• Home
  • /
  • Samfund
  • /
  • Sidste dag med Uber – tak for turen!
Sidste dag med Uber - tak for turen!

Sidste dag med Uber – tak for turen!

Jeg skulle med en taxa forleden men endte mega forsinket med at måtte tage min egen bil. “Hvorfor tog du ik’ en Uber”, spurgte min ene søn – tjaa nu er det for sent. For igår var sidste dag med Uber – tak for turen!

Min gode veninde Pernille siger godt nok, at ingen gider at læse brok… Og jo jeg er stadig positiv men nogle gange må vi ruske lidt op i tingene. Og der skal nok være nogen, der giver mig moralske smæk over at ha’ brugt den lille handy app med de billigere og vældig servicemindede biler og chauffører. Men den risiko løber jeg, fordi debatten om taxa og service må fortsætte, indtil taxabranchen har fattet, at kunder vil have service, venlighed og præcision uden at skulle betale en halv arm eller vente en krig.

Det sidste gjorde jeg lørdag morgen. Og jeg endte med at måtte tage min egen bil og ræse af sted gennem byen (altså indenfor hastighedsgrænserne) med hjertet og pulsen dunkende.

Jeg skulle i Go’ morgen Danmark på Hovedbanegården og havde egentlig besluttet at tage toget. Men det stod ned i stænger, og da jeg både skulle have både hund og en masse rekvisitter med – og der skulle skiftes fra S-tog til bus på Østerport – så besluttede jeg at bestille en taxa. Lidt sent men alligevel.  Det er en tur på 8 km, som på en lørdag plejer at tage 15 minutter.

Jeg ringede kl 11.17 og var nummer 8 i køen. Jeg kom igennem efter 6 minutter og fik at vide, der ville gå ca 20 minutter – men han sku’ nok sætte “haster” på, fordi jeg skulle til Go’ morgen Danmark. Min lille hund skulle med i sin rejsetaske – og det krævede åbenbart en særlig taxa. Jeg aner ikke hvorfor – han hverken sviner larmer eller lugter – kun hvis han slipper en lille hundeprut. Men turen var jo relativ  kort. Jeg understregede derfor, at Gumle var lille og netop sad i en taske, så alt var fint, troede jeg. Sidste dag med Uber - tak for turen!

Da de 20 minutter var gået, stod vi stadig og ventede i regnen Gumle og jeg. Jeg ringede op igen til taxa kl. 11.47 for at høre, om de var på vej – for nu havde jeg travlt. Men nej – det var ikke lykkedes at finde en taxa, der ville tage en hund med!!!

Jeg forklarede igen, at han sad i en taske. Og at de jo havde lovet mig en vogn indenfor 20 minutter – så hvorfor ringede de ikke bare tilbage, så jeg kunne finde en anden transportløsning ? Det fik jeg aldrig svar på.

De fandt en taxa, som kunne være hos mig inden 12 ( det var der, jeg oprindelig skulle være på Hovedbanen). Klokken 12 trippede jeg stadig i regnen. Jeg Ringede igen til taxa – og var nu nummer 19 i køen! Så jeg måtte opgive at afbestille den ventede vogn.

Jeg var nu så tidspresset, at jeg besluttede at tage min bil koste en p-bøde eller ej. Klokken 12.08 (hvor jeg var halvvejs fremme) tikkede der så en SMS ind: Din taxa er nu på vej.

Næsten 50 minutter efter jeg havde bestilt den.

Det var aldrig sket med Uber. Det ved jeg – for selvom mange synes, Uber var forkert- så brugte jeg den sgu’ også fra tid til anden… Her vidste man præcist, hvor bilen var, hvornår den kom, og hvad turen ville koste. Og man fik et nummer og et navn på chaufføren.

Ingen brokkede sig over en hund i en taske – eller tog ekstra betalt for det. Der lugtede aldrig af sur tobak men af frisk luft eller af en gang Wunderbaum. Og chaufførerne spurgte ofte, om man var tilfreds med temperaturen og musikken. De gjorde sig umage for at få så mange anmelderstjerner efter turen som muligt. Se det er fin service.

Nu forsvandt Uber så. Og taxa branchen sidder igen alene på transportmagten. Monopoler er sjældent sunde – ihvertfald ikke for os der er kunder. Jeg håber, at Ubers tilstedeværelse i Danmark har vist, at god service betaler sig. Sidste dag med Uber - tak for turen!

