Hvad skal små børn på lange flyture

Hvad skal små børn på lange flyrejser?

 Jeg husker det, som var det i går. Vores første charterrejse til Mallorca i et tætpakket fly med hele den lille familie. Den ældste var seks, og den yngste var lige fyldt et år og var langt fra indstillet på 3 en halv time klemt ned i skødet på mor og far. Han skreg af sine lungers fulde kraft – og jeg har siden tænkt: Hvad skal små børn på lange flyrejser?

Hvad skal små børn på lange flytrejser?

I Colorado hos farfar… Ingen regrets her, men min yngste husker ikke ret meget derfra!

Jeg har for nylig (før vores rejse til Sierra Leone) været i Malaga t/r i et næsten udsolgt rutefly med små, grædende børn i begge ender af flyet. Jeg mindes selv desperationens sved, når ungerne begyndte at vride sig utålmodigt og ikke fattede, hvorfor de ikke måtte hoppe i sædet, tænde og slukke for lyset eller vandre op og ned ad gangen. Eller når de bare græd, fordi det var utrygt i en flyvemaskine. Det er ikke sjovt – hverken for børn, forældre eller medpassagerer.

Den ene af mine sønner sagde for nylig til mig: -Mor, jeg synes, det er så ærgerligt, at vi har været så mange spændende steder, da jeg var lille, for jeg kan slet ikke huske det. Og det fik mig til at tænke på: For hvis skyld rejser vi egentlig på alverdens lange udmarvende rejser til eksotiske steder i verden, når vores børn er små?

Vi kunne jo vælge små korte ture, der både er børnevenlige, nemmere, mindre stressende og formentlig også billigere. Hvem siger, at børn i en alder af 5 år skal have besøgt flere hovedstæder, kontinenter, svømmet med delfiner eller besøgt Disneyworld?

Hvad skal børn på lange flyrejser?

.. Og nej, ville aldrig ha’ undværet denne oplevelse med mine drenge!

Jeg var selv på min første charterferie som 6-årig med min far og hans kommende kone til Puerto Soller på Mallorca. Jeg husker kun det, jeg kan se på feriebillederne fra dengang: En sur, forkælet møgunge, der mugger på samtlige billeder – fordi hun var jaloux på sin kommende papmor! Jeg forstår godt, at min far droppede udlandsrejserne med mig i en årrække efter, og vi i stedet tog til min papmors dejlige familie i Nordjylland.

Jeg er på ingen måder blevet forsømt med udlandsrejser med mine forældre. Jeg har set det meste af  Europa med min  mor, som elskede bilferier i og udenfor Danmark. Og min far genoptog charterrejserne sydpå, da jeg blev teenager. Jeg er taknemmelig over, at de satte kurs for mig til andre lande. Men endnu mere taknemmelig over, at vi først for alvor rejste ud, da jeg var lidt ældre – for det betyder, at jeg kan huske rejserne.

Mine egne unger har allerede været steder, andre kun drømmer om. Og selvom jeg har nydt de mange og lange rejser med dem, så ærgrer jeg mig gul og grøn over alle de mange rejsepenge, jeg har brugt på rejser, de knap kan huske.

Hvad skal små børn på lange flyrejser?

… Nu begynder de at kunne huske !

Så tilbage til spørgsmålet: For hvis skyld er det lige, at rejsen skal gå til langtbortingstan ? Børnene eller os selv?

Jeg tror, vi som forældre må kaste blikket i egoismens grumme spejl. Børn har mest brug for at være sammen med mor og far – et sted der ikke kræver den store transport, hvor mad og drikke ligner det, de kender, og hvor varmen er til at holde ud.

Og hvis man absolut SKAL have børn under 5 med på flyferie, så kunne flyselskaberne samle børnefamilierne i en ende af flyet, så far og mor kan rejse uden at frygte de skrigende børn, og uden at skulle tænke på de irriterede medpassagerer. Som i øvrigt kan få en behagelig rejse uden skrig og skrål. 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

15 kommentarer

  • Lars

    23/06/2018 at 09:22

    Line, jeg synes at dit indlæg udstråler at du selv er kommet over alderen med småbørn på rejsen. Ganske ligesom en 63-årig bedstefar der sad ved siden af mig og et af børnene på sidste rejse til Barcelona og som var mega sur hele vejen fordi han skulle forstyrres lidt på rejsen.

    I har glemt hvordan det var for jer selv, da I havde småbørn.

