Mette luk nu op!

Mette luk nu op!

Jeg hænger med corona-næbbet. Det er vi efterhånden mange, der gør. Jeg sidder dagligt og kigger på smittetallet, som var det min lotto-kupon, jeg skulle tjekke. Jeg jubler, når det er under 0,465% , og de små elever kan sendes i skole. Og jeg holder vejret, når eksperter og økonomer forsigtigt pipper om et ’luk op’. Jeg tør godt råbe det højt: Mette luk nu op!

For lige om lidt vil vi måske høre om de første coronadrab og coronaselvmord. Depressioner og massefyringer er allerede virkelighed.

Corona er kommet for at blive

Mette luk nu op!

Forsker opråb i Berlingske forleden

Jeg læste forleden  i min morgenavis , at førende forskere indenfor bla. folkesundhed mener, at det bliver nødvendigt at se på  corona med nye øjne. Corona er kommet for at blive, som en ny del af vores hverdag og sygdomsbillede. Den vil kræve menneskeliv, ligesom andre alvorlige sygdomme gør. Men corona kan ifølge eksperterne ikke blive ved med at have særstatus, for ’folkesundheden’ kan ikke holde til mere nedlukning. Læs vi er ved at blive SKØRE. Og jeg kan ikke være mere enig.

Det handler ikke kun om social afstand og hudsult. Det handler om meget værre ting: Ensomhed, depression, udsatte behandlinger i sygehusvæsenet. Øget vold i hjemmene. Skoleelever, der ikke lærer det, de skal…. For slet ikke at tale om samfundsøkonomien, erhvervslivet, hoteller, restauranter, frisører, butikker, massører og de mange andre, som snart ikke kan bære mere nedlukning.

40.000 tabte arbejdspladser, et rekordstort antal konkurser i januar (med visse forbehold),  et eksporttab på 110 mia kroner (seneste tal fra Dansk Industri) og et samlet produktionstab også i milliard-klassen.… Puha vores børn får travlt med at ’løbe’ det tabte hjem, når det om lidt bliver deres tur.

’Mor’ siger NEJ !

Og ingen snarlig genåbning er tilsyneladende på vej trods de lave smittetal. Mor Mette var pænt klar i spyttet mandag, da hun proklamerede, at vi skal have ’fuldstændig epidemikontrol’, hvad det så end betyder. Skal corona være udryddet, før samfundet kan åbne bare lidt?

Mette luk nu op!

Kan du klare en ny eller forlænget nedlukning?

De ældre skoleelever får ikke lov at komme i skole foreløbig. En hel gymnasiegeneration ender med at blive studenter, uden at have sat en fod i klasselokalerne i halvdelen af deres gymnasietid! Små erhvervsdrivende må dreje nøglen om, fordi der om lidt venter dobbelt moms, a-skat – og regningen skal for manges vedkommende betales UDEN eller med begrænset indtjening! Og her er hjælpepakkerne ikke den store hjælp, fordi der er tale om LÅN. Og i sidste ende bliver der flere arbejdsløse.

Jeg forstår ikke længere prioriteringen. Og med med risiko for at blive skældt big time ud, så spørger jeg mig selv:

Hvorfor er ældre på plejehjem, der HAR haft et langt godt liv og dem, vi kalder ‘sårbare’ mennesker, vigtigere end de unge, der skal føre samfundet videre? Eller de virksomheder små som store, der skal sikre det økonomiske fundament for velfærden? Den diskussion er vi nødt til at turde tage – sådan lyder det også fra både sundhedsforskerne og økonomer.

Min skønne reservemor HAR netop fået sit coronastik nr.2, min mor på 82 venter stadig på sit første. Og deres holdning er også klar: Vi skal nok klare det. Vi passer på os selv – Mette luk nu op!

Tag ansvar selv

Hvis vi ALLE lod os teste en gang om ugen. Hvis alle overholdt reglerne om afstand og kun én person afsted i supermarkedet, eller i køen til bageren, fiskehandleren eller slagteren. Hvis alle overholdt forsamlingsbegrænsningen, så ville smittetallet nok kunne bringes endnu længere ned.

Og de små erhvervsdrivende som frisører, massører, butikker har kun een interesse: At lukke ansvarligt op med håndsprit, afstand og max antal kunder per butik. Lad os nu vise hinanden, at vi kan.

Og kære Mette: Vis os nu den tillid og  giv os det håb: LUK OP please.

Andre indlæg om corona:

Hvorlænge kan vi holde til det?