Bare et lille muntert opråb på en fin solskins dag, hvor man kan hoppe på jernhesten eller tage toget….

Hav en rigtig dejlig uge.

 

 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

30 kommentarer

  • Henrik H

    22/04/2017 at 09:00

    Når man nu læser Lines indlæg, kan jeg godt forstå hendes frustration. Taxaselskabet lover en vogn inden for 20 minutter – så skal der da være en vogn inden for 20 minutter – ellers må man da informere kunden om at det desværre ikke er muligt. Det er ikke nødvendigvis chaufførens skyld. Nu ved jeg ikke hvor Line bor, men mon ikke det er nord for København, der burde alt andet lige være masser af Nord-vogne, og normalt er lørdag ikke den mest travle dag – heller ikke i regnvejr. Der er sgu nogen i denne branche, der må spidse blyanten.

    Svar
  • Susan Jensen

    22/04/2017 at 08:57

    Hej Line! Jeg er selv taxachauffør, og kan godt forstå din frustration over din oplevelse pågældende morgen, det er absolut ikke iorden, men derfra og så til at mene at Uber, er det mest fantastiske hm! Der er og vil altid være brodne kar, uanset om man vil det eller ej,desværre. Jeg som person sætter en ære i at være velsoigneret, og velklædt når jeg møder på mit arb, og service er en del af vores job, det mindste man kan gøre er at lette sin mås, og hjælpe kunden, og hvis der er en vovse med, siger jeg altid, at den skal befinde sig i vognbunden, af hensyn, til næste kunde, og kunden’s tøj. Men jeg er og vil altid være stor modstander, af Uber og andre køresel’s tjenester, der ikke overholder, de regler, vi nu engang er forpligtede til i vores erhverv. Mvh og rigtig god dag til dig.

    Svar
  • Jeppe

    20/04/2017 at 00:44

    Kan kun tilslutte mig… Har haft alt for mange dårlige oplevelser med Taxa i danmark, fordi de er ligeglade med kunderne (et resultat af deres monopol). Om uber var/er ulovligt er mig ligegyldigt, de var en kærkommen udfordring til en forældet tankegang om hvordan persontransport skal foregå. En skam at man fra politisk side har valgt at skrue en lov sammen som nu i endnu større grad begrænser konkurrencen. Nu kan vi kun ønske at der ikke går alt for længe til de får konkurrence af autonome taxaer som så forhåbentlig kan pensionere den selvfede danske taxibranche. Hvis den slags ellers nogensinde får lov til at køre på danske veje hvor vi åbenbart helst ser at vi er låst fast i en teknologisk stenalder.

    Svar
  • Henrik Christiansen

    19/04/2017 at 23:30

    Monopol er ikke godt, skriver du. Men hvem har monopol? Et hurtigt opslag hos Krak serverede over 70 selskaber, og her er limousinekørsel og cykeltaxier ikke medregnet. Der er forskel på et reguleret marked og et monopol, og hvis Uber og tilsvarende firmaer skulle overholde samme regler, f.eks. krav om betaling af moms, skat og afgifter, krav om f.eks. førstehjælpskurser og hyppige bilsyn, spisepauser, køre-hviletidsbestemmelser, 37 timers arbejdsuge, 11 timers regel, ferielovgivning, arbejdsmiljølovgivning, hyrevognskørekort osv. eksisterede de ikke.

    Svar
  • Resad

    19/04/2017 at 22:59

    Det er underligt at en person, som har arbejdet så længe på skatebetalte arbejdspladser, der vil hellere end gerne køre med uber.
    Bar to mdr inden uber startede i dk oprettede de konti i de lande, hvor mand ikke betaler skat.
    Jeg håber ikke at jeg få ret, men inden ret længe, vil vi få at vide, hvor mange af dem som har kørt uber og ikke har betalt skat. Bar til Lines oplysning, uber kører lidt billigere en normale taxaer, men moove har eksisteret i danmark (og det er pæredansk) i 3-4 mdr nu, underligt at bare fordi det er dansk at hun ikke har engang prøvet at finde ud af hvordan det virker. ( af en som har arbejdet så længe på steder som er skattefinanceret.)
    Moove til forskel fra uber er en rigtig god løsning med rigtig taxa. Bar en lille forklaring hvorfor: hvis du tage en uber fra A til B men vejen dertil er proppet hvor man er nød til at tage en anden vej, så bliver også prisen reguleret, derimod hvis man tag en moove som er rigtig taxa mand få oplyst en pris og det er den pris man betaler uanset hvilken vej man tag.. derefter kan man vurdere chaufføren osv osv

    Ked af at måtte høre at line er så sent selv på situationen og så er hele taxibranchens skyld at hun ikke kunne komme til tiden, fordi hun skulle have en hund med på arbejde.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 09:40

      Kære Resad.

