metoo på TV2 en uskøn affære

metoo på TV2 en uskøn affære

Historien om TV2 er for altid ødelagt. Fortællingen om kanalen, der brød monopolet og med kæmpemæssige seersucceser blev danskernes foretrukne ligger i ruiner. Som en af dem, der var med fra starten, gør det ondt langt ind i hjertet. Kort sagt er metoo på TV2 en uskøn affære, der på et år har smadret stationens image, brand og historie.

Hykleri og dobbeltmoral

Jeg har i mine mange år på TV2 aldrig oplevet sexisme. Det betyder ikke, at det ikke er foregået. Det har vi set og hørt det seneste år. Jeg har oplevet en kontant tone fra både mænd og kvinder. Men aldrig følt mig krænket.

Og det, der skulle have været en kæmpe oprydning i fortidens synder, er nu blevet et stort, utroværdigt miskmask, præget af hykleri, dobbeltmoral, kønskamp og kollektivt hukommelsessvigt. Det bekræfter afsløringen af fremtrædende kvindelige TV2 medarbejderes gøren og laden til fester og på lagnerne. TV2 og opgøret med en usund sexistisk kultur har fået sig et ordentligt hak i troværdigheden.

Praktikant sex og klask i røven

Først kom en gammel jubilæumsvideo fra 2014 med kælne og numsevrikkende kvindelige værter, en kvindelig chef og en kvindelig direktør i front. Den var produceret til internt brug, men dukkede pludselig op af glemslens tåger. Videoen viser i al sin morsomme plathed en kultur og et syn på kvinder som ‘fuckable’ – understøttet af de profilerede kvinder, der dermed bliver eksponenter for den kultur, de kæmper imod.

Så kom historien om TV2 direktør Anne Engdal Stig Christensen, der ved flere festlige lejligheder opfordrede medarbejderne til et klask i røven – vel at mærke i hendes egen. Og så var der uddelingen af kondomer til medarbejderne med teksten: alt det vi deler! En historie direktøren behændigt havde glemt – ligesom det også synes glemt, at hun som ung TV2 elev selv indledte en relation til en mand, der både var gift, chef og stjernevært på kanalen. Altså en relation af den karakter, direktøren selv har indledt et hårdhændet opgør imod.

Og de seneste dage er de profilerede nyhedsværter Cecilie Beck og Karen Helene Hjort kommet i modvind, fordi de begge indrømmer, at de SELV har haft sex med unge mandlige fotopraktikanter på TV2.

Alt dette samtidig med, at de spiller en fremtrædende rolle som krænkede og kritiske frontløbere i opgøret mod den sexualiserede kultur på TV2. Et opgør, som i sit udgangspunkt kritiserer ULIGE magtforhold i seksuelle relationer mellem to ansatte på arbejdspladsen.

Dokumentaren om de grelle tilstande på tv-stationen efterlod via deres beretninger et billede af TV2 præget af en grov, sexistisk kultur, styret af småliderlige, magtmisbrugende mandlige chefer. Og derfor er nogle af mændene blev straffet og fyret for øjnene af hele Danmark.

Kvinderne var så bare ikke helt så uskyldige selv, da det kom til stykket. De var faktisk en del af det.

 Man skal ikke kaste med sten

Man skal – som et gammel ordsprog siger – ikke kaste med sten, hvis man selv bor i et glashus. Og selvom, jeg synes det er synd for Cecilie Beck og co, at de også skal trækkes igennem sølet, så kan det ikke være anderledes.

For når en (og i virkeligheden flere) mandlig kollega mister sit job og udsættes for en massiv offentlig udskamning for noget, der minder om det samme, så må der logisk set gælde de samme regler for de omtalte kvinder.

Man kan ikke på den ene side gå til kamp for, at f.eks. praktikanter er en særligt sårbare gruppe ansatte, som skal beskyttes mod magtfulde lederfigurer (som chefer og værter), og så selv være en af dem, der dyrker sex med yngre praktikanter. Eller jo, det tyder det på, man kan, da det tilsyneladende er omkostningsfrit for kvinderne. Det virker både dobbeltmoralsk, hyklerisk og dumt.

Troværdigheden halter

Kvinderne har i øvrigt haft et helt år til at fortælle TV2 og producenten af sexismedokumentaren om deres sexuelle relationer med mandlige praktikanter. Det valgte de ikke at gøre – men gør det så nu, tvunget af Ekstra Bladets oplysninger. Og i dag forsøger de at forklare sig med, at der i deres tilfælde var tale om ’gensidighed’ og dermed ikke et ulige magtforhold eller -misbrug.

