10 myter om os over 50

10 myter om os over 50!

Jeg sidder og skriver på et oplæg om, hvordan man skaffer arbejdsløse 50+’ere i arbejde. Og finder gode bud på, hvad der præcis gør vores målgruppe attraktiv for en arbejdsgiver. Oplægget hedder ’50+ og langt fra færdig!’ Og nu sidder jeg så og funderer over, hvilke MYTER som spænder ben for, at arbejdsgivere finder os attraktive? Så her er mine 10 myter om os over 50!

10 myter om os over 50

Dagens avis.. Og nå ja, se lige Cher på 73.

I husker måske, at jeg i sommer skrev to indlæg om aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet. De blev læst af næsten 70.000 læsere, og mange tog sig tid til at dele deres historier dengang om, hvorlænge de havde været uden job, hvormange stillinger de havde søgt, og hvordan de oplevede, at netop ALDER var årsag til, at de blev sorteret fra. Jeg modtog op mod 1000 henvendelser dengang. Så ja, problemet findes.

I dag læser jeg så i min morgenavis, at ledigheden nærmest er ikke eksisterende, og at langt de fleste ledige blot er ’between jobs’ og har nyt efter 4 uger. FEDT nok hvis det passer – men hvad med alle dem 50+, der har søgt tusindvis af stillinger og stadig søger?

Det må starte med, at vi bekæmper og identificerer myterne om os.

Her er mit bud på 10 myter om os over 50!

  • 50+ere hader forandringer
  • 50+ ere er mindre omstillingsparate
  • 50+’ere er dyre i løn
  • 50+ ere er krævende og stiller flere spørgsmål
  • 50+ ere uflexible
  • 50+ ere mangler drive
  • 50+ ere er mindre ambitiøse end unge
  • 50+ ere har flere sygedage
  • 50+ ere foretrækker frihed fremfor arbejde
  • 50+ ere passer ikke ind i unge teams

Og jeg kunne faktisk fortsætte listen. Det interessante er, at hvis vi nu vender myterne om til en POSITIV liste, så står vi pludselig med en liste over de attraktive egenskaber, som 50+ ere besidder:

  • 50+’ere vil have mening med forandring
  • 50+ ere går ’all in’, når det giver mening
  • 50+ ere koster mere, men bidrager med stor erfaring og viden
  • 50+ ere udfordrer gerne ledelsen
  • 50+ ere er flexible både i forhold til ferie, fridage og arbejdstid
  • 50+ ere drives af opgaven mere end af pengene
  • 50+ ere behøver ikke flashe sine resultater
  • 50+ ere har tid og penge til at passe på sig selv
  • 50+ ere vil have balance i arbejds- og privatliv
  • 50+ ere elsker at være ung med de unge!

Hvad tænker du ? Hvad mangler jeg på listen ? Og er du enig? Del gerne jeres tanker og input med mig!

Du kan iøvrigt læse de to indlæg jeg skrev om aldersdiskrimination her:

Stop så den aldersdiskrimination og Lige rettigheder til os over 50!

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

59 kommentarer

  • Bettina Danielsen

    13/01/2020 at 18:54

    Hej Line,
    Faldt lige over dette oplæg på linkedin (kunne ikke dele det direkte her), som har fået mange tusinde likes. Opslaget er på Engelsk men synes det er fint at ansættende ledere bliver mindet om dette:
    HIRING MANAGERS! This is what you should be looking for in candidates:
    1. Attitude
    2. Adaptability.
    3. Ability to perform the role.
    4. Skill/Experience
    5. Workplace culture fit.
    6. People who can teach YOU something.
    7. The person who can ultimately replace you.
    Candidates are PEOPLE. They are not human resources, or human capital.
    If you don’t want to hire people above the age of 40, I hope you are making enough money to pay for your parent’s pension, healthcare, mortgage and living expenses for 30-40 years.
    Get with the program, or get out please!
    Anything to add, please?
    Posted by:Kirsty Bonner