      Jeg forstå ikke hvad mine arbejdsgivere har med denne sag at gøre. Jeg har arbejdet primært for reklamefinansierede stationer i 26 år – og betalt min skat siden jeg var 18 år.
      Og så minder jeg om, at jeg ikke forholder mig til det lovlige eller ulovlige ved Uber – jeg konstaterer bare, at Uber havde et seviceniveau andre kunne lære af. Et smil, venlig betjening, præcision og information koster jo ikke nødvendigvis noget. Jeg kender ikke Moove – men har nu downloaded appen og er spændt på om det “virker”. Tak for den oplysning.

      Mvh
      Line

      Svar
  • Fritz Hansen

    19/04/2017 at 17:52

    En hund skal ikke med i den bil jeg bagefter skal sidde i. Hos taxa ved mange sædet er rent.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 09:42

      Hej Fritz.

      Det forstår jeg godt – derfor var min iøvrigt lille hund også i en taske. Men en kunde med en hund, skal vel have samme service som een uden – man betaler flere steder et tillæg for at have den med i taske eller ej. Jeg har kun haft min hund med 2 gange før. Den ene gang betalte jeg ekstra.

      Mvh
      Line

      Svar
  • Michael

    19/04/2017 at 17:19

    Der er ikke monopol, der er regler, som skal overholdes. Der er masser af muligheder, bestil limousine, det behøver ikke være en stretch, bestil en flextrafik tur, eller tag bussen

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 09:45

      Kære Michael.

      Jeg håber, at det er frit for mig som for andre, hvilket transportmiddel jeg ønsker at tage. Den dag valgte jeg at ringe til taxa, fordi togne stoppede på Østerport og det stod ned i stænger. Ikke smart, når man skal medvirke i et TV-program.

      Folk skriver: Hvorfor bestilte du ikke dagen før ? Ja, fordi der vidste jeg jo ikke, at det ville øsregne. Og jeg ville tage den bilige offentlige transportløsning: Toget.

      Mvh
      Line

      Svar
  • Bjørn Petersen

    19/04/2017 at 14:01

    Hej Line
    Jeg forholder mig som sådan ikke til, om Uber kunne være en fordel eller en ulempe. Øget konkurrence er som sådan intet problem i, når det sker på lige vilkår.

    Men du skriver dog en forhold, som bliver lidt af en irritationsmoment for mig. Omkring din hund. Jeg forstår udmærket, at du gerne vil have den med og det sker åbenbart uden problemer med Uber.
    Jeg har selv kørt Taxa for mange år siden. Her måtte jeg ikke køre med dyr, af hensyn til de børn jeg transporterede i løbet af dagen pga. allergier m.v. Jeg havde også ofte kunder der efterspurgte en taxa, hvor der ikke havde været røget, havde været dyr i og andre forhold.
    Det er således et aktivt valg, som en vognmand skal foretage, at sige ja til at vognen må køre med dyr. Vælger vognmanden at sige ja til dyr, siger han samtidig nej til en mulig indtjening.

    Forskellen mellem Uber og Taxaerne, er at der ved Taxaerne er styr på, om der køres med dyr eller ej. Som en person med allergi – kunne det aldring falde mig ind og tage en Uber, for jeg ved ikke hvilket miljø, jeg sætter mig ind i … og måske er resten af min dag ødelagt pga. af en køretur på 10 min.

    Det umiddelbare er let at forholde sig til … men tingene kan til tider have en årsager, og lidt mere dybde…. god dag

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 09:48

      Hej Bjørn.

      Børn, dyr og allergi er bestemt en relevant ting. Jeg kunne bare have bestilt en bil uden at oplyse om, at min iøvrigt lille hund var med i sin rejsetaske (og altså IKKE skulle sidde på sædet eller gulvet)Og jeg ventede jo også længe på at få en taxa, der ville tage hund med. Min anke går på, at man lover en bil, der ikke kommer. Det er ikke ok service. Jeg betaler jo samme pris, som den der IKKE har hund med. Og nogle gange endda et tillæg.