Hermed foretager de et skifte i argumentationen for metoo-opgøret. For nu er det ulige magtforhold ikke længere forkert i sig selv. Der skal OGSÅ – må vi forstå – foreligge en anmeldelse om en krænkelse.

Som kommunikationsrådigiver synes jeg, det klinger hult. For hvordan kunne deres mandlige kollega, der havde sex med en kvindelig praktikant for 20 år siden, vide, at der ikke var ‘gensidighed’, når kvinden kom frivilligt på besøg – ikke en gang men flere?

Senere lånte kvinde gentagne gange den enes lejlighed til sig selv og en ny kæreste. Og i 2007 bad hun tilmed om hans hjælp til at promovere sit forfatterskab på en bogmesse. Dengang var hun ikke kommet i tanke om, at den mandlige vært havde krænket hende. Det gjorde hun så 20 år senere – og ifølge hendes egne oplysninger i dokumentaren, fordi hun fik en henvendelse fra en tidligere kollega på TV2. Måske den mandlige praktikant engang gør det samme – det ved vi ikke.

Alt dette in mente, så halter troværdigheden omkring TV2’s metoo opgør gevaldigt. Og  i stedet ligner TV-stationens såkaldte kulturkamp mere en klapjagt på mænd.

Lige nu er der ingen vindere i TV2’s metoo sag. Alle de snavsede underbukser kommer til offentlig storvask. Det er både grimt, trist og ødelæggende for den TV-station, der indtil for et år siden, var kendt for at lave fremragende TV til danskerne.

Nu er TV2 blevet til ’krænker-kanalen’, og historiebogen er for altid skrevet om.

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

55 kommentarer

  • Ole

    24/12/2021 at 13:00

    Kære Line

    Det er rigtigt godt skrevet og befriende at det hele ikke skal gå op i “gammel kvalme”!

    Det er på tide at alle kommer videre – efter læren af, at fortidens kultur ikke er fremtidens.

    God jul og godt nytår 🎅🎄🌟 🎁 – 🍷 – 🍸🍾

    Svar
  • Freja

    23/12/2021 at 12:43

    Hej Line,
    Ung kvinde her. Jeg har læst dit indlæg og kommentarerne. Det har taget mig noget tid og stykke denne kommentar sammen, da jeg ønsker og få den til og være så neutral som muligt.
    Hvis den ikke føles sådan, så undskyld på forhånd, og husk: jeg kan ikke se jer og I kan ikke se mig når I skriver. Vi kender ikke hinanden. Så endelig skriv og spørg hvad jeg mener med noget af det jeg skriver, hvis det er 🙂

    Igennem det forsøger jeg og forstå hvad det er du føler når du skriver. Hvad dem der er enige med dig føler. Er du/I vrede? På mændenes vegne? Over kvindernes “hysteri”? Er du/I frustreret over noget bestemt i debatten? Eller kontroversielt spurgt: er det grundlæggende fordi I egentlig ikke kan forstå grundlaget for kvindernes udtalelser? Her mener jeg ikke og fornærme med gåsestegene eller det sidste spørgsmål, men blot udtrykke mit besvær med det ord i denne debat, og stille nogle lidt mere dybtgående spørgsmål.
    For jeg vil rigtig gerne en dialog omkring dette, da jeg oplever tit at enten er man en del af det i gruppen der er blevet trætte af hele debatten eller i gruppen der er enige om en videre dagsorden. Her mener jeg begge grupper mangler konstruktiv dialog med hinanden. Jeg deltager ikke online i debatten, før nu, og endda ikke med mit fulde navn, eller egen private e-mail, da jeg oplever vi udskammer hinanden uanset mening og ikke når til den egentlig dialog som kan give forståelse for hvorfor nogens mening er så langt fra ens egen.
    Der skal ingen tvivl være om at jeg er fortaler for MeToo debatten og behovet for en markant ændring i vores indstilling. I mit private liv tager jeg mange samtaler med venner og familie om det. Her er vores stå steder også forskellige, om end forsøger jeg at have en dialog så vidt muligt, for de få gange jeg er blevet ramt af alle de følelser jeg har omkring det, så bliver det umuligt og finde frem til et fælles ståsted pga. de hårde udmeldinger man får givet.
    Vi har forskelligt udgangspunkt, men jeg ønsker og forstå og eventuelt tage en dialog om hvorfor du samt de andre i kommentarerne skriver som I gør. Hvad ligger bag ud over det faktuelle? Hvad er dine følelser omkring det? Personligt ift. erfaring med krænkelser, men også mht. kvinderne og mændene i debatten?
    Egentlig håber jeg meget på at vi kan skrives ved om dette, da jeg ud fra det du skriver kan læse du er reflekterende, men alligevel ender vi to vidt forskellige steder og det er jeg interesseret i og forstå grundlaget til.
    Rigtig rigtig god jul, eller hvad man end fejrer, til dig og alle de andre her i kommentaren! Vi skal ikke være enige om alt, men dette er noget der er værd at udfordre og snakke konstruktivt om.
    Det er juletid, og her vil jeg ønske den bedste tid til alle trods corona 🙂
    Glæder mig til eventuelt og høre fra dig, Line!
    Mvh.
    Freja