    Svar
  • Christin Egebjerg

    04/12/2019 at 11:40

    Kære Line, jeg genkender alt for godt dette skisma, som du så fint beskriver. Jeg har oplevet, at jeg næsten omvendt proportionalt med øgede kompetencer, erfaring, viden, ro og overblik, har haft sværere og sværere ved at få meningsfulde opgaver. Udover de nævnte myter, som man måske til dels kan kalde for bevidste eller synlige, så er det min fornemmelse, at man som 55-årig højtuddannet kvinde også møder en mur af strukturelle og kulturelle mønstre, som i lige så høj grad fortæller en historie om, hvorfor man omvendt som ung kvinde oplevede, at alle døre sprang lidt ufortjent op af sig selv… Så kan man kalde det “retfærdig fordelinge”, men jeg tænker det nu nærmere som et kæmpe ressourcetab for både virksomheder og samfund! Det er et stort, komplekst emne, du har kastet dig ud i, og jeg glæder mig til at læse mere! Bedste hilsner fra Christin

    Svar
  • Kjeld Mechlenburg

    28/10/2019 at 16:01

    Hej.
    Efter mange år (52) på arbejdsmarkedet har jeg en mening om 50+ problemet, det er nok lige netop at man med de mange års erfaring stiller spørgsmål som de unge ledere ikke altid ved hvad de skal svare på da de har på fornemmelsen at hvis de svarer bliver der måske stillet et nyt spørgsmål som de maske ikke har svar på p.g.a. manglende livserfaring, så er det lettere at undgå de mennesker med meget erfaring

    Svar
  • Helle Høyer

    28/10/2019 at 10:24

    Tak for dit super fine indlæg. Jeg kan kun sige, at jeg søger nu på 5.md. har altid været i arbejde, så det er mit første indtryk af arbejd’s ledigheden og jeg er chokeret! både over A-Kassen som jeg har betalt til altid, men i den grad også jobsøgningsmulighederne. Når man starter med at skrive en ansøgning, skal man som det første skrive “alder” derefter uploade et billede!!!
    I nogle tilfælde vil man opleve, når man sender en ansøgning onsdag aften kl. 2100, så kommer der et afslag torsdag morgen kl. 0800. Det siger jo ligesom alt. Ofte tager jeg telefonen og ringer til firmaet for at spørge ind til hvad det er de helt konkret søger, og når jeg spørger ind til alder får jeg at vide, at det er et ungt team man skal arbejde i så det er nok ikke noget for mig!! Jeg elsker at have unge mennesker som kollegaer, der er liv og glade dage, samtidig er de super gode til IT og hurtige – det giver mig meget at kunne spare med de unge og jeg ved at jeg kan give lige så meget den anden vej. Med tanke på at pensionsalderen er hævet giver det absolut ingen mening i samfundet.
    Tak Line fordi du kæmper.
    MVH Helle

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      28/10/2019 at 13:06

      Hej Helle

      Hvor er det bare skammeligt – det er så urimeligt og tosset at man tager sig til hovedet.

      KH
      Line

      Svar
      • Helle Høyer

        29/10/2019 at 06:58

        Ja det virker helt skævt, er glad for dit fokus på problemet, det trænger virkelig til at blive hørt.
        De bedste ønsker for en dejlig dag
        Helle

        Svar
      • Susanne Bækvig

        29/10/2019 at 09:25

        Jeg synes godt om din blog, men jeg synes der mangler 2 ting på din liste. Den ene er, at aldersdiskrimination virker begge veje. “unge mennesker er bare på udkig efter et bedre job. Unge mennesker føler ikke så let ansvar” . Begge slags diskrimination er netop det, for det har ikke ret meget med alderen at gøre, men med personligheden. Jeg har oplevet ældre medarbejdere, der kastede sig over nye opgaver med stor entusiasme og unge, der frabad sig nye opgaver. MEN det der får mig til at skrive, er at jeg synes du har glemt, at ældre medarbejderes erfaringer ofte gør dem mere rolige end yngre, så de virker som en “stødpude” for arbejdsklimaet eller måske snarer som et anker, der sikrer, at tingene ikke løber løbsk, når der sker ændringer.

