Clickbait gør os dumme!

Clickbait gør os dumme!

Jeg hører til de efterhånden få, der stadig holder avis. Altså sådan en, der dumper ind ad brevsprækken hver morgen. Det er både gammeldags og dyrt. Men ærligt – jeg er så pas på online avisernes tåbelige overskrifter. Og clickbait gør os dumme!

Avis siden jeg var 18

Clickbait gør os dumme

Hvad er Danmarks første?

Jeg har holdt avis, siden jeg var 18. Jeg abonnerer på Berlingske og New York Times netavis. Det er ‘røvdyrt’, men alternativet på de danske netaviser  – især tabloidaviserne er værre: tåbelige overskrifter, ekstremt mange reklamer, der ikke er til at slippe udenom. Og historier der i bedste fald er underholdende og i værste fald ligegyldige.

Jeg fatter ikke, at aviserne vil være det bekendt. Og det er bekymrende, at så mange sluger medieslammen. Vi er jo ikke dumme – måske bare dovne.

Min gamle far må vende sig i graven

Clickbait gør os dumme

Virkelig vigtigt!

Jeg er vokset op på en avisredaktion. Min far var ‘avisskrædder’ på et hav af danske aviser i sit alt for korte liv. Jeg husker, hvordan han sad i redaktionssekretariatet bl.a. på Berlingske og lavede forsider og overskrifter, der helst skulle være oplysende og dækkende for artiklerne. Jeg kom tit efter skole og var nogle gange  med til sene aftener, indtil avisen gik i trykken.

Han ville korse sig over netavisernes clickbait cirkus, der ikke kun gør os dummere, men som også giver os indtryk af, at nyheder er plattenslageri.

Aviser skal være adgang til viden og nyheder

Clickbait gør os dummeDanske aviser mister læsere. Sådan har det været siden internettet blev en del af vores hverdag. Og sådan vil det nok fortsætte. Vi kan søge alt muligt – uden at vide hvem der står bag, eller om det er fake News.

Det er trist, fordi vi skal kunne stole på medierne. Jeg siger ikke, at danske medier lyver, men det gør mange andre medier.

En avis er dybest et tillidsforhold mellem afsender og modtager. Og de journalister, som leverer vores nyheder, skal ikke tænke i clickbait men i nyheder, kilder og relevans.

 Tænk over hvad du fylder dig med

Så inden du nu afmelder dit avisabonnement, fordi inflationen gør ondt og priserne på mad, el og benzin stiger. Så tænk over om  din fysiske avis (eller den netavis du betaler for) giver dig viden og overblik.

Taler den ned til dig – eller gør den sig klogere, og får du valuta for pengene hvad enten det er Berlingske, Politiken, Jyllandsposten, Weekendavisen eller hvilken avis du politisk eller regionalt sympatiserer med. Hvis vi ikke køber de ’rigtige’ aviser er de snart fortid – og vi bliver alle dummere.

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

3 kommentarer

  • Henrik V Blunck

    22/04/2022 at 16:17

    Jeg har det store problem, at de gange jeg har haft et prøveabonnement på en avis, så får jeg dårlig samvittighed over de dage, hvor jeg ikke når at pløje den igennem. Indrømmet har det mest været lokale aviser, men god pointe. Måske skulle jeg give enten Weekendavisen eller Berlingske en chance. Særligt den første har fordelen, at den kun udkommer én gang om ugen, og indeholder mindst lige så meget guf søndag, som den gør på udgivelsesdagen.

    Tak for inspirationen 🙂

    Svar
  • Pia Sturm

    20/04/2022 at 18:45

    Er fuldstændig enig🎯 Gid der kunne komme noget mere fokus på det. Tak for at tage det op👍

    Svar
    • Hanne Nielsen

      20/04/2022 at 22:29

      Jeg er også SÅ enig med dig. Jeg abonnerer på Berlingske lørdag og har timevis af godt læsestof.

      Svar

Skriv et svar