    P.S hvis andre end Line har lyst til og kommentere velkommer jeg det, men venligst tag udgangspunkt i en dialog, da jeg netop ønsker vi når ud over hårdt mod hårdt:-)

    Svar
  • JJ

    21/12/2021 at 14:11

    Det der frustrerer mig mest ved Metoo, som jo skulle gøre noget imod overgreb mod kvinder, er at de aldrig bruger den enorme opmærksomhed og momentum til at hjælpe dem der har allermest brug for den; Nemlig de, iht. Det Kriminalpræventive Råd, 11.800 kvinder der årligt bliver voldtaget eller forsøgt voldtaget i DK. Kun 15% anmeldes og kun 2,5%(af 11.800) domfældes !
    Altså 97,5% af alle tilfælde straffes aldrig og det er næsten udelukkende fordi 85% aldrig anmelder forbrydelsen.
    Vel vidende hvor forfærdelige div. undersøgelser og politiforhør er, samt de enorme personlige konsekvenser kvinden, har af at anmelde da i 89% af alle tilfælde kender offer og forbryder hinanden som gifte, kærester, familie, venner, kollega, bekendte osv.
    Der er i vores retssystem dog kun een mulighed for at få svinene straffet og sendt i fængsel så de ikke kan gøre det igen og igen og det er at anmelde forbrydelsen.
    Så når de woke Metoo hystader ikke vil hjælpe deres i den grad trængende medsøstre, men hellere komme med udokumenterede påstande om noget krænkende de har hørt for 20år siden, skal det hermed lyde til dem som har oplevet/oplever rigtige overgreb, voldtægter og -forsøg:
    Kære kvinder, hvert minut tæller for at kunne løfte bevisbyrden, så snart I får chancen for at slippe væk, så snart I får muligheden, så snart I kan komme til en telefon eller anden hjælp : ANMELD ANMELD ANMELD !!!

    Svar
  • JJ

    20/12/2021 at 21:51

    Tak Line, keep it up ! Denne omgang woke SoMe hysteri er TVMe2 stolte af de lod Sofie Linde starte sidste år. Iht. journalista.dk var hendes påstande om forskelsbehandling, lønforhandlinger samt alder altsammen løgn(alder med 2 år!). Dette mindskede selvfølgelig troværdigheden af hendes efterfølgende påstand om noget krænkende hun havde hørt 11år før fra en, meget belejligt, anonym chef i en julefrokostbrandert. På den anden side løftede hun op i kjolen og viste trusser og gav god reklame til Xfaktor præsentation et par uger efter og så var troværdigheden genoprettet på folkelig TV2 vis og en feministisk woke Metoo heltinde var født! TV2 havde 11 dage til at factchecke det båndede show men undlod, ligesom de undlod at gøre det samme med reality dokusoapen med de frække milfs Beck / Hjort og den store kulturberiger og hovedansvarlige Adm.dir. Anne Engdals groteske læderrøvsklaskende, kondomudleverende, “lad os få noget på den dumme” opførsel gennem alle årene. Læs Alt interview fra 2019, absurd læsning om “ledelsesstil”, set med nutids øjne.
    Løgne og fortielser, karakterdrab, skjulte dagsordner, Janni snupper Jes’ værtsjob, TP’s bogsalg, hævnporno spredt af Dyrby elskerinde til hele medie Danmark, skadefryd osv.osv.
    Nu er der kommet flere til som påstår sig berørt af en tidl. marketingchef som dog nægter. Dyrby nægter også Anna T.s historie, Jes nægter TP’s historie; Hvad er Metoo reglerne så? Når det er ord mod ord om noget der skulle være sagt/gjort for 10-15-20 år siden?
    Fanme uhyggeligt du !