      Mvh
      Line

      Svar
  • jc

    19/04/2017 at 13:59

    Hvorfor tog du ikke din egen bil i første omgang? Der må åbenbart have været parkeringsmuligheder nok, siden du endte med at tage din egen bil? Skulle det eventuelt have noget at gøre med TV2´s kørselsregler at gøre? Husk nu, at våd hund TIL ENHVER TID lugter værre end en kasse tændte cigarer. Wunderbaums lugter til gengæld værre end en hundekennel fyldt af våde hunde. Kender og kører heldigvis aldrig med nogen, der har behov for at bruge Wunderbaums i deres biler – hvad mon de har at skjule? Var hunden med i udsendelsen (ellers kunne den jo udmærket være blevet hjemme)?

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 09:52

      Kære JC.

      Læs indlægget igen, så ved du, hvorfor jeg ikke tog min bil. Som gæst i et tv-program får man ikke kørselspenge, og min plan var at tage med toget dels for at komme “lige til døren”, undgå dyrog umulig parkering i KBH. Men som skrevet stoppede togene på Østerport, hvorfra der var togbus videre – og med en hund og de ting jeg skulle have med til hovedbanen, og det øsregnede – så jeg valgte at ringe eftfer en taxa.

      Mvh Line

      Svar
  • Pernille

    19/04/2017 at 12:23

    Hej Line
    Hvorfor tog du ikke din bil fra starten af ?? Så havde du undgået dine gentagne opringninger til Taxa, ventetid og irritation 🙂 Du var højest sandsynligt kommet til tiden, uden stress og kunne ha din hund med uden problemer 🙂

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 09:53

      Hej Pernille…

      Læs mit svar længere oppe…. Så ved du,hvorfor jeg tog bilen! Det er et helvede at parkere i København – især ved Hovedbanen.

      Mange hilsner
      Line

      Svar
  • Jeanette

    19/04/2017 at 12:08

    Jeg er helt enig med dig, Line. Desværre nåede Uber aldrig at komme op at stå, hvor jeg bor, men taxaerne kan jeg ikke bruge til noget. Jeg bor lidt ude på landet (ca. 4 km uden for en større provinsby) og har en kørselsordning med nogle kolleger til og fra arbejde. Det har indtil for nogle måneder siden fritaget os fra at skulle have to biler. Et par gange skete det, at vedkommende, der skulle køre blev syg og så har jeg villet ringe efter en taxa til at køre mig til nærmeste offentlige transport 6 km væk. Men ak alle taxaerne i min kommune kører skolekørsel mellem 07:00 og 08:15. Når ikke taxaen kan komme før efter 08:15, er der ingen offentlig transport til mit arbejde før 11:15. Det har tvunget os til at købe bil nr. 2.

    Svar
  • erik bo christensen

    19/04/2017 at 12:06

    hvorfor skal kendte mennesker altid udtale sig om noget de ikke ved en skid om.
    app har været brugt i taxa i mange år så det er ikke nyt.
    ja uber er billigt men de betaler heller ikke til vores fælleskasse men det kan du og dine venner også være ligeglad med for i har selv råd til at betale.
    dem der har nok kan aldrig få nok, så skide vær med dem der ikke har så meget.
    du burde fanme skamme dig

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 09:59

      Kære Erik.

      Jeg godkender normalt ikke kommentarer i den tone, du skriver. Men jeg synes andre skal se, hvad der sker, når man mener noget om noget. Jeg håber ikke du mener, at kendte ikke må give udtryk for deres mening ? Demokrati omfatter vel alle – status, indtjening eller ej. Jeg ved ikke, hvad det er , jeg ikke ved noget om. Jeg er som alle andre forbruger af transport – og transporterer oftest mig selv i egen bil. Ellers bruger jeg tog, taxa – og har prøvet UBER enkelte gange. Altid med perfekt service i forhold til ankomst, venlighed, imødekommenhed og præcision.
      Jeg forholder mig ikke til det skattetekniske, og går ikke ind for ulovlige forhold. Men et smil, service, præcision, ordentlig koster så vidt jeg ved ikke noget, og dermed kan andre i brancen (som ikke allerede HAR fin service) lære noget.

      Mv
      Line

      Svar
  • Kim

    19/04/2017 at 11:45

    Du kan da for alvor ikke mene at vi skal støtte noget der er ulovligt ifølge Dansk lov og for langt de fleste er sort arbejde, der ikke betaler skat, det kan du ikke mene helt alvorligt.
    Service er nem at levere bedre end alle andre, når man laver det uden om systemet og ikke betaler skat af indkomsten, men det er åbenbart helt okay i din verden, hvilket man jo kun kan beklage, at du har så lyssky en holdning til tingene.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 10:02

      Hej Kim.

