potensjagere og små tissemænd i trafikken

Potensjagere og små tissemænd i trafikken

Ja, undskyld mit danske, men jeg har fået nok af potensjagere og små tissemænd i trafikken. Jeg ved godt, at der nok er en del mænd, der bliver sure på mig nu. Men det tager jeg med. Jeg taler om Jer, der bruger vejenesom Jeres herredømme og tyranniserer os andre bilister. Og sorry to say – men det er altså oftest mænd.

Forleden kørte jeg på Helsingørmotorvejen – langt væk fra myldretidens stress og jag. Der er tre vejbaner. Og som jeg har lært det, er de to yderste til overhaling, og den inderste til dem, der kører med blød hat og cigar, som min kørerlærer sagde for mange år siden.

Bilisten foran mig var sådan én, så jeg viste af for at markere, at jeg ville overhale i det midterste spor. Jeg kiggede selvfølgelig i side- og bakspejlet og så en bil, der kom bagfra. Men da der ikke var biler i den yderste vejbane, så tænkte jeg selvfølgelig: Han trækker da ud i den yderste bane. Men NEJ. Demonstrativt blinkede bilisten helt afsindigt med lygterne og blev i midterbanen, så jeg måtte bremse pænt op, for ikke at komme for tæt på bilen foran. Han sendte mig en fed fuck-finger, da han kørte forbi.

Da blinketyrannen var passeret, overhalede jeg og blinkede tilbage som gengæld for at markere: Det var ikke ok ! Så huggede han helt umotiveret bremsen i midt på motorvejen som en trussel. Ikke én men flere gange. Jeg måtte selv hugge bremsen i, og jeg fik ærlig talt et sug i maven, for havde han tænkt sig at fortsætte sin chikane ?

Det er ikke første gang, jeg selv oplever eller hører om den adfærd i trafikken. Og desværre søde mænd, så er det ofte JER, der bruger bilen som et våben. Jeg skiftede for 2 år siden min store, dejlige Volvo med krudt i pedalen, ud med en mere ydmyg og økonomsik VW Up. Og jeg skal love for at bil-mobberiet har været til at tage og føle på siden.

Den lille dyt skyder en fin fart. Og jeg er i al beskedenhed en udmærket bilist, der er opdraget til at give den gas, når man kan. Men gang på gang oplever jeg, at jeg bliver ikke sluppet ud, når jeg vil overhale. Biltyranerne kører nogle gange så tæt op i numsen, at jeg nærmest kan se deres næsehår. Ikke særlig hyggeligt kan jeg godt sige.

Og så er er dem, der elsker at krænge deres store biler ind, hvor der ikke er plads, så andre må stå på bremsen. Eller dem der giver fuckfinger eller viser tænder, hvis vi andre bilister ikke gør, som de kræver.

Helt ærligt – hvad har I gang i?  Hvor er det filmen knækker for Jer ? Får I ikke sex nok ? Er det en måde at lege maskulin på ? Eller er det fordi I må kompensere for en lille gearstang i bukserne?

Det er ikke bare latterligt at opføre sig sådan i trafikken, der er farligt og dybt ubehageligt. Jeg overvejer kraftigt at skifte min søde VW Up ud med noget større. Især nu hvor jeg skal til at køre land og rige rundt med mine foredrag. Jeg gider ikke blive mobbet på vejene. Og næste gang så sladrer jeg sgu til politiet!

Hvad med Jer derude – har I også den slag oplevelser på vejene ? Hvad skal vi gøre ved dem ?