        Svar
        • Line Baun Danielsen

          29/10/2019 at 09:48

          Hej Susanne…

          Tak for konstrukt input…. Jeg føjer det til min efterhånden lange positiv-liste.

          GOd dag!

          Svar
  • Ejnar Riis Hansen

    23/10/2019 at 11:04

    Hej Line.
    50+’ere vil have mening med forandring
    – Enig
    50+ ere går ’all in’, når det giver mening
    – Enig
    50+ ere koster mere, men bidrager med stor erfaring og viden
    – Jeg mener ikke vi koster mere. Hvorfor skulle vi accepterer en lavere løn, bare fordi vi er over 50? Og som du skriver – vi har erfaring og endnu bedre – vi har livserfaring, og det er her vi støder ind i de unge, der tror de ved alt, og ikke vil lytte til os over 50+.

    50+ ere udfordrer gerne ledelsen
    – Enig. Det bliver vi nødt til, men jeg har oplevet, at det ikke er godt, hvis lederen eller chefen er meget yngre end en selv. De unge finder sig ikke i, at blive sagt imod. De tror ikke på, hvad vi siger og for dem er vores længere livserfaring et problem, de ikke kan se eller sætte sig ind i.

    50+ ere er flexible både i forhold til ferie, fridage og arbejdstid
    – Delvis enig. Vi er meget flexible ja, men det skal gælde begge veje. Jeg vil også have lov til at kræve en del flexibilitet fra arbejdsgiveren på de nævnte områder.

    50+ ere drives af opgaven mere end af pengene
    – Både og. Pengene er stadig vigtig og min arbejdskraft bliver ikke billigere af, jeg er over 50. Vi skal passe på, de ikke prøver, at trykke lønnen ned, give dårligere pension, feriefridage med videre. Det har jeg selv oplevet ske.

    50+ ere behøver ikke flashe sine resultater
    -Nej, og vi gider slet ikke det ræs med provisions løn og alt det fis. Til gengæld kan vi yde god gedín gammeldags kundeservice, der efterhånden er en mangelvare over alt.

    50+ ere har tid og penge til at passe på sig selv
    – Måske nogen af os.

    50+ ere vil have balance i arbejds- og privatliv
    – Dette er meget vigtigt. Der skal også være tid til familien på de rigtige tidspunkter, og man skal have medindflydelse på arbejdsplanen.

    50+ ere elsker at være ung med de unge!
    – Ja, det gør vi, hvis de unge giver os lov. jeg har den oplevelse, at man skal ikke komme og tro, at man er noget. Hvis de unge ledere og chefer, vil have god nytte af os, så skal de lære af os og udnytte de ressourcer, som de ikke selv har endnu.

    Svar
  • Tom Munk

    22/10/2019 at 17:09

    At finde (gode) svar på “50+” udfordringen må nødvendigvis addressere punkter som
    *) Vi lever længere OG vi lever især cognitivt & fysisk i virkelig god form temmelig meget længere end tidligere generationer –> Der er både lyst og capacitet til forsat bidrag.
    *) Vores nuværende pensionsfinansiering holder ikke (ret meget -) længere i sin nuværende form
    *) Automatisering / AI og robotudviklingen (sammen med første punkt) stiller klare spørgsmål til vores livsmodel … vores “standard historie i tre akter”: Uddannelse -> Arbejde -> Pension. Social og finansiel status? Hvad er “arbejde”? Hvordan skabes værdi? Og mange flere af samme explosive skuffe;
    *) De teknologiske (incl. Life-science), sociale og politiske udviklingskurver betyder at konstant livslang læring er et must.

    Som 60 årig ser jeg selv frem til mindst 25 aktive, uddannende, indholdsrige og værdiskabende år mere. Uden det klassiske “fultidsdogme” som jeg for år tilbage meldte mig ud af. Og hvis i mellemtiden Mr. David Sinclair og co. for ret, er der måske plads til 25 til… (https://lifespanbook.com/)

    @Line: Godt initiativ. Fortsæt.