      Jeg kan ikke se, at jeg nogen steder i mit indlæg skriver, at vi skal støtte sort arbejde ? Jeg roser blot UBER for at have haft et serviceniveau, som var højere end det, vi normalt oplever her i København. Jeg har bestmet kørt med dejlige, venlige og ordentlige taxachauffører – men der er meget stor forskel. De få gange jeg har prøvet UBER har servicemæssigt været til 5 stjerner i alt fra renhed, imødekommenhed, kundevenlighed mv.. Og det er alene det, jeg skriver om i mit indlæg.

      Mvh
      Line

      Svar
  • Sverre

    18/04/2017 at 23:56

    Altså, det eneste smarte ved Ubers forretningsmodel var, at det var sort arbejde sat i solidt, globalt system. Resten kendte vi godt i forvejen. Bilen, on-line reservation, god service (og dårlig 🙂 ). Men der er jo ingen, der forhindrer dig i at lægge en så lang køretur ud på nettet dagen før, måske er der bud fra glade, sorte chauffører? Og 4*48 er altid håbløse om morgenen, for da holder deres få biler (især om lørdagen) ude i lufthavnen, hvor de har kørt morgenturen ud, og venter på at få en tur tilbage. Brug 4*35 i stedet, de plejer at komme.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 10:03

      Hej Dorte.

      Den har jeg netop downloaded – tak for info. Kendte den faktisk ikke. Og er spændt på om app konceptet løfter den samlede service.

      KH
      Line

      Svar
  • Mikael

    18/04/2017 at 12:06

    Hej Line
    Ja, du (og din søn) skal have moralske smæk. Hvor forfriskende Uber end er (var!) på transportmarkedet, så er og var Ubers aktiviteter ulovlige i Danmark. I mine øjne handlede Uber aldrig om deleøkonomi, ny teknologi og disruption. Uber var et ulovligt pirattaxabestillingskontor, der ene og alene fik succes, fordi folk kunne blive kørt i taxa billigere end tidligere. Det er også derfor, at Ryanair har succes i luften, men prisen er elendige arbejdsforhold, underbetaling af medarbejderne, manglende socialt ansvar osv. – præcist som gælder for Uber.
    Jeg forsvarer ikke den gammeldags taxabranches monopol-opførsel, cigarhørm og uhøflige chauffører. Der er virkelig brug for nytænkning, når det gælder serviceniveau, teknologi osv., men i et reguleret land som Danmark er der spilleregler, som alle skal overholde. Det hverken kunne eller ville Uber og deres chauffører, så tak herfra – og nej tak!

    Svar
    • Jan H

      19/04/2017 at 19:08

      Det er da heldigvis godt du ikke bestemmer hvem vi andre skal køre eller flyve med, jeg har ikke prøvet Uber i Danmark, desværre, men har prøvet det i Budapest, fin service og fin pris og det skal lige siges, jeg fløj også med Ryanair derned, jeg kunne flyve billigere end og hjem end med SAS fra Aalborg til København, jeg har fløjet med Ryanair 8 gange og har intet at klage over, fin service fra personalet og en ting som mange kunne lærer af, afgang og ankomst til tiden hver eneste gang, dog med undtagelse af den ene gang hvor der var ventetid på at få afiset flyet, safety first.

      Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/04/2017 at 10:08

      Hej Mikael.

      Og ja – nu er UBER her så heller ikke mere. Og naturligvis skal konkurrence ske på lige vilkår, og alle skal betale skat. Det er ikke der, jeg vil hen. Jeg synes blot, det er tankevækkende, at en ny aktør på markedet lykkes med service, som kunderne er vilde med, mens det halter hos nogle af de andre. Et smil koster jo íkke noget. At åbne en dør koster heller ikke noget. Løfte en kuffert. Komme til tiden – eller ihvertfald informere kunden om, hvornår man er der. Der er heldig vis mange chauførrer, som allerede gør det. Men det er ikke noget, man som kunde kan forvente automatisk. Men ellers tror jeg vi er enige.

      Mvh
      line

      Svar
      • teleselskaber

        30/04/2017 at 19:43

        Gud hvor har du ret Line. Taxabranchen ER SÅ forældet ligesom så meget andet i DK. Håber snart der kommer en løsning. Kommer aldrig til at tage en taxa igen

        Svar

Skriv et svar