 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

24 kommentarer

  • Peter Winther

    06/01/2017 at 18:53

    Kan absolut genkende “beskrivelsen” – og det er helt uacceptabelt!
    Kan du tilsvarende “genkende” to typer af bilister, der på alm. vej/landevej kører helt oppe i dit udstødningsrør ? = “smukke damer” i små/kvikke Fiat/Kia/Toyota/Up’s etc. biler OG håndværkere i firmabil. Kh Peter

    Svar
  • Anne Beck

    07/01/2017 at 12:26

    Hej Line
    Tusind tak for en fuldstændig korrekt beskrivelse af trafikken på motorvejen, og det sker også i myldretiden.
    Skønt formuleret om de kære mænd og en befrielse at læse, at jeg ikke er alene i mine oplevelser på motorvejen i min Polo.
    Vh Anne

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      07/01/2017 at 16:29

      Hej Anne…

      Nej, du er på ingen måde alene… præv også at se tråden på FB

      God weekend

      Svar
  • Thomas Bekker Rasmussen

    07/01/2017 at 12:29

    Hej søde Line

    Jeg er tidligere turistchauffør, og ja vi køre som idioter allesammen, jeg har sluppet rattet i min dejlige Volvo 9500 og startet som maskinarbejder i Hillerød, og jeg elsker ikke at havde vejen som arbejdsplads mere, nu kan jeg bare køre og hygge mig på den. Folk køre som tosser, og der er ingen alder eller køn, alle gør det, men ja der er klart flest mænd. Om det har noget med forplantningsevnen eller organet at gøre, ved jeg ikke, men ja roadrage skal meldes, politiet vil ikke tage dit opkald særligt seriøst, jeg ved det da jeg selv har ringet et par gange ude fra vejen. har en gang hørt om en der havde en rød klovne næse i bilen som han bruget på Køgebugemotorvejen, måske vi alle skal til at køre med klovne næse på. God weekend Line.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      07/01/2017 at 16:26

      Ha ha Thomas …. det er sjovt og jo alligevel ikke med klovnenæsen. Men heg forstår simpelthen ikke, hvad der sker i hovedet på bilister, som har den adfærd. Vi burde jo have en fælles interesse i at komme hurtigst muligt og mest sikkert frem. Men den solidaritet forsvinder i CO2 tågerne.

      God weekend

      Svar
  • Mikael

    07/01/2017 at 14:53

    Dårlig stil af de aggressive bilister, ingen tvivl om det. Og ja, mange af de aggressive bilister (men ikke alle) er mænd. Til gengæld scorer kvinderne (ikke alle men mange) højt på skalaen, når det gælder uopmærksomhed i trafikken. Det er min helt klare observation, både når jeg går, cykler, kører personbil og kører vogntog på 48 tons. Det er, som om kvinder forventer, at alle andre trafikanter er tankelæsere og kan regne ud, hvad de selv har tænkt sig at gøre i trafikken – mens de vader rundt med fokus rettet mod mobilen, cykler med musik i ørerne uden at give tegn til andre eller kører på motorvejen, mens de lægger makeup eller telefonerer …
    De farlige situationer opstår, når trafikanter opfører sig ulogisk i trafikken og foretager overraskende handlinger. Men måske skal vi bare forvente, at mænd er aggressive og kvinder er uopmærksomme – og tilpasse vores trafikale adfærd derefter …?

    Svar
    • Ole

      08/01/2017 at 12:49

      Det er en god pointe Mikael har dér, Line. Blinketyrannen bag dig har muligvis oplevet situationen som farlig, da du bare gik ud fra at han kunne læse dine “selvfølgelige” tanker. Du kunne i stedet have aflæst situationen noget tidligere. På den måde kunne du enten have overhalet tidligere, på et tidspunkt hvor bilen bag dig ikke var tæt på, eller du kunne også bare have sænket farten langsomt og ventet med at overhale indtil bilen bag dig havde overhalet.

      Svar
      • Line Baun Danielsen

        08/01/2017 at 12:58

        Hej Ole.
        Naturligvis kan andre ikke læse andre bilisters tanker. Men jeg tvivler på, det var tilfældet. Han kørte iøvrigt ret stærkt – ihvertfald mere end de tilladte 110. Det er altid nemt at efterrationalisere – jeg ved, jeg kørte med omtanke. Jeg kunne ikke have aflæst situationen tidligere, da bilisten foran mig var lige “flettet ind”.
        Og lige gyldigt hvad, så er det langt fra i orden med den slags truende kørsel og chikane opbremsninger på vejene.