13 gode råd mod coronakuller

Jeg længes efter mit gamle liv

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

28 kommentarer

  • Nikolaj Florentz Mackowski

    14/03/2021 at 05:32

    Line,
    Jeg er så enig med dig. Vi må gøre os med os selv, hvor meget er et menneskeliv værd. Ingen i hele verden fortjener at komme af dage, men det er en ret simpel mængdebetragtning som du taler om. Hvad giver mening? Og hvor længe skal vi holde landet lukket? Corona er især farlig for personer over 75 år, men unge mennesker ikke kommer af dage. Alt i vores samfund handler om økonomi, men lige pludselige ikke alligevel?

    Er helt enig med dig!

    Svar
  • Pernille

    13/02/2021 at 10:45

    Hej Line,
    Når du nu skriver med store bogstaver om hjælpepakkerne, så bliver du lige nødt til at skille tingene ad. Hjælpepakkerne dækker: kompensation for omsætningsnedgang, lønkompensation til hjemsendtr medarbejdere og kompensation for faste udgifter – alle sammen beregnet på en nedgang i omsætningen på mere end 30%. Disse hjælpepakkerne er ikke lån og skal ikke tilbagebetales, hvis ellers udregningen er foretaget korrekt. Det du kan kalde “lån” er momslånene (siger næsten sig selv), udskudt moms og udskudt A-skat, som alle selvstændige har haft mulighed for at sige nej tak til ved at indbetale beløbene til skat på de oprindelige datoer og selvfølgelig ved ikke at søge om momslån.
    Bare så vi lige har det på det rene.

    Svar
  • Majken Mogensen

    11/02/2021 at 20:13

    Ku ikke ha skrevet det bedre selv 🙂
    Hvis ALLE overholder de skide corona regler vil vi hurtigt ku få tallene ned.

    Men der vil altid være de smarte som tror at de er “urørlige”

    Svar
  • Jesper Seest Mogensen

    11/02/2021 at 19:09

    Regeringen har ingen strategi eller anelse overhovedet, om hvad der foregår!
    (eller måske ved de præcis hvad der foregår…)

    En PCR test der ikke kan bruges til, hvad den bliver brugt til.
    En ikke eksisterende epidemi.
    Asymptomatisk smitte der er tæt på 0. , altså væk med maskerne, de skaber flere bivirkninger, end de redder liv.
    Stop med PCR test, beskyt de ældre og svage på en anstændig måde, de kan bare tage pengene fra PCR testingen.
    En “vaccine”, ja for det er jo en genterapi (Pfizer’s egne ord), der er blevet godkendt med rekord fart, under politisk pres.
    En genterapi på forsøgsbasis man ikke har nogen forudgående erfaringer med, godkendt på 8 måneder.
    Normalt tager det minimum 8 år, for netop at studere lang tids bivirkninger, det kan nok så mange penge og ressourcer ikke lave om på.
    De kliniske undersøgelser/forsøg er ikke engang offentliggjort endnu, da de ikke er afsluttet.
    Det vil de først blive i slutningen af 2022, altså alle der modtager en vaccine, er forsøgskaniner.
    Er du over 70 og ramt af corona, er der 95% sandsynlighed for at du overlever, og det uden behandling.
    Er du syg, gå i seng, som du plejer og lad os andre leve vores normale liv!

    Svar
  • Henriette Johansen

    11/02/2021 at 18:17

    Mærker egoismen, når nogen kan leve med, at en bestemt aldersgruppe kan dø af Corona. Men nu er det altså ikke kun ældre, der er indlagt med komplikationer. Og årsagen til lukningen er jo for at spare sygehusvæsenet, så vores sundhedspersonale også kan følge med.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      11/02/2021 at 18:26

      Kære Henriette.

      Sundhedsvæsenet har i årevis sat ‘pris’ på menneskeliv og prioriteret, hvem der kan få de nyeste og dyreste behandlinger.

      Lige nu er mange sygdomme – som også er livstruende – nedprioriteret pga corona. Vores unge er beslastede, og hvis man læser aviserne og de mange rapporter fra både sundhedseksperter og økonomer, så er buen spændt. Unge får i stigende grad depressioner pga nedlukningen. Konkurserne er på vej op. Vores eksport og produktionstal styrtdykker.

      Kloge hoveder – og det er ikke mig – anfører at vi må lære at leve med corona, som en del af et nyt sygdomsbillede, som mennesker risikerer at dø af.

