Det nytter at være positiv!

Sådan holder jeg formen og vægten!

Jeg bliver tit spurgt, hvor meget jeg mon træner. Jeg tror, at mange har et billede af, at jeg ligger i træningscentret adskillige gange om ugen og pumper jern og laver mavebøjninger. Det ville jeg nogen gange ønske, jeg gjorde, men sådan er virkeligheden ikke. Jeg har fundet en anden vej. Og sådan holder jeg formen og vægten!

Træning er både noget, jeg gør for sjov, og fordi jeg skal. Hvis min krop skal holde livet ud, så er jeg nødt til at passe på den. Det vil sige at både hjerte, muskler og knogler skal have en kærlig omgang et par gange om ugen. Jeg træner faktisk kun 2 gange om ugen. Jeg ville gerne træne mere, og på en god uge finder jeg plads til lidt yoga eller hjemmetræning her på stuegulvet.

Man behøver ikke være fanatiker

Sådan holder jeg formen og vægten!

Jeg træner til daglig hos Cramers Studio i København

Jeg er ikke fanatiker. Jeg tænker bare over, hvordan jeg lever – altså hvad jeg spiser, drikker og hvor meget jeg rører mig. Min bedste målestok er ikke kun at mærke, om tøjet strammer – men ligeså meget at kigge i min indkøbskurv, overveje antallet af besøg hos bageren eller vinmanden.

Jeg ELSKER jo både mad, kager og vin. Det handler mest om balance – at sørge for, at der er en balance i det hele. Har en weekend budt på både mad, vin, slik og kage – ja så skruer jeg ned i de efterfølgende dage. Det lyder nemt, og det er det ikke altid. Men det er en beslutning

Jeg har aldrig rigtigt været med på detox vognen (selvom jeg har prøvet), hvor man holder alkohol eller sukker frit en hel måned. Jeg tror mere på, at vi skal kigge på vores daglige vaner, og justere dem, når vi kommer for langt ud ad den forkerte tangent.

Det handler om at træne effektivt

Sådan holder jeg formen og vægten!

En god gang sund morgenmad holder mig mæt

For mig er det vigtigt, at min træning er effektiv, når jeg træner de to gange om ugen. Det er dybest set ikke nok, men hvis jeg får pulsen højt op og får presset mig selv nok fysisk, så kan jeg godt holde på både vægten og formen. Jeg træner på et mindre hold med kvinder i alle aldre, og det at træne med andre, gør, at jeg lige giver den lidt ekstra gas. OG træning må godt gøre lidt ondt, ligesom man SKAL svede og have pulsen op. Ellers er det lige meget. Og det er vigtigt, at træningen er varieret, så alle muskelgrupper får en kærlig omgang. Mange træner altid det samme program – det er ikke optimalt.

Med hensyn til min kost, så er jeg meget opmærksom på at få en sund morgenmad, der holder mig mæt hele formiddagen. Mest for at undgå ’fristelser’ inden frokost. Det handler meget om at holde et stabilt blodsukker – så min morgenmad består tit at både æg, frugt, grønt og et stykke knækbrød med lidt os eller laks. Så er jeg faktisk ikke sulten i mange timer.

Sådan holder jeg formen og vægten!

Frank Naundrup er vores træner i Spanien, og ham jeg laver vores 45+ camps med

Min frokost er ikke så avanceret. Et stykke ristet rugbrød måske med avocado eller bare en leverpostejmad med forskelligt grønt til: Tomat, radiser, agurk – eller måske en salat hvis jeg har en rest fra dagen før. Om aftenen laver jeg ALTID mad til mig selv, også selvom jeg er alene hjemme. Det er for mig en del af det at passe godt på sig selv. Selvforkælelse – der samtdig gør, at jeg ikke bliver sulten igen før sengetid. Det kan være alt fra carpaccio, suppe, pil-pil rejer, et stykke fisk eller kylling med grønt til. Jeg elsker både bønner, broccoli og blomkål, som jeg gerne laver i ovnen med lidt chillifrø.

Og så tager jeg jo på min ’Kom i Form 45+ camps’ i Spanien 3 gange om året. Det er en ny dimension i mit liv, og det har givet mig et ordentlig skub både fysisk og mentalt.

Gode vaner er en god start

Jeg tror det handler meget om at skabe nogle gode vaner, der er til at deale med. Og jeg ved godt, at det kan være svært at ændre en vane, men man kan starte i det små og sætte sig mål, der er til at nå. Så oplever man hele tiden små sejre. Der er også mange fitness centre og  personlige trænere, der tilbyder den form for assistance. Og de penge kan være givet godt ud på den lange bane. Jeg startede selv med personlig træner for nogle år siden, fordi jeg var nødt til at have en, der kunne motivere mig og hold mig fast i den gode vane. I dag træner jeg på et hold – for nu ER jeg motiveret.

Husk: Din drøm er dit ansvar. Så vil du leve sundere og komme i form, så starter det hos dig selv..

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

4 kommentarer

  • Janet

    10/11/2019 at 13:11

    Uhhh – det er jo den der, lidt alvorlige, samtale som du lige skal have med dig selv, der er den sværeste. Kager, vin og Netfix er skønt. Men det er grønt, fornuft og fysisk udfoldelse jo også, når du får overbevist dig selv og kommer i gang. Er, efter længere tids pause, begyndt med pilates og sundt igen, da bukserne begyndte at stramme vel rigeligt. Og det er mega fedt. Pilates’en altså.
    God dag fra Janet

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      10/11/2019 at 14:03

      Hej Janet.

      Lige præcis – det er ikke nemt, men når man er igang og lige kommet over den første tid, hvor man nemt falder tilbage, så er det SÅ rart.

      God søndag.

      Svar
  • Lotte

    10/11/2019 at 14:52

    Hej Line
    Bønner, broccoli og blomkål i ovnen det lyder da både nemt og lækkert. Kunne du lokkes til at dele en opskrift?

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      10/11/2019 at 16:13

      Hej Lotte.

      Det kan du tro.

      Jeg deler broccoli og blomkål i buketter. Kommer dem i et ildfast fad og hælder list rapsolie over. Drysser med salt peber og lidt tørret chillifrø og ind i ovnen ca 10 min på 180 grader.

      Det samme med bønnerne. Der kan du også komme lidt hvidløg ved.

      Kh Line

      Svar

Skriv et svar

Få nye indlæg på mail:



Tilmeld dig her