        Rigtig god weekend.

        Svar
        • Ole

          08/01/2017 at 13:15

          Hej Line
          De fleste både mænd og kvinder kører lidt for hurtigt, når de overhaler.
          I de fleste tilfælde kan man se biler der skal til at flette ind, hvis man kigger sig over skulderen, når man ser en motorvejstilkørsel. Uanset hvad ville det mest sikre have været blot at lade en allerede overhalende bil passere, før du selv overhalede. Det ville ikke have skabt nogen fare eller uventet situation i trafikken.
          Det er ikke i orden at køre truende, det har du ret i! Men jeg kan godt forstå, at folk bliver fustrerede når andre bilister skaber farlige situationer ved at gå ud fra, at andre tænker det samme som dem selv. Det er ikke at køre med omtanke i min bog, at gå ud fra det i trafikken.

          God weekend

          Svar
          • Line Baun Danielsen

            08/01/2017 at 13:28

            Kære Ole.

            Nu var du der desværre ikke, så er jeg ret sikker på, at du havde oplevet situationen som jeg. Men dit synspunkt står her…

            God weekend

  • Line Baun Danielsen

    07/01/2017 at 16:28

    Hej Mikael… du ved godt det er en kvindelig spidskompetence at forvente, at andre ved hvad vi vil… du har ret – det duer ikke i trafikken…

    Svar
  • Kenneth

    08/01/2017 at 13:57

    Hej Søde Line

    Jeg har en kæmpe tissemand men jeg ville da osse ha blinket og blevet sur, hvis du kørte så åndssvagt foran mig!

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      08/01/2017 at 14:19

      Kære Kenneth.

      Du har slet ikke forstået pointen. Jeg trak aldrig ud – jeg viste af for at markere, jeg gerne ville overhale.

      Hvis du synes, det er iorden at køre hensynsløst stærkt, undlade at trække ud i næste bane, hvis man kan for atctrafikjen kan glide støt, give fuckfinger og derefter udøve chikane ved at bremse hårdt op til fare ikke kun for mig, men også for andre så er det jo din sag.

      Fortsat god weekend.

      Svar
  • Peter Moesgaard

    08/01/2017 at 21:32

    Hej Line.

    Ubehagelig oplevelse med så aggressiv en billist. Vi må alle blive bedre til at vise hensyn i trafikken og også lade uenighed være uenigheder. Det er på ingen måde okay med den chikanekørsel efterfølgende. Det er pisse farligt og på samme måde er det også fuldstændig meningsløst.

    Om selve episoden, så mener jeg faktisk du er forkert på den. Alle vognbaneskift skal laves uden gene for andre trafikanter, og ud fra den hurtige billists blinken, så var det ikke tilfældet. Og man kan ikke pålægge andre et vognbaneskift fordi det passer til ens egen kørsel. Du ser endda bilen og gør stadigvæk an til dit vognbaneskift. Så kan det godt være du ikke laver selve manøvren, men en erfaren billist ser jo netop på når folk er på vej til at gøre tingene, og reagerer før det er for sent. På datoen, 6/1/2017, hvor du skriver var mange vognbaner glatte, og helsingørvejen er ikke nogen undtagelse. – Her ved jeg efter egen kørsel på lige netop det tidspunkt, at yderbanen var mindre anvendt og også meget glat. I øvrigt er midterlinjen fyldt med ekstra sne som ryger væk fra sporene. – Med andre ord, så kan det have være direkte farligt at lave en hurtig manøvre for den anden billist. – Hvem ved… måske begyndte abs’en ved en nedbremsen og reaktionen er afledt af et chok. – Havde i stødt sammen, så havde du fået skylden i en forsikringssag.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      08/01/2017 at 21:44

      Kære Peter.