    Jeg gir dig 100% ret i at man ikke behøver at flyve til Thailand med to-tre unger unger under fem år og at man skal have det for øje når man planlægger rejsen. Man kan fint nøjes med en tur i Europa.
    Jeg giver dig også ret i at det kan være generende at have en skrigende unge i nærheden når jeg selv rejser, men vi overlever jo alle turen alligevel.

    Så at forvente at alle småbørnsforældre begrænser deres ferie til Danmark, Sverige, Tyskland og andre steder hvor man kører til i bil – det er sgu lidt naivt.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      24/06/2018 at 08:18

      Hej Lars.

      Så læser du mit indlæg forkert. Jeg husker jobakt for tydeligt, hvordan det var at flyve med små poder. Man kampsvedte og kæmpede for at holde de små i ro i sædet. Min pointe går på, at mange af og rejser fra Herodes til Pilatus når vores unger er små og de oplever ting, og ser verdensdele de ikke kan huske som store alligevel. Så for hvis skyld er det så, vi rejser til aldverdens destinationer og ikke bare genner det til lidt senere?

      Men derudover kan jeg godt forstå den dure mand på 63 i sædet, som måske havde brug for at koble af og nyde sin rejse. Dine børn er jo ikke hans børn eller børnebørn – derfor var mir forslag, at når man rejser med små børn, så kunne flyselskabet indrette et parceller til det, så var der “ro” på for alle flyrejsende.

      Børn er jo ikke små forevigt – det drejer sig kun om nogle få år.

      Bedste hilsner og god sommer
      Line

      Svar
  • Michelle Skovsø

    18/06/2018 at 06:53

    Hej Line,

    Jeg forstår dig til dels. Især efter du lige har været på to flyrejser, hvor du har oplevet grædende børn.

    Jeg var selv med et fly hjem fra Mallorca for et par uger siden, hvor der var mange utilfredse spædbørn med.
    Men helt ærligt – skulle vi nu ikke hæve vores danske tolerancetærskel?
    Det er da muligt at et barn om 15 år ikke kan huske at han eller hun var på Mallorca som 1-årig, 2-årig osv. Men til gengæld har forældrene de minder og har samtidig fået en masse kvalitetstid med børnene. Noget der er med til at forme mennesker handler om oplevelser, som forældrene giver deres børn.
    Og der kan det være langt mere givende og inspirerende at hive børnene med til Mallorca med dejlige badestrande og legepladser på hvert gadehjørne frem for et sommerhus på den jyske vestkyst med silende heldagsregn.
    Så hvis nu alle os der ikke længere har spædbørn kniber ballerne sammen under flyveturen – evt medbringer et par ørepropper og en portion empati over for de hårdt kæmpende småbørnsforældre så går det hele nok.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      24/06/2018 at 08:24

      Hej Michelle.

      Jeg forstår godt din pointe. Det har ikke så meget med mangel på tolerance at gøre. Det handler mere om, for hvis skyld vi partit skal til destinationer på ferien der kræver mange timers rejse på umulige tidspunkter.

      Kan vi som forældre ikke ha kvalitetstid med vores børn andre steder end syd, øst og vest for Alperne? Jeg skriver jo netop ud fra egen erfaring – og synes det var pudsigt at en SF mine egne drenge fornylig sagde: hvor er det ærgerligt vi har været sp mange steder da vi var små – jeg ikke huske ret meget af det.

      Måske vi kunne have nøjedes med Bornholm, Læsø og Fanø dengang.

      Rigtug dejlig sommer

      Svar
  • Sofie

    17/06/2018 at 21:29

    Du omtaler det som “egoismens grumme spejl” – det synes jeg ikke er passende. Ja, jeg rejser til Mallorca med min lille datter – og ja, det er fordi jeg gerne vil til Mallorca, og det er ikke, fordi at det er bedre for hende at holde ferie på Mallorca frem for i Danmark.
    Men hvad er problemet med at tage sit barn med på en flyrejse, fordi det er noget, man selv har lyst til? Rejsen er også god for min datter, men ja, hun ville synes, at en ferie i Danmark var lige så fin som i Spanien.
    (Næsten) alle forældre sætter sine egne behov til side og sætter barnets først hver eneste dag – og det bør og skal man også på næsten alle områder for at få et barn, der trives. Men i nogle sammenhænge kan man sagtes vælge ud fra, hvad man selv har lyst til – hvis det også kan være fint for barnet.
    Synes ikke, at egoismens spejl er så grumt, som du beskriver det.
    Så efter min mening kan forældre med små børn sagtens tage på flyrejser.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      24/06/2018 at 08:27

      Hej Sofie.

