Min nye franske 'affære'

Min nye franske ‘affære’!

Reklame: Jeg har længe overvejet, om jeg skulle investere i en el-bil, men det er en jungle at finde ud af, hvad man skal vælge og ikke mindst, hvad der er op og ned med miljø og el-biler. Jeg har været så heldig at få lov at prøvekøre Renaults nye Captur plug-In-hybrid . Altså en bil, der kører både på el og benzin. Og efter en måned tør jeg godt kalde den min nye franske ’affære’!

Min 3. Renault

Jeg har kørt i europæiske biler hele mit bil-liv, og det er stadig et væsentligt parameter for mig. Jeg synes, at europæiske biler har et smukkere design, og så kan jeg bare godt lide tanken om, at de er produceret i Europa.

Min nye franske 'affære'

Elsker nøglekortet og den automatiske oplåsning

Jeg har kørt Renault før, og denne er den 3. i rækken. Jeg er på igen måde blevet skuffet. Faktisk er jeg er vild med både komfort, udseende, udstyr – og ikke mindst den måde, den næsten lydløst triller derud af – ligegyldigt om den kører på el eller benzin.

’Vi’ har både været på langtur til Paris og kørt de små ture herhjemme, og det er virkelig en nydelse både at køre og være passager. Man sidder supergodt og højt. Der er armlæn, automatgear, en lækker stor touchscreen, og så er den nøglefri, så man ikke skal lede efter nøglen i bunden af tasken! Og så er designet bare flot både indeni og udvendig.

Der er kun et par detaljer, jeg har skullet vænne mig til: at rattet sidder liiidt langt fremme, SELVOM det kan justeres i alle retninger! Og så tager batteriet lidt plads i bagagerummet. Men sæderne kan lægges ned, så der er stadig masser af plads til ferieturen og loppemarkedet!  ALT andet fungerer perfekt.

Og så scorer den max point i Euro NCAP crash-testen. Det tjekker jeg altid, når jeg køber ny bil.

El eller benzin?

Min nye franske 'affære'

På tur til Paris – fedt at køre lydløst i byernes by!

Jeg har kørt dieselbil de sidste 5 år. Men jeg har lovet mine drenge, at næste gang jeg køber ny bil, så bliver det en ’grønnere’ en af slagsen. Jeg ved godt, at der er megen diskussion om, hvor ’grønt’ det er at køre på el, men én ting kan man ikke tage fra el-bilerne: De er STØJSVAGE og laver derfor minimal støjforurening. Det, synes jeg, er vigtigt særligt i byerne. Jeg bor selv tæt på Lyngbyvejen i Gentofte, hvor trafikken kan høres i haven fra tid til anden.

’Min’ Captur er som sagt en plug-in-hybrid, den har 3 motorer (vildt!!): en benzinmotor og 2 el motorer. Samlet kører den omkring 40 km på en opladning – dvs at AL min bykørsel og småture primært foregår på el. Den starter altid på el og oplader også, MENS den kører, så den går aldrig helt død for strøm. Derudover  veksler den automatisk mellem el og benzin på de længere stræk, uden man mærker det.

Det gode ved en hybridbil er i det hele taget, at man ikke skal være bange for at løbe tør for strøm på de lange ture. Og man skal heller ikke sidde på en tank og vente i halve timer på at lade bilen op. Jeg har endnu ikke helt knækket koden til mit samlede benzin- og el forbrug – men ifølge Renault, og det, jeg kan læse mig til på nettet, kører den gennemsnitligt omkring 17 km per liter/opladning. Og det synes jeg er ok, selvom de stigende el- og benzinpriser selvfølgelig er til at få nervøse trækninger af!

Måske min næste bil 

Min nye franske 'affære'

Jeg er ret vild med automatgear, god plads og touchscreen

Nu skal jeg testkøre min Renault Captur Plug-in-hybrid lidt endnu, og så vil jeg gå i tænkeboks. Men det har været en skøn oplevelse at køre i bilen.

Og min nervøsitet for om jeg kunne finde ud af det med at ’tanke el’ har været helt ubegrundet. Det er supernemt, så det bliver svært at vende tilbage til min ’gamle’ bil. Men skulle jeg få lyst til at købe en, så er der faktisk omgående levering.

 

Tag forbi en forhandler og prøv selv – så ved du hvad jeg mener!

 

 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

3 kommentarer

  • Svend Mellhorn

    14/10/2022 at 23:09

    En god dag Line.

    Herligt at läse din oplevelse med Renault Captur Plug-in-hybrid. Naar det er skrevet, vil jeg som diesel autofahre forsat med min VW CC, alene det at skulle (hvis det bliver en ren ELlert), göre opmärksom paa hvor mange tons mioneraler der skal til et elbatteri (miljöet belastes katastrofalt) samtidigt med at et nyt elbatteri fx. Golf her i Tyskland koster 10.000+ Euro alt efter modellens störelse. Og saa lige det at skulle vente i ualmindelig lang tid ved opladningen.

    Og saa!

    Vi har ekstreme höje EL priser i EU og en uoverskuelig fremtid foran i sigte med ELforsyningerne i de Europäiske medlemslande, saa valget er svärt.

    Held og lykke med valget. I övrigt har Renault läkre autos i benzinudgaverne, -ogsaa i diesel 😁

    Grüß aus Berlin

    Svar
  • Susanne Andersen

    14/10/2022 at 11:17

    Hej Line,
    Har også lige kørt rundt i en som lånebil i en uge mens min egen var på værksted. Skulle lige vænne mig til den (jeg er vanemenneske hvad biler angår). Specielt var det fedt med automatgear i køerne på ring 3😂. Følte i starten at jeg kørte i en TRUCK fordi man sidder højt😂. Kunne godt vænne mig til den, men fra ny er den udenfor min rækkevidde. Måske en brugt en dag? Kan godt lide at man aldrig kører tør fordi man bare kan tanke benzin også.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      14/10/2022 at 11:23

      Hej Susanne.

      Præcis ! Det er så fedt at sidde højt… Og det gir ro i maven, at man VED, man ikke kører tør!

      KH Line

      Svar

Skriv et svar