    Svar
  • Henning

    20/10/2019 at 19:42

    Interessant at Malmø nu fjerner bl.a. alder fra ansøgningerne til jobs. Herhjemme har vi tilsyneladende den arrogante holdning ‘been there, done that’, så det skal vi sandelig ikke nyde noget af.
    Gad vide, hvordan recruiternes arbejde ville være, hvis de ikke på forhånd vidste, om det var en på 27 eller 57, de kaldte ind til samtale?

    Svar
  • Ulrich Gorm Albrechtsen

    19/10/2019 at 03:20

    Spændende læsning og erklærer mig meget enig i din ‘vi vender det på hovedet liste’.
    Vi +50ere har rigtigt meget at byde på og ikke mindst en årelangt erfaringsgrundlag at trække på. Det er vel blandt andet derfor at vi på mange måder kan hvile mere i os selv og ikke mindst målrettet kan ‘trække igennem’ når l……t brænder.
    Derfor var det en smule øjenåbnende for mig for nylig, da en bekendt i en direktørstilling sagde at han aldrig læste ansøgninger igennem, hvis personen var +45. Der følte jeg mig rigtig gammel. Det er faktisk fedt at være i de brølende 50’ere – undtagen da der dumpede brev ind fra ÆLDREsagen – har opfordrer jeg til rebranding og navneskifte asap 🙂

    Svar
  • Hanne Wiuff

    18/10/2019 at 12:31

    Jeg er helt enig i den positiv liste omkring 50+
    Og så skal vi heller ikke have barnets 1. Sygedag😎
    Jeg er selv 56 og er blevet headhuntet to gange inden for to år så der ER brug for os😍

    Svar
  • Kristian

    18/10/2019 at 08:40

    Hej Line

    Måske ikke jeg svarer direkte på dit spørgsmål, men er problemet ikke også at vi har er arbejdsmarked der er målrettet for 25-35 årige??. Alle annoncer er skrevet ind til målgruppen og alle jobs er fuldtid. Benefits er bordfodbold og fredagsbar og ikke en tur i teatret eller en god middag.

    Når man så er 50+ 60+ 70+ skal man ikke alene være den bedst egnene, Sælge sine kvaliteter ind (erfaring, ingen sygedage) men også omdefinere en virksomhedskultur eller have så meget gang i sin anden undgom at de falder ned at stolene for at blive ansat.

    Jeg tror virksomhederne gør sig selv en kæmpe tjeneste ved at lave sin egen + strategi for at få en bid af erfaringen. Evt. For de som er på pensionsgrænsen tilbyde fleksjobs også.

    Den der skrev længere oppe at vikarbureauer kunne være en god vej ind, er for øvrigt godt set. Så kan man sælge sig i jobbet på arbejdspladsen 😉

    Nå just my five cents

    Svar
  • Lene

    17/10/2019 at 17:55

    Der er sikkert stor forskel på jobtyper, når vi taler ledige 50+. Jeg er leder i en Supply Chain afdeling, hvor vi har skulle rekruttere til flere stillinger inden for det seneste år. Der har været en del ansøgere i alle aldersgrupper, og vi har behov for stor erfaring for at kunne bestride stillingerne. Vi har ikke kigget på alder, men den rigtige erfaring, og det er endt med rekruttering 50+ i flere tilfælde. Jeg tror lige så meget, det handler om indstillingen fra den enkelte kandidat – udstråler CV’et energi, forandringsparathed, relevant erfaring, videre-/efteruddannelse mv., så er jobbene til stede.

    Svar
  • Hanne Qvistgaard

    17/10/2019 at 15:50

    Jeg er selv i job, men kender flere omkring de 60, som gerne vil i job, de strander helt klart på deres alder med begrundelsen, at man har for mange ældre og gerne vil have yngre kræfter ind, så man ikke får for stor udskiftning på samme tid. Nu er det bare sådan, at fordi man er f.eks. 40 år, så er der ingen garanti for, at man bliver længere i jobbet, ofte skal de jo videre i deres karriere, det skal de andre ikke nødvendigvis, og ej heller på pension lige om hjørnet. Jeg taler af erfaring, idet jeg er i et firma, hvor man ikke nødvendigvis stopper, når man runder hverken alderen for efterløn eller pension, hvorfor dog det, så længe man har lysten og noget at byde ind med.

