Hvordan synes du selv det går skat?

Hvordan synes du selv det går skat?

Jeg var en af dem, der nær fik aftenkaffen galt i halsen forleden. Der lå en af de der tarvelige mails i min inbox fra SKAT! I dag ved jeg, at den var helt gal. Hvordan synes du selv det går Skat!

Hvis ikke du er helt med på historien, så handler den om, at Skat sendte nye Årsopgørelser ud til tusindvis af danske primært eneforsørgere. Jeg lå på sofaen og læste mailen, mens sveden piblede frem og blodtrykket steg et par streger. Jeg nåede aldrig at åbne mailen helt – og jeg fik heller ikke kørt min netbank i stilling og overført pengene. Fra min liggende sofaposition med mobilen i hånden opdagede jeg nemlig flere updates på FB fra chokerede, enlige kvinder, der havde modtaget en tilsvarende mail. Flere kunne fortælle, at der var tale om ikke  ’fake’ men fejlagtige mails. Og medierne var hurtige til at følge op.

Men selvom andre opdagede fejlen samme aften, så tog Skat sig god tid og ventede helt til dagen efter med at afblæse skattetruslen.

Hvrdan synes du selv det går skat?

Første mail kom tirsdag kl 16.09

Hvordan synes du selv det går skat?

Rettelsen fra Skat kom dagen efter kl. 19.00

Den var ikke gået i mit firma Skat!

Og det fører mig så til mit fredags ærinde: For Skat har brugt rigtig mange år på at brande sig selv som nogle ’klovne’, der ikke har styr på ret meget. Og mens pengene nærmest er fosset ud af skattekassen til udenlandske skuffeselskaber – så laver man lige sådan en: ’Vi ser lige om, vi kan slå nogen andre for lidt grunker’!

Jeg ved godt, det ikke helt hænger sådan sammen. Med det er svært at have tillid til et system, der laver så mange fejl, og som samtidig har direkte adgang til vores Nemløn konti. Og hvis det var min virksomhed, der havde lavet så mange brølere, så var kunderne smuttet og havde fundet et andet sted at ‘handle’.

Den mulighed har vi så ikke…  Og det er på godt jysk mega TRÆLS! For hvis skat ikke fungerer, hvordan kan vi så stole på, at der er penge nok til den velfærd, vi netop betaler vores skat til? Hvordan skal vi have tillid til, at vi betaler det rigtige? Og at andre bidrager med det, de skal? Hvad enten det er a-skat, ejendomsskat, virksomhedskat og alt det andet skat. Og hvordan skal vi betale vores skat med glæde, når det er sådan?

Vi aner ikke hvad dine penge går til!

For ikke så længe siden, ringede jeg selv til Skat, fordi jeg ikke kunne forstå, at der var et mindre minus på min skattekonto, selvom jeg havde betalt alle mine regninger. Den venlige dame i Skat kunne ikke hjælpe mig. Hun sagde nogenlunde sådan her: ’Vi har i lang tid ikke kunne se, hvad folks skattepenge går til – så jeg kan ikke svare dig på, hvad du har betalt, og hvad du ikke har betalt!’

Det er jo virkelig betryggende! Nu har jeg bedt min revisor få styr på det – men det betaler jeg selv for. Ligesom jeg betaler skat for IKKE at have styr på min skat.

Det må være så nederen at arbejde for Skat og holde humøret oppe, når man ved der er l… i maskineriet! Hvordan synes du selv det går Skat?

 

Det fine billede i toppen er taget af fotograf Bo Nymann til et interview med Fagforeningen Fries blad bladet ‘Frie’

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

3 kommentarer

  • Helle

    09/11/2019 at 10:00

    Jeg studsede over at de skriver “Kære Line…”
    Har det bare sådan at de skal f….. ikke kære mig! Først kære… og så, du skylder os penge, nej nej og atter nej hvor er det amatøragtigt.😆

    “Kærlig hilsen SKAT

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      10/11/2019 at 11:17

      Ha ha ha …

      Det er sjovt. Det har jeg ikke tænkt på, men du har ret!

      Kærlig hilsen Line

      Svar
  • Karina Folmer

    09/11/2019 at 00:15

    Hej Line.
    Ja, jeg var også ved at få kaffen galt i halsen, da jeg modtog en mail om, at jeg skylder penge til Skat grundet “nye oplysninger”. Jeg tænkte, om det kan være rigtigt, men havde ikke tid til at sætte mig mere ind i det lige der, og var allerede træt ved tanken om at skulle ringe til Skat for at få en forklaring – det er jo ikke nemt at komme igennem. Dejligt, at jeg dagen efter kunne læse i avisen, at der var tale om en fejl, og at jeg senere modtog en mail om en “teknisk fejl”. Så jeg nåede ikke at bruge meget tid på det. Men det er da mega træls, som du så rigtigt skriver, at den slags fejl kan forekomme.
    God weekend.
    Kærlig hilsen Karina.

    Svar

Skriv et svar