      Selvfølgelig kan man gøre præcis, som man vil.

      Jeg vil dig stadig holde fast i , at de er for de voksnes skyld at vi planlægger rejser til varme eksotiske steder og ikke børnene. Jeg fortryder, at vi ikke ventede nogle år med de store rejsemål – og børnene ville gerne ha kunnet huske det.

      Kh Line

      Svar
  • Lisbet

    17/06/2018 at 18:43

    Jeg er enig i, at det ikke er for børnenes skyld, at man nødvendigvis skal rejse syd på, men sydens sol trækker jo også ind i mellem☀️😎
    Vi camperede i Danmark i alle årene, mens børnene var små, hvilket var til stor fornøjelse for os alle, ikke mindst for børnene, som hyggede sig.

    Svar
  • Lisbet

    17/06/2018 at 18:41

    Jeg er enig i, at det ikke er for børnenes skyld, at man nødvendigvis skal rejse syd på, men sydens sol trækker jo også ind i mellem☀️😎
    Vi camperede i Danmark i mange år, hvilket var til stor fornøjelse for os alle, ikke mindst for børnene, som hyggede sig

    Svar
  • Janne

    16/06/2018 at 22:45

    Det er altid spændende første gang man flyver med sit barn. Kan barnet klare turen uden at få ondt i ørerne = skrige hele vejen. Jeg er den heldige mor til 3 skønne børn som aldrig har haft problemer med at flyve.
    Der er også masser af kvalitetstid på flyet. Man skal jo bare være nærværende med børnene og sørge for de har en hyggelig håndbagage med. Vores mindste var kun knap 2 år da vi fløj til Thailand. Hun stod op på sædet, vendt mod dem bagved og sang : jeg vil hjem jeg vil hjem ….. 😊 dog med et smil på læben. Dem bagved må have tænkt sit 😊 Men vi havde en skøn tur.
    Vi bor hvor vi arbejder med turismen. Dvs. vores sæson strækker sig fra påske til september. Vi kan ikke holde ferie i skolernes ferie for da arbejder vi.
    Når vi skal holde ferie vil vi også gerne have sol og varme og ungerne vil gerne bade i poolen. Så går turen altså sydpå med fly og det har ikke været noget problem for os. Ellers havde vi nok også valgt anderledes.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      24/06/2018 at 08:29

      Ha ha…. jeg vil hjem , jeg vil hjem.

      Det er jo en sjov historie. Men ikke sikkert at dem bagved syntes, det var lige så sjovt.

      Kh Og vi ses snart!!

      Svar
  • Belinda Kramer

    16/06/2018 at 09:12

    Jeg har ikke den samme mening, man behøver selvfølgelig ikke rejse med fly de vildt lange rejser, mens børnene er helt små, men nu er det jo ikke alle børn der skriger fordi de er i en flyver et par timer, og er det ikke forældrenes opgave at medbringe legetøj og aktiviteter til flyveturen?
    Kan I som voksne huske alt fra alle jeres ferie?
    Tænker også at hvis man tager billeder, så kan man snakke med børnene om ferien når de bliver større😊
    Og til sidst synes jeg da at det er godt at forældrene vælger at holde ferie med deres børn😀😀😀😀

    Svar
  • Ulla Mullis

    15/06/2018 at 22:11

    Tja, jeg tænkte nogenlunde det samme da vi forrige år fløj hjem fra Canada og var medpassagerer til flere skrigende småbørn. Jeg håber de skulle rejse pga noget familie tam-tam for ellers er der vist ingen grund til at tage så små børn med over Atlanterhav. Ro, nærvær og tid nok med far og mor er netop det som små børn har allermest brug for i ferien og det opfylder man snildt indenlands 😊

    Svar
  • Henrik Hansen

    15/06/2018 at 11:34

    En rigtig spændende betragtning og du rammer lige på kornet😊 Vi må være mange som har trukket vores små børn rundt i den store verden, uden at de har fået noget som helst ud af det – tankevækkende😏

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      15/06/2018 at 16:34

      Hej Henrik…

      Ja, det er det. Dels fordi det er ærgerligt, at børnene ikke husker. Men også fordi der er anstrengende at rejse langt for både børn og far og mor.

      God weekend

      Svar

Skriv et svar