en smukkeste juletur til Skagen!

Den smukkeste juletur til Skagen!

Reklame for Visit Nordjylland: Jeg er et heldigt asen. Jeg har lige været på et lille getaway så langt nordpå, man kan komme herhjemme. To dage med luksus, oplevelser og hygge med en veninde på den smukkeste juletur til Skagen.

Jeg var i Skagen i sommer med en anden veninde, og jeg blev bjergtaget af den hyggelige stemning, af vejret, luften, solnedgangen og naturen. Og egentlig tænkte jeg, at det bliver svært at hamle op med alt det, sommeren kan byde på her ved vinter-og juletid. Men min tvivl er i den grad manet til jorden.

Halløj på badehotellet

Den smukkeste juletur til Skagen

Netop ankommet til Brøndums Hotel

Vi ankom tirsdag efter frokost og rykkede straks ind på vores hyggelige værelser på Brøndums Hotel . Jeg har aldrig boet der før, men det er et sted med hygge og historisk vingesus. Vi blev ramt af den dejligste og mest familiære stemning fra det sekund, vi trådte ind ad døren. Og det var som om, roen bare sænkede sig over os i denne lille tidslomme. Brøndums er et rigtigt gammeldags og charmerende hotel med håndvask på værelset og bad og toilet på gangen. Det er længe siden jeg har prøvet det. Og så ligger det i gåafstand til alt i Skagen. Man forstår godt, at de gamle kunstnere elskede at komme her badeværelse eller ej!

Og ’speaking of’ så smuttede vi hurtigt ud ad døren sammen med Maria fra Turisthus Nord for at være lidt kulturelle. Skagens Museum ligger 2 minutters gang fra hotellet, og museet har lige nu en særudstilling om Holger Drachmann. I ved ham med Midsommervisen, og som de fine hvide Drachmann-havemøbler er opkaldt efter. Og han grundlagde faktisk fadder til den berømte Kunstnerkoloni. Udstillingen hedder ’Jeg er Hav’ og viser MALEREN Drachmann. Flere af billederne har ikke været vist før. Man kan også se hans kontor og den berømte sorte kappe.

9000 Skagensmalerier på et sted

Vi fik en eksklusiv rundvisning på museet, og det var helt fantastisk. Museet er bundet tæt sammen med Brøndums hotel, det var her, det blev stiftet i 1908 i hotellets spisesal, hvor malerne Michael Ancher, P.S. Krøyer og Laurits Tuxen samt hotelejer Degn Brøndum og apoteker Victor Chr. Klæbel skrev de første linjer i historien om museet, der i dag har den største samling værker af skagensmalerne. Museet ligger faktisk i hotellets gamle have, og inde i museet kan man udover de mange smukke billeder se den gamle spisesal fra Brøndums Hotel. Min veninde og jeg var helt bjergtagede.

På Marie Krøyers stol

Den smukkeste juletur til Skagen!

Holger Drachmann og pigerne!

Brøndums gamle spisesal

Juletur til Skagen

Det bliver ikke mere ikonisk!

Gløgg og gourmet, ja tak!

Efter rundvisningen gik vi tilbage på hotellet og fik serveret gløgg, hjemmebagte småkager og kransekage i selvsamme spisesal, som i dag er en hyggelig pejsestue og her til jul så fint pyntet med juletræ og adventskrans. Tjener Jon fortalte videre på hotellets historie – og ærligt man bliver altså forelsket i det sted! Vi gik en lille eftermiddagstur og indsnusede den friske luft, der duftede af hav og fisk, inden aftenens middag.

Snacks og champagne

Brøndums Hotel

Fantastiske tjener Jon

Og var vi ikke i himlen allerede – så kom vi det. Vi startede med en lækker champagne og snacks i Pejsestuen. De bestod af saltet agurk med rygeost og ørredrogn, croutoner vendt i tomatstøv med røget ål og tørret oksemørbrad med esdragon mayonnaise. Derefter blev vi fulgt ind i spisesalen af vores søde tjenere.

Den smukkeste juletur

Vi er nået til desserten

Til forret fik vi kammuslinger med lemon hollandaise, friteret jordskok med kastanje pure og kammusling tartar. I glasset fik vi den lækreste hvidvin – en Rieussec 2018. Det var virkelig mums!

Hovedretten bestod af sprængt gråand og konfiteret andelår med glaseret rødbede og rød julesalat, dertil kartoffelmos rørt med kråser, hjerter og vistnok persille. Vi fik et vidunderligt glas rødvin fra den spanske vingård Hacienda Monastere – som danske Peter Sisseck har ejet.

Desserten bød på syltede pærer med en ’broken gel’ lavet af portvin, karameliserede figenchips og kardemommeis. Og så serverede tjener Jon en Gerwürtztrauminer Vendange Tardive fra 2015 – som betyder sen høst! Vi nåede lige en koffeinfri kop kaffe med petit fours, inden vi nærmest trillede i seng.

Grenen og fyret

Grenen

Når man har det hele for sig selv

Vi havde fuldt program på anden dagen. Efter skøn morgenmad i Kongestuen tog vi bilen ud til Grenen. Havde vi haft lidt mere tid, ville vi nok have taget turen til fods, det er kun 4-5 km. Men programmet var tæt, så vi nøjedes med at gå de 2 km frem og tilbage fra parkeringspladsen og helt ud til ud til spidsen.