      Det var ikke den 6/1-17. Det var før jul og ikke glat. Selvom vi ikke er enige (jeg mener, man som bilist har pligt til at opmærksomt følge med i trafikken og sikre, at den flyder og vise de fornødne hensyn), så er det stadig helt forkasteligt at række fuckfinger (det havde bilisten overskud til) udøve chikane ved at bremse op, eller kører helt op i rumpen på abdre bilister.

      God søndag

      Svar
  • Kaj Clausen

    09/01/2017 at 17:36

    Kære Line
    Vi danskere trænger generelt til at tage vores færdselsadfærd op til revision. Jeg kan udmærket genkende din oplevelse, og det er jo fuldstændig meningsløst og farligt, det som den mandlige bilist har gang i….og til hvilken nytte?? Jeg kører ofte fra København til Jylland og især over Fyn oplever jeg igen og igen, at stort set ingen kører i inderbanen (som din dygtige kørelærer ellers har lært os)! Hvorfor skal alle befinde sig i overhalingsbanen og dermed bremse den flydende trafik?
    Min egen teori er, at bilisten (som ofte er en mand) tænker, at når jeg nu har betalt ca. 250% i registreringsafgifter, så vil jeg også selv bestemme, hvor på vejen, jeg vil køre! Hertil kommer, at vi (mænd) er blevet mere forfængelige og har brug for at vise vores mandighed på vejene.
    Jeg beklager på mit køns vegne…selvom der nu også findes kvindelige fartbøller;-).
    God tur i VW fremover.
    kh Kaj

    Svar
  • James Kirk Jensen

    10/01/2017 at 11:50

    Hej Line,
    Som storpendler mellem Odense og Kastrup hvor jeg har mit faste job som pilot, oplever jeg meget ofte chikane fra andre billister. Adskillige gange har jeg måtte henvende mig til politiet eftersom chikanen har været med livet som indsats. Desværre får man intet ud af ulejligheden ved at anmelde disse chikanebillister.
    I dag køre jeg med et såkaldt Dashcam i frontruden. Et lille videokamera til 500kr, som optager nonstop. Sker der noget kan man stoppe kameraet og gemme videoen af forløbet og aflevere til politiet. Det er brugt meget i udlandet og er perfekt som bevismatriale.
    Mvh. James

    Svar
  • fran nielsen

    11/01/2017 at 14:20

    Enig i han var en kæmpe klovn!

    City-biler burde dog være ulovlige på motorvejen. Det er decideret farligt at jeg ikke kan accelerere i min Citigo når jeg kører 110 km/t 😀 (Og det mener jeg faktisk. De burde have fleste HK de små biler – det ER farligt når de hurtigere kommer bag fra)

    Svar
  • sebastian vognsen

    11/01/2017 at 15:37

    Har selv oplevet det en håndfuld gange de sidste 10 år, og det er simpelt hen ikke i orden at true andre på den måde! Livsfarlig markering som burde straffes med klip i kortet! De ved da ikke om modparten er hurtig nok på bremsen… Måske det ville være fint at have et standard webcam i forruden som jeg kan forstå at man kan bestille til nogle af de nye Citroën f.eks. Fint bevismateriale.. IQ / empatitest til erhvervelse og generhvervelse af kørekort! :/

    Svar
  • Preben H. Rosenberg

    17/03/2017 at 12:01

    Kære Line
    Du skriver sgu imponerende og rammer godt.
    For nogle år siden kom jeg til at udtrykke mig – måske lidt uheldigt? – overfor en rigtig god kollega, der kører i store biler: “Det man ikke har i bukserne må man jo have under kølerhjelmen”.
    Det kan selvfølgelig tolkes som ren forsvarsmekanisme – men jeg tror sgu den holder ( ja min påstand selvfølgelig). Nu har jeg aldrig selv haft behov for et stort køretøj. Alene små venlige. De seneste 8 år har jeg slet ikke haft en bil – men lejer eller låner en sjælden gang efter behov. Og så er jeg single.
    Pas på dig selv Line.
    Kh Preben

    Svar

Skriv et svar

På bloggen med Line

Få nye indlæg på mail:



Tilmeld dig her