      Min overbevisning er, hvor kynisk det måtte lyde, at vi må lytte og finde en strategi, der gavner mennesker og samfund bedst og bredest.

      MH
      Line

      Svar
      • Henriette Johansen

        11/02/2021 at 19:00

        Jeg ved om nogen, hvordan de unge lider. Det gør min søn også, men samtidig passer han på sine bedsteforældre for dem kan han nemlig heller ikke undvære. Og de 80+ I taler om er den generation, der var børn i en krigstid. Som er vokset op uden velfærdsnet, og som har været med til at betale for, at din generation og senere generationer har kunnet tage en uddannelse uden at skulle betale for det og ovenikøbet med SU. Jeg synes ærlig talt, at det er lavt, at I nu er parate til at ofre dem. I øvrigt er nedlukningen primært for at skåne vores sundhedsvæsen, så vi ikke får tilstande som i feks. Sverige.

        Svar
        • Line Baun Danielsen

          11/02/2021 at 19:10

          Kære Henriette.

          Jeg har selv to mødre på hhv 78 og 82. Jeg nævner dem i indlægget. De er begge sårbare og samtidig dybt ulykkelige på de unges vegne, og indtager en meget ansvarlig holdning: vi passer på os selv.

          For mig personligt handler dette om, at vi skal finde en balance, hvor der bliver taget hensyn uden at vi lukker livet og håbet ned for de unge, for de erhvervsdrivende, for børn, børnefamilier. Alle er i min optik vigtige. Og forudsætningen for, at vi kan opretholde en velfærd, er der kommer aktivitet i samfundet. Og når eksperter i folkesundhed slår alarm, så tillader jeg mig at lytte. Det gør mig ikke til et dårligt menneske – men til et menneske der prøver at se ud og frem.

          Mvh Line

          Svar
  • Peter L

    11/02/2021 at 15:42

    Jeg tror ikke nogen lukker noget ned for sjov eller uden alvorlige overvejelser og jeg tror slet ikke vi lægfolk kan overskue hverken ja eller nej til ned- eller oplukning. Vi kan være trætte af isolation uden vores normale sociale liv, vi kan være trætte af ikke ikke at kunne komme i biografen, i svømmehal, til fodbold og meget andet, men vores holdning til op- og nedlukning er ofte præget af følelser og afsagn uden at vi har den faglighed der skal til at træffe ansvarlige afgørelser. Det er altså ikke nok med “jeg synes”.
    Det bliver nemt lidt som i sportens verden med mandagstrænere 😉

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      11/02/2021 at 18:30

      Kære Peter.

      Den seneste rapport om regeringens håndtering af corona sidste år, viser jo med al tydelighed, at det ikke var overensstemmelse mellem regeringens beslutninger og sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

      ‘Jeg synes’ ingenting, men jeg læser, lytter og iagttager det, der sker og læser om de enorme konsekvenser en yderligere nedlukning vil have. Ikke kun for mig og mine personligt, men i et større samfundsperspektiv.

      MH Line

      Svar
      • Peter L

        14/02/2021 at 14:50

        Kære Line og tak for dit svar 😀
        Jeg læser og lytter også og forholder mig til det. Den rapport du nævner om regeringens håndtering af coronakrisen er ikke så entydig i sin vurdering af regeringen og mener faktisk det var klogt at lukke ned sidste år … på trods af uenighed med Sundhedsstyrelsen. Brostrøm mente jo langt hen at vi godt måtte rejse til Wuhan, tage på ski i Alperne og ikke skulle teste hjemrejsende fra skiferie når de landede i lufthavnen. Godt regeringen også lyttede til andre sundhedfolk og dermed forskånede og for en større udbredelse af Covid 19.
        Jeg er enig så langt at vi skal undersøge om vi kan åbne mere, men når du og nogle blå politikere råber “luk op” er det en gratis omgang, da det ikke er jeres ansvar, hvis smitten løber løbsk.