    Svar
  • Sanne

    17/10/2019 at 13:48

    Skøn positivliste, den kan da bruges. Jeg tænker omvendt at vi ikke har så mange sygedage, som de yngre med små børn. Dengang var man enten selv eller ungerne syge hele tiden, plus at der skulle rendes til diverse skolehjemsamtaler og lignende. Rigtig go’ dag. 🙂

    Svar
  • Michael Gøttrup - Seniorhjerner

    17/10/2019 at 13:23

    Alt hvad du skriver er rigtigt – men ikke mere brok….tag ansvar. Jeg har nu i en periode mødt en del 50+ som til trods for alle gode argumenter, fortsat har den overbevisning, at alderen er en negativ faktor når man er jobsøgende. Det er der mange grunde til, og det kræver en helt klar holdningsændring hos arbejdsgiverne såvel som arbejdstager. Indtil der generelt sker en holningsændring, så ser vi ikke en ændring.

    Blandt meget andet, så har jeg hørt – “at du vil indgå i vores ældrepolitik, og det vil være alt for dyrt for virksomheden”. Vi søger yngre medarbejder, så vi har balance i aldersdemografien i virksomheden. Der er mange andre eksempler, så hvad nu hvis 50+ ikke så sig selv som ofre, men i stedet som verdens bedste arbejdskraft.
    Et godt råd er …”Så ikke mere brok…..tag ansvar”. Det gælder både arbejdsgiver og arbejdstager.

    Svar
  • Lotte

    17/10/2019 at 08:39

    Jeg er i servicebranchen og ansætter gerne +50 men jeg oplever der er nogen lønforventninger der skal afstemmes ret meget. Om medarbejderen er 20 eller 60 gør ikke noget men lønnen er den samme for det er det vi har råd til at betale. Så det er ikke altid muligt at honorere alle de mange ekstra erfaringer man får med.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      17/10/2019 at 11:18

      Hej Lotte.

      Tak for kommentar. Som virksomhedsejer forstår jeg godt din tanke – og alligevel ikke. For hvorfor har erfaring ikke værdi for Jer ? Og nok til at I vil belønne det?

      KH
      Line

      Svar
      • Lotte

        17/10/2019 at 17:23

        Det vigtige hos os er at det er medarbejdere der er søde og imødekommende over for de kunder de skal betjene. Og jeg oplever derfor ikke en kæmpe forskel på om smilet er 25 år eller 55. Både de unge og de ældre vil gerne tage ansvar og gøre et godt stykke arbejde,
        Alle får overenskomstmæssig løn, med overenskomstmæssige tillæg for f.eks. brancheerfaring.

        Svar
  • Lena

    17/10/2019 at 07:52

    Noget tyder på, at arbejdsmarkedet ikke er fulgt med tiderne og stadig hænger i et gammelt syn på mennesker, der er fyldt 50. Jeg er selv 55, tog springet alene til Beijing for 11 år siden (uden job, uden socialt sikkerhedsnet og uden forsøger), og jeg har siden klaret mig økonomisk og lært fantastiske ting gennem de jobs jeg har haft. Og det gør jeg fortsat (klarer mig selv og lærer nyt). Når jeg kigger på Danmark og overvejer, hvornår jeg skal rejse hjem igen, så tænker jeg, om det danske arbejdsmarked mon ser nutidens 50+ årige – som vi er? Super kompetente mennesker, med masser af erfaring, der er nysgerrige og har en mening om ting, som stadig vil lære og fortsat ønsker at bidrage. Mennesker der kan træde ind i et job og stort set “sparke r..” (beklager mit sprog) fra dag 1! Fordi vi netop har erfaring, ønsker om at bidrage, fortsat er nysgerrige – og samtidigt har meninger og holdninger (med andre ord: vi tænker os om og opfører os ansvarligt). Arbejdsmarkedet må da hænge fast i et virkeligt gammelt syn på de 50+ årige. De siger jo nej tak til mennesker, der er 30+ år med 20+ års erfaring. Godt du tager det op, Line, for de har da brug for hjælp til at forstå hvad de går glip af.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      17/10/2019 at 11:19

      Hej Lena.