    Svar
  • Jan Haulund

    20/12/2021 at 15:50

    Hej Line, spot on. Det er så nemt 20 år efter at kritisere en kultur der var almindeligt. Ved større julefrokoster både i det offentlige og private var det helt almindeligt at der var et par stykker som skulle skilles efterfølgende, og dermed ikke sagt det var i orden. De chefer som gik tidligt hjem blev tit hængt ud som kedelig, som man jo siger når alkoholen kom ind forsvandt cellerne fra det ene hoved til det andet hoved. Mennesker udvikler sig hele tiden og heldigvis for det. Man kan måske bløde det hele op ved at lave en udsendelse der fremviser hvert årti med de ting vi ikke skulle ha gjort menneskeligt. Der er rigeligt med stof.

    Svar
  • Christina

    20/12/2021 at 12:59

    Så godt skrevet Line👍🥰
    Jeg giver dig fuldstændig ret..i det hele.
    Dejligt at der er nogen der har mod til at tage kampen op mod al dette hysteri!!!
    TAK for det😃
    Christina

    Svar
  • Rasmus Hjortshøj

    20/12/2021 at 12:02

    Jeg anerkender dine holdninger, men er ikke enige i dem. Det er påfaldende, at du mener håndteringen af sagerne har ødelagt TV2s omdømme. I første omgang er det, at der er sket krænkelser, der har ødelagt TV 2s omdømme. At ansatte som Jes Dorph uhindret har kunne krænke, fordi de krænkede kvinder ikke havde nogen ledelsesmæssig opbakning, og fordi der var en rådden kultur på TV2.
    Jeg er enig i, at håndteringen har været elendig, men i første omgang skulle krænkelserne jo slet ikke have fundet sted.

    Svar
    • Jan Riis Sørensen

      20/12/2021 at 16:09

      Som Line skriver, så vendte kvinden tilbage til åstedet, ikke en men flere gange. Der er noget i den historie der ikke passer. Når Beck og andre kvinder siger, at det var gensidigt, er det så rigtigt? Det er det jo ikke når det kommer fra mændende.

      Svar
    • Michael Hansen

      22/12/2021 at 05:43

      “At ansatte som Jes Dorph uhindret har kunne krænke”.

      Du får det faktisk til at lyde som om at Jes Dorph ikke har lavet andet end at krænke.
      Du påstår også at han har krænket flere kvinder, og du udtrykker dig så man skulle tro at det var mange forskellige kvinder han skulle have krænket.

      Det efterlader mig med et par spørgsmål.

      1. Hvor har du dit belæg for at påstå de ting du gør?

      2. Har du personligt kendskab til dem som DU mener Jes Dorph har krænket?

      Svar
  • Mona Ekenbegg

    20/12/2021 at 11:56

    Sådan 👍🏼- godt skrevet og tak for dit mod.
    Syntes efterhånden det er så trættende, at høre om alle de uskyldige kvinder som er blevet krænket for over 20 år siden. Hvor uskyldige er de fleste?

    Svar
  • Klaus Debel-Hansen

    20/12/2021 at 11:06

    Kære Line
    Tak fordi at du tør sætte ord på offentligt, hvad jeg tror, at vi er mange der tænker…
    Ærlig hilsen
    Klaus

    Svar
  • Kurt

    20/12/2021 at 09:46

    Hej Line.
    Tak. Spot on. Du har fuldstændig fat i de essentielle pointer.
    Det gode formål (ingen skal krænkes) drukner i dårlig håndtering. TV 2’s ledelse er kommet til at gå efter manden – i stedet for efter bolden. Det ender i grøftegravning, – og det gavner ikke kulturen.
    Det er den skræve magtfordeling, der en af hjørnestene i metoo. Og hovedargumentet for Jes ikke skulle være på skærmen mere. Jes, Cecilie og Karen har alle haft (gensidig frivillige) forhold til praktikanter. Det er sagens kerne, og det kan man så mene om, hvad man vil.
    Det bliver uskønt, når håndteringen er rodet. Og pressen elsker hvert en klik, de kan få ud af det.
    Vi skal i den grad passe på, ikke at dømme datidens hændelser med nutidens øjne.