        Svar
  • Morten

    10/02/2021 at 10:30

    Hej Line,
    Først og fremmest tak for dit indlæg. Dejligt med nogle moderate mennesker som dig, der “tør” sætte situationen lidt i perspektiv. Stor respekt for det!
    Du skriver i starten af indlægget, at smitteprocenten er steget fra 0,46 til 1. Det er faktisk ikke rigtigt (pr skrivende stund 10. feb 2021).  Det er kontakttallet – der beregnes ugentligt – der er angivet til 1. Et kontakttal på 1 betyder, at smitten er nogenlunde konstant, dvs den hverken stiger eller falder. Jeg skriver det, fordi, det er ærgerligt, at du indirekte tager brodden af dit eget ellers gode blogindlæg med et “alarmerende” tal, som faktisk blot er en misforståelse. 
    Ps. Jeg forsøgte at gøre dig opmærksom på det i kommentarsporet på linkedIn, da det var her, at jeg så indlægget første gang. Men da jeg kan se, at du også har et direkte kommentarspor på bloggen her, er det jo nok det mest passende sted. Mvh Morten

    Virusfri. http://www.avg.com

    Svar
  • Lotte

    09/02/2021 at 23:02

    Nu har vi jo heldigvis ret milde restriktioner i Danmark og de har heldigvis været ret effektive alligevel. Og alligevel er prisen rigtig høj.
    For at være ærlig så kan jeg sagtens leve med der dør nogen 80+årige, hvis altså ikke lige det tager dem alt for lang tid at dø. Hvis jeg husker rigtigt i snit tre uger og det er her det bliver farligt og potentielt vælter vores sygehussystem. Og let’s face it. Hvor mange andre sygdomme har der været kræfter til at behandle i f.eks. Italien, Portugal, Brasilien og alle de andre lande der har været hårdt ramt.
    Jeg har selv mistet mit job til Corona og det har rigtig mange kollegaer også. Lad os nu ikke give op så tæt på mål og åbne for tidligt. Så er vores ofre jo helt ligegyldige.
    Største delen af de mistede jobs er lige nu i brancher der lever af at udlændinge kommer til Danmark. Og uanset hvor meget regeringen åbner, så kommer de ikke alligevel for deres lande er også lukket ned.
    … og bort set fra det så har jeg også svært ved at forstå Bilka må holde åbent men skohandleren hvor der kun er to-tre kunder må ikke

    Svar
  • Pernille

    09/02/2021 at 22:40

    Corona har gjort os alle til børn i stuearrest, og mærkeligt nok er jeg OK med det:
    sagt af Ib Michael
    Jeg har det faktisk på samme måde.
    Asger Jorn har sagt, “ lediggang er roden til al kunst”
    Selv er jeg et produkt af en selvstændig familie, det har altid krævet en kamp at være selvstændig ( nogen gange fest, andre gange totalt krise) , men også en helt uvurderlig skøn frihed.
    Som tryghedsnarkoman, valgte jeg lønjob ( nedsat tid og lav løn) med plads til, at være fritids selvstændig. Så jeg er sådan en hybrid:-) lige nu med rumpen i vandskorpen.
    I stedet for at rykke Mette F i ærmet, og bede om en oplukning, som om lidt giver en ny nedlukning. SÅ………
    Brug for FANDEN den her tid på at opfinde noget nyt, ryk ud af sædvanen, og lad din kreativitet blomstre, så blir du en vinder på den anden side. Fremtiden vil alligevel kræve noget andet, end det vi gjorde før Corona!!!
    Isle of Mann er fri for Corona, på fire uger, godtnok med kraftig nedlukning. Virus dør iøvrigt på 14 dage.
    Leg et øjeblik med tanken om:
    vi køber alle ind og isolerer os, hver især, ( og laver totalt hjemmehygge med kreative tanker for fremtiden ) i sølle 14 dage, ( ja måske skal vi sige 4 uger, for at være sikre:-)) og så kan vi vågne op til det skønneste forår…… og hvis vi virkelig står sammen, en fremtid uden Corona❤️

    Svar
  • Henriette

    09/02/2021 at 16:50

    Super godt skrevet og dejligt at der endelig er en der tør skrive/sige det som vi er mange der tænker. Og jeg er HELT enig med dig