      Ja, det er meget interessant og bekymrende. Jeg bliver lidt nysgerrig: Hvordan ser det ud i Kina, hvor du er? Med hvilke øjne ser man på den voksne og erfarne arbejdskraft ?

      KH
      Line

      Svar
  • Lillen

    16/10/2019 at 22:12

    Hej Line – og medhørere!
    Det er alt sammen så rigtigt, der skrives her om alder og fortsat at være på Arbejdsmarkedet.

    Selv er jeg netop lige fyldt 67 år og vil gerne tilbage på arbejdsmarkedet, men det er ret umuligt. D.d. har jeg afsendt ansøgning nr. 197 – og det er individuelle ansøgninger. Jeg har en bred uddannelse med mennesker og kan arbejde inden for mange brancher/felter – og jeg ved, jeg har uddannelserne og kompetencerne til det, jeg søger – og alder er ingen hindring de steder, hvor jeg har ansøgt. Jeg er heller ikke gammel og affældig, stivbenet, konservativ og dement. Jeg har hele tiden holdt mig ajourført – både fagligt og personligt, fysisk som psykisk. Men gang på gang bliver det med afslag og begrundelsen er hver gang, “at man har valgt den ansøger, der matchede bedst”. Ingen tør fortælle eller udtale, at de synes jeg er for gammel.
    Jeg har dog været indkaldt til 20 stk. jobsamtaler, men hvor alle mundede ud i afslag. Jeg får at vide, at arbejdsgiver/ansættelsesudvalg er benovede over min viden og ekspertise, “men der var lige netop en anden ansøger, der matchede bedre. Jeg er holdt op med at ringe tilbage for få feedback, da jeg aldrig vil opleve at få det ærlige svar:” For gammel!”
    I stillingsannoncerne er der en del firmaer/kommuner/regioner, der skriver, at de opfordrer en til at søge uanset, alder, køn, religion o.s.v. Men bvadr!, siger jeg. Det er jo ikke sandt, for de ansætter ikke “gamle” mennesker. Tør ikke, vil ikke – ved nok ikke, at der en fantastiske ressourcer og erfaring blandt “det grå guld”.
    Det er nok også lettere at forblive på arbejdsmarkedet hos en arbejdsgiver i stedet for at være røget ud, og så skal ind i “varmen” igen. Man ryger jo også aut. ud af A-kassen når man er fyldt 65 år, hvilken alder er progressivt stigende. Og kan pludselig ikke mere få understøttelse, men må tage til takke med sin pension, selv om jeg har været tvunget til det, men hvor jeg stadig søger jobs. Jeg mener nemlig at jeg har meget mere at give af – og jeg har energi på at arbejde. Men….
    Der skal en stor omvæltning til hos arbejdsgiverne, HR og ens evt. kommende kolleger, for at fremtidige ældre kan blive ansat på lige fod med alle andre – uden at personer på 60+ skal anses som oldtidsfund og med overskreden holdbarhedsdato.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      17/10/2019 at 11:22

      Hej Lillen
      Tak for kommentaren. Og hvor bliver man træt af, at der hele tiden er andre der matcher bedst uden yderligere begrundelse.
      Jeg er ret sikker på, at man ikke længere bliver smidt ud af a-kassen, når man fylder 65. Det gjorde man før, men reglerne er så vidt jeg ved ændret fra årsskiftet.

      Held og lykke med den videre jobsøgning.