    PS – TV2 er stadig en fantastisk arbejdsplads, hvor ”krænkelseskulturen” i størstedelen af butikken aldrig har eksisteret. Kulturen er/skal naturligvis ændres for de berørte områder. Men TV 2s omdømmet har lidt ubodelig skade.
    Mange hilsner kuma

    Svar
  • Rikke Hemmingsen

    20/12/2021 at 08:26

    Kære Line
    Det undrer mig meget, at du ikke forholder dig til de meget voldsomme anklager, som leder tankerne hen på decideret voldtægt.
    Du forholder dig heller ikke til, at Jes Dorph og Jens Gaardbo blev afsløret længe før den omtalte dokumentar.
    Det undrer mig også, at du som moderne veluddannet kvinde tilsyneladende mener, at man aldrig må have trådt ved siden af på dydens rene sti for at fortælle en plausibel historie om at være blevet krænket/forulempet/voldtaget. Man må hellere ikke have udnyttet sit netværk til noget positivt, fx en bogpromovering, hvis man samtidig vil tages seriøst som offer for seksuelle krænkelser i samme netværk. Det ene udelukker vel ikke det andet? Særligt ikke hvis man færdes i et miljø, hvor grænser og normer over tid har rykket sig.
    Og så kommer vi bare ikke udenom, at i 90’erne var tv-kulturen og kvindesynet ENORMT seksualiseret. Det er da klart, at en nyopstartet TV-station i den tid hopper med på bølgen. Hvorfor ikke stå ved det? Hvorfor ikke bare sige: Ja! Det var en kultur, som ser underlig ud i dag, som vi har lært var dårlig, og som vi nu tager afstand fra.
    Øv, Line, jeg havde forventet mere af dig.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/12/2021 at 08:49

      Hej Rikke.

      Så vidt jeg ved, kom dokumentaren istand umiddelbart EFTER advokatundersøgelsen på TV2. Når den først kommer ud et år senere skyldes det balladen om, hvem der skulle producere den, og hvor den skulle vises. Det var initialt TV2 selv, der satte dokumentaren i gang.

      Jeg var på TV2 fra 1988-2000 (fra 1996-2000 kun som løstansat, da jeg arbejde på Nordisk Film). Jeg genkender ikke sexismen for den fremstår i programmet – men anerkender andre oplevede det. Og måske udviklede det sig ad åre – det kan jeg af gode grunde ikke svare på.

      Jeg har set dokumentaren – og som
      alle andre siddet tilbage med en meget ubehagelig følelses i maven. Men vi hører kun den ene side af historien – inden man dømmer nogen for noget så alvorligt som voldtægt bør man høre begge parter?

      Der er ingen vindere i denne sag, fordi den er håndteret, som den er. Og det er virkelig synd for alle

      Svar
      • Jane

        20/12/2021 at 16:21

        Men vi har jo hørt den anden side af sagen. Jes var næsten i samtlige media og fortælle hans og kvindernes historie uden kvinder e på daværende tidspunkt stod frem og kom med deres side. Så det er ikke korrekt.

        Svar
        • Line Baun Danielsen

          20/12/2021 at 16:39

          Kære Jane.

          Nu handler denne sag jo ikke kun om Jes Dorph men om flere personer, hvoraf nogle blev pålagt tavshedspligt.

          Mvh Line

          Svar
    • Jens Madsen

      21/12/2021 at 09:54

      Nu er det svært at sætte sig ind i hovedet på andre, og hvis det virkelig var så voldsomt, at det leder tankerne hen på decideret voldtægt, så er det (for mig) svært at forstå, man som den krænkede part besøger manden og lejligheden igen og igen for at have sex med den manden, derudover låner man også lejligheden (gerningsstedet) for at have sex med en anden mand, man besøger også manden flere gange i løbet af de næste 20 år sammen med sin ægtefælle for at spise middag og have socialt hygge.

      Der er sikkert en god forklaring på dette, jeg har bare svært ved at finde den for det tegner et billede af en person der ikke selv følte sig krænket, før nogen overtalte hende til at blive krænket, 20 år senere..