    Svar
  • Annette Roslund

    09/02/2021 at 16:05

    Kære Line. Jeg er ikke helt enig med dig, men har også forventningens glæde i mig, til vi snart åbner meget, meget langsomt op.
    Jeg er superglad for at jeg lever i Danmark, et rigt land med megen respekt for menneskeliv. Det er utrolig vigtigt at børn og unge har ansvarsfulde voksne omkring sig
    pt til at tilskynde alle de aktiviteter vi gerne må. Bobler af 5 personer, vore nærmeste, uden for familien kan tage til skov, park, boldbane, strand mv. Når det bliver lunt igen kan cykle og vandre lange ture. Indendøre kan spille, lege, synge, danse, hoppe af glæde når vi vinder et “bolche”.
    Når det er sagt er jeg enig i at der må gøres noget. Min opfattelse er at man vil lade de små virksomheder lidt efter lidt åbne, om ikke andet så for afhentning af bestilte varer. Hvilke restriktioner der vil blive sat for “kropsnære” virksomheder er svært at gætte, men måske man kunne starte med et par dage/gange om ugen. Lige pt er de større forretninger i Centrene ved at finde en løsning for de små butikker i Centrene og lur’ mig om ikke det giver pote, gerne snarest muligt.
    Vi er kommet langt og har klaret det flot, uden udgangsforbud og uden tvang. Vi har kun få dødsfald hvis vi sammenligner med andre, men Europa har haft alt for mange.
    Vi må se det meste af vor familie der bor tæt på.Jeg priser mig også lykkelig for de mange Online-aktiviteter jeg har deltaget i. de mange vandringer og de gode frokoster med dejlige snakke.
    Corona vil vare mange, mange år endnu, så derfor er det så vigtigt at få styr på “tacklingerne”, men der åbnes snarest muligt.
    ♥️♥️ Knus og kram til dig og dine følgere. Kærligst Annette

    Svar
  • tina/mormormedstiletter

    09/02/2021 at 14:46

    TAK af hjertet, Line, fordi du tager bladet fra munden og siger det højt!
    Vi er alle nødt til at lære at se på corona (læs: alvorlig influenza) på en anden måde og så åbne vores samfund igen.
    Det er så synd for vores børn og unge mennesker, ja, for os alle selvfølgelig.
    Jeg hepper med dig!!!!

    Svar
  • Joan

    09/02/2021 at 11:26

    Hej Line
    Er enig med dig om at det er svært at bevare gejsten efterhånden,men må desværre
    også konstantere at det er langtfra alle det tager ansvar,man behøver bare at kigge på de
    billeder der forleden dag blev lagt ud fra Bilka,hvor der var mega mange på indkøbstur,det
    dur bare ikke,så jeg tror desværre der går et godt stykke tid inden der bliver åbnet op.
    kan godt delvis give dig ret angående de gamle i vores samfund der har lever et langt liv
    om de behøver at stå først,men synes det er et svært dilemma.Er selv 62 år og rask så jeg står
    Langt nede i køen,men takker da ja når det engang bliver min tur.😷

    Svar
  • Aage Krogsdam

    09/02/2021 at 11:18

    Kære Line
    Jeg er helt enig med dig – Mor Mette dikatoriske holdninger og metoder ligner noget vi faktisk kun kender fra Stalintiden – nemlig misinformationer, fordrejninger, lovbrud og magtmisbrug. Jeg synes det er uhyggeligt det hun gør, og du påpeger så rigtig alle følgerne af hendes stædighed med at sole sig i, at der er så få Covi dødsfald – ja , men i et normalt influenca år har vi lige så mange dødsfald som nu under Covi 19. I de kommende år vil der sker mange flere dødsfald fra alle de, der ikke kan blive opereret med livsstilssygomme, diabetis, dårligt hjerte, cancer og mange flere. Kun på grund af Mor Mettes magtmisbrug som hendes støtter på Venstrefløjen stiltiende accepterer. Det er f… uhyggeligt.
    mvh
    AAGE

    Svar
    • Poul Sveistrup

      09/02/2021 at 13:28

      Gu’ Jøsses da…. Som jeg siger til alle dem, der refererer til Stalin, Sydkorea, Sovjet tiden osv osv….. Du og andre ligesindede har vist ikke oplevet noget der overhovedet kommer i nærheden af førnævnte. Hvis du er for ung til at ha’ oplevet dem, er du en SMULE undskyldt. Ellers: Skru ned for retorikken. Vi kan være enige eller uenige om dette og hint. Men kalde hinanden for diktatorer befordrer ikke en ordentlig debat. Var jeg blog indehaver, var slige opslag blevet slettet.

      Svar
  • Leise Hestbæk

    09/02/2021 at 11:09

    Jeg er fuldstændig enig med dig Line. Vi bliver nødt til at leve med corona ligesom vi lever med influenza. Nogle bliver syge og nogle dør. Men døden er ikke en tragedie set med mine øjne. Jeg er 75 år og når jeg dør, om så det er i morgen, er det ikke sørgeligt, for jeg har haft et fantastisk dejligt liv.
    Smuk bluse du har på, hvor er den fra?
    Knus Leise

    Svar

Skriv et svar