      KH
      Line

      Svar
  • Lone Winther

    16/10/2019 at 19:20

    Hej Line

    Super fedt at du tager action mht 50+ og ledighed problematikken.
    Jeg har i et år arbejdet med præcis 50+ på et jobcenter. Jeg skulle formidle budskabet, at job gennem vikarbureau er en god idé. Så jeg har snakket med rigtig mange der syntes det er svært at blive ledig som 50+. Bl.a. fordi nogle lander i deres 1. Ledighedsperiode. Og ikke nok med at de skal finde et job for første gang i måske 20-30 år. Men de skal også igang med ansøgning, cv, kaffemøder og netværk, og det kan være en stor mundfuld for nogen og en fremmed verden.
    Jeg har formået at få rigtig mange i job via vikarbureau, både fast job og vikarjobs. Så til dem der lige nu er ledige: kontakt et vikarbureau i din branche og se hvad der sker.
    Tro mig der er mange fordomme med vikarbureauer. Men vælg de største bureauer som JKS, Aktiv Personale, Randstad, Teamvikaren, Matchmind osv. de har jobs i mange brancher. Og det kan nemt være at de mangler lige netop DIG!!!
    20-30% af alle virksomheder anvender vikar bureauer.
    Håber Line at du når ud til dem der trænger til et kærligt puf og en hjælpende hånd.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      17/10/2019 at 11:23

      Hej Lone.

      Tak for input…. Jeg gør i hvert fald, hvad jeg kan imellem mine andre gøremål.

      KH
      Line

      Svar
  • leif

    16/10/2019 at 18:20

    Hej
    50+’ere HAR allerede bevist (i nutidens pang-lingo: er omstillingsparate), at de kan stå igennem store ændringer. For det har netop den aldersgruppe.
    50+’ere kan derfor rimelig nemt klare sig uden pc, tv, mobil, sociale medier.

    Svar
  • Helle Nørregaard

    16/10/2019 at 17:30

    Hej Line,
    Så godt at du tager dette emne op – og er helt enig i dine lister. Jeg har faktisk aldersdiskriminationen på skrift. I et svar (som selvfølgelig ikke skulle være sendt til mig) på en jobansøgning stod der: “Hun har egenskaberne og kvalifikationerne, men hun har sin alder imod sig”. Det var meget pinligt, da de fandt ud af, at jeg havde modtaget den mail ……
    Helle, 60 år 🙂

    Svar
    • Lillen

      16/10/2019 at 21:48

      Du kunne vel egentlig have kørt en sag til fagforening eller anden instans p.g.a. aldersdiskrimination – eller alderisme!

      Svar
    • Line Baun Danielsen

      17/10/2019 at 11:24

      Hej Helle.

      Det er jo vildt skræmmende… Og det MÅ man altså ikke. En spørger længere oppe, om ikke du gik til din fagforening med det ?

      KH
      Line

      Svar
      • Helle Nørregaard

        18/10/2019 at 08:48

        Hej Line,
        Nej, jeg gik ikke videre med det – jeg overvejede det, men jeg valgte at grine ad det sammen med gode venner. Da arbejdsgiveren fandt ud af, at mailen var sendt til mig, fik jeg en laaaaaang undskyldning – på mail. Too late ……
        Endnu engang tak for at du bringer dette emne op.
        Kh Helle

        Svar
    • André

      22/10/2019 at 02:05

      Det er desværre meget rigtigt hvad du skriver… men til positivlisten hører også, at 50+‘eren hviler i sig selv, kender sine færdigheder og er mere hårdhudet.
      Jeg har selv skiftet spor for 2-3 år siden. Jeg er uddannet som det der i 77 hed reklametegner og har arbejdet i branchen i 40 år. Jeg oplevede efterhånden at blive valgt fra og tog så konsekvensen, efter et par omgange som ledig. Så nu er jeg træindustriarbejder i et inventarsnedkeri… jeg bliver ikke rig af det, men jeg er glad igen.
      Gode kolleger fra 22-58 år, jeg er selv 62, men føler ikke det er et issue hvor jeg er nu.
      Jeg synes der er så megen bortforklaring af aldersproblematikken fra arbejdsgiversiden.
      Det viser med al tydelighed at problemet er der, og er endog meget svært at tackle.