I sommer gik jeg samme tur i gåsegang blandt hundredevis af turister. Denne gang havde vi det hele for os selv. Vinden rev i kinderne, solen lyste hav og himmel op, som kun i Skagen, og spidsen af Grenen var pakket ind i frådende bølger, hvor Vesterhavet og Kattegat mødes. Det var fantastisk, og vi var begge helt høje af oplevelsen.

Og apropos ’høje’. Så var næste punkt på dagsorden Det Grå Fyr og Center for trækfugle.

Grenen

Det grå fyr

Flot udsigt fra toppen af fyret

Navnene lyder måske lidt kedelige, men det var mega spændende – og ikke mindst flot. Her bliver man klog på trækfuglenes vej fra alverdens afkroge – fra de små svaler som trækker hele vejen fra Skandinavien til Sydafrika til fiskeørne og alverdens andre fugle.

Det Grå Fyr fra 1858 er Danmarks næsthøjeste fyr, og orker man at gå de 210 trin op ad den smalle snoede trappe, så venter der den vildeste udsigt over toppen af Danmark. Vores rundviser fortalte, at fyret oprindeligt stod MIDT på Grenens Odde. Men Grenen er vokset sig større med tiden (og det er IKKE sjofelt), og den vokser stadig. Men landfast med Norge bliver Jylland næppe!

Pitstop og solnedgang

Vi kunne lige nå et lille pitstop og proviantering på Skagens Fiskerestaurant, som har ligget på havnen i Bindesbølls berømte røde fiskepakhuse i 50 år! Jeg fik den lækreste hummerbisque og min veninde rødspættefilet og fiskefrikadelle. På vej tilbage til bilen slog vi et smut gennem den hyggelige gågade, som virkelig var klædt på til jul med lysende engle og julemarked midt på torvet.

Skagens Fiskerestaurant

Hummerbisque

Markedet var desværre lukket men butikkerne var åbne, så vi osede lige lidt rundt, inden vi skulle videre til solnedgang i Gl. Skagen. Solen går tidligt ned her om vinteren, og vi havde hele Solnedgangspladsen med den fine solskive og udsigt over havet helt for os selv. Skyerne hang lidt tungt over vandet, men himlen over os var rødglødende, og det var så smukt. Vi gik en tur ind på den lille kirkegård ved siden af Ruths Hotel, inden vi tjekkede ind i til massage og wellness.

Gl.Skagen

Solen var væk bag skyerne….

Solnedgangspladsen

….Så vi poserede selv

Welness og luksus

Ruths Hotel har ligesom Brøndums Hotel en lang historie. Den vender jeg lige tilbage til. For min veninde og jeg havde bestilt en tiltrængt Relax Massage i hotellets lækre wellnessafdeling. Vi blev smurt i varm havtorn olie og fik den skønneste afslappende massage, inden vi sluttede af med kølende rose og vand i den smukke pool på 30 grader – der var KUN os!

Ruths Hotel

Klar til wellness på Ruths Hotel

Champagne ved poolen

………….Efter 2 timers forkælelse mødtes vi i pejsestuen med 2 skønne kvinder, som jeg har mødt på en af mine fitnesscamps i Marbella. Hotellets egen storyteller Jan viste rundt og fortalte røver- og spøgelseshistorier fra hotellets lange liv. Vi har jo kunnet følge Ruths Hotel på TV2 – men her fik vi vores egen guidede tur og hilste på hotellets grundlæggere Emma og Hans Christian Ruth (altså på malerierne), som startede hotellet som pensionat i 1904.

Middag i Brasseriet

Juletur til Skagen

Vibeke, Bettina, mig selv og Janne!

Dengang var gæsterne primært skibbrudne, som redderne i Gl.Skagen havde reddet ind fra druknedøden i Vesterhavet. Og det var også sådan at ejer nummer to af Ruths kom til. Han var nordmand og hed Johan Dalar. Han forelskede sig i hoteldatteren Dagmar… Og ja, sådan kan et skibsforlis føre en kærligheds- og hotelhistorie med sig.

Vi spiste middag i Brasseriet, hvor den navnkundige kok Michel Michaud har en finger med i spillet. Jeg fik fois gras (fy fy – jeg ved det godt) og en lækker fiskesuppe, mens de andre valgte kuller og moules frites.

Behøver jeg at sige, at vi glædede os til at se dyner på Brøndums, hvor tjener Jon stod klar med håndtryk og velkommen hjem-hilsen?

Balsam for sjælen

Vi skulle have sluttet turen af med vinterbadning og wellness ved Søndestrand. Men jeg vågnede med et lilla øje og et kæmpe bygkorn – så efter morgenmaden satte vi kurs mod København. Vinterbadningen har vi tilgode til næste gang – for vi skal helt sikkert tilbage til toppen af Danmark udenfor sommersæsonen. Turen var i den grad balsam for sjælen. Tak for kærlig gæstfrihed Skagen! Og tak dejlige Bettina Beltner for at tage med.

VisitNordjylland, Turisthus Nord, Brøndums Hotel, Ruths Hotel, Skagens Museum, Skagen Fiskerestaurant.