      Svar
  • Ruth Lundorff

    16/10/2019 at 16:02

    Hej Line
    Et par punkter mere:
    50+ er mindre syge
    50+ har ingen børnenes første sygedag
    50+ er MERE omstillingsparate (ja, det er så absolut min erfaring fra min hverdag i en virksomhed med mange både unge og ældre). Det der gør folk mindre omstillingsparate er snarere mange år på den samme stol. 50+’ere i nye jobs er ekstremt omstillingsparate og de gider ikke gå op i småtterier og såret forfængelighed, så længe rejsen er spændende
    50+ er rummelige, de har set det meste og kan se bag facaderne
    – jeg kunne blive ved :).
    Hilsen en 50+ som stadig sidder i et super spændende HR job 😀

    Svar
  • Karin

    16/10/2019 at 15:27

    Hej Line
    Lidt flere +’er til din liste:
    – Stor selvstændighed og kvalitet i opgaveløsning.
    – Kvalificeret beslutningskraft.
    – Positivt med- og modspil til ledelse/kolleger.
    – Fagligt aktiv ift. unge og uerfarne medarbejdere både i opgaveløsning og socialt.

    Svar
  • Lis Andersen

    16/10/2019 at 14:24

    Jeg har stået ledig i 3 mdr. Og har nu fået et godt job med mine +60. Ja det er rigtigt +60. Min erfaring i min jobsøgning er at de gerne vil have os “gamle” , da vi er selvkørende. Men fordi vi er har noget alder mener de at vi skal gå for det halve, hvilket ikke er rimeligt. Når vi ivrigt søger nyt job, er det fordi vi vil det, og vi har stadig meget at give både på det faglige, udviklingsmæssige og ikke mindst kender vi betydningen af det sociale arbejdsliv.

    Svar
  • Steen K

    16/10/2019 at 11:55

    På den positive side tror jeg der mangler een.
    Udokumenteret med ingen forskning bag, men det forekommer mig, at 50+’ere gennemsnitligt set er mere afbalanceret med den position de er i.
    Det betyder, at der ikke er forstyrrende faktorer (eks. karriereambitioner eller andet), der hele tiden tager fokus fra opgaven.
    Det understøtter argumentet om, at lønnen nok er højere, men kvaliteten af arbejdet bedre.
    Men det kan jo varriere

    Svar
  • Lisa Kjær

    16/10/2019 at 11:25

    50+er har ikke barn syg, skal ikke på barselsorlov i 10 eller 3 måneder og bliver ikke smittet af børnenes sygdomme fra institutionen – derfor har de færre sygedage/fravær
    50+er tænker ikke på at skifte job on 2-3 år hvilket gør investering i uddannelse mere rentabel

    Svar
  • Marianne Würtz

    16/10/2019 at 11:24

    Hej Line.
    Jeg er SÅ enig! Og erfarer det dagligt. Heldigvis er det din positiv-liste, som jeg erfarer dagligt, hvor jer er den erfarne og vidende blandt meget yngre kollegaer. Vi supplerer hinanden perfekt! Selvfølgelig er det rigtig rart og nyttigt med den faglige erfaring, men også livserfaringen og hvordan man agerer på en arbejdsplads. Her er de glade for det “vægt” man som erfaren bidrager med overfor ledelsen.
    Derfor er det tudetosset af virksomheder at frasortere 50+ ansøgere – vi er guld værd 🙂

    Svar
  • Britta Jacobsen

    16/10/2019 at 11:18

    Kære Line
    Godt emne og gode bud på myter mm. Kontakt Hans Ussing der har firma 45 +, han har meget erfaring i at arbejde med værdier og få personer i job, samt åbne øjnene for arbejdsgiverne. Han tillader sig også at give nogle råd der afhjælper på myterne. Tlf: 2678 2845. Spændende med dit videre arbejde om myter og aflivning af dem. 👍👍😉😉

    Svar
  • Pia

    16/10/2019 at 11:12

    Sikke dog en god liste du har fået sammensat der. Jeg er helt enig med dig. Især den med at vi skal have for meget i løn. Det synes jeg jo ikke. Vi har erfaringen bag os og er alle pengene værd, så hvorfor skulle det være en hindring?

    Svar

Skriv et svar