      Svar
  • Thomas

    20/12/2021 at 08:23

    Hej Line
    Fine aspekter.
    Et andet aspekt, som jeg dårligt har hørt blive fremført, er, at mange af ofrene i metoo sagerne jo ikke kun er ofre men også skurke. Så jeg frasorterer lige på forhånd de, som kun er ofre.
    Det er jo en kendt sag, at man inden for film og medieverdenen kunne bolle sig til tops. Dette gjorde nogle mere eller mindre med oprejst pande og fuld bevidsthed om strategien. Nu kan de så oven i købet give deres karrierestrategi en ordenlig gang “metoo-washing” (en pendant til greenwashing) og dermed ser deres vej til tinderne knap så anstødeligt ud.
    Disse typer har medvirket til at andre havde svære ved at komme til tops blot på deres faglighed. Og endnu være: At så mange nu melder ud i offentligheden og lader os måbende udenforstående forstå at alle gjorde det, – ja det var faktisk mere reglen end undtagelsen, efterlader f.eks. mig med en tanke: Hende Line der – mon hun også har gjort det?
    Det er du nok (smerteligt) fuldt ud klar over, men der er mange nuancer i det her og det må godt nok være træls for jer, som beholdte bukserne på. I er altid nu med i en mistænkeliggørelse, hvordan I opnåede jeres succes. Jeg har fuld forståelse over, hvis I også sidder med en vis vrede over det her behov for at lufte dette beskidte årgamle vasketøj i offentligheden.
    Sandheden er en svær størrelse og jeg er helt klar over at vi selvfølgelig ikke har hele sandheden over hvem der er ofre og skurke.

    NB jeg har ikke set dokumentaren og udtaler mig derfor bare hel generelt til debatten og mit indlæg viser blot dig og andre læsere af din blok, hvordan denne meget interne TV-2 sag opleves af en udenforstående

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/12/2021 at 08:38

      Kære Thomas.

      Nej, jeg har ikke ‘knaldet’ mig til tops nogen steder. Bare så det er slået fast!

      Jeg fik tilbudt jobbet på helt almindelig vis.

      Mvh Line

      Svar
      • Thomas

        20/12/2021 at 10:40

        Spørgsmålet forsøgte også at være retorisk. Hele mit indlæg forholder sig bla. bare alene hypotetisk til, at en lille tanke har sat sig i folks bevidsthed, som nu er opstået

        Svar
  • Marlis Frederiksen

    20/12/2021 at 07:35

    Kære Line
    Flot skrevet og tak for dit mod for du bliver helt sikkert angrebet for det af nogle kvinder som altid er ofrene. Hvor ved vi fra at kvinderne mange gange ikke har lagt op til manden for derefter mange år efter kun at erindre det som krænkelse fordi det er så belejligt med Metoo. Det er gået over gevind når vi kun tager een parts udsagn for sandheden. At cheferne hos TV2 har været med i de løsslupne fester er en skandale og Anne Engdal burde fyres. Når Cecilie Beck og Karens H. Hjort står frem med deres lille affaire mangler man ord. Karen H. har oveni været med i dokumentaren. Jeg har lyst til at sige: hvad bilder de sig ind.
    Venlig hilsen
    Marlis Frederiksen

    Svar
  • Tine

    20/12/2021 at 07:01

    Kære Line
    Det er så rigtig som det er skrevet!
    Synes det er “løbet løbsk” – du sætter en anden vinkel på!
    Er ved at være SÅ træt af at høre om de kvinder der “oplevede” noget for 20 år siden, for selvfølgelig er der også mænd der er blevet “krænket” men som i alt andet reagere mænd anderledes og hænger sig ikke i fortiden! Tak for din “nye vinkel” på sagen!
    Glædelig jul til dig…..

    Svar
  • Tommy

    20/12/2021 at 05:23

    Av-av-av. Så modigt skrevet. Nu ryger du sgu op på korset og får hug. På med den hårde hud.
    Du italesætter så fint, at en mønt har to sider.
    Selvfølgelig skal krænkere stoppes. Men ikke 20 år efter og når man har fået malket situationen med genveje, gode jobs og benefits. Det er her kvinde, er kvinde værst.
    Du får jo aldrig en mand til at sige han blev krænket for 10 år siden. Integritet og karakterfuldhed er jo en del af rejsen.
    Så spændende nogle indput du bringer i spil. Alle mænd føler meget det samme, men holder jo vejret i øjeblikket. Ellers bliver man jo udskammet som “krænker”. Enten er man med eller imod.
    Så fedt, at en meget modig kvinde tør sætte ord på. ( men hold op du kommer til at få hug nu):))))

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/12/2021 at 08:09

      Kære Tommy.

      Det ved jeg godt. Og det har jeg prøvet før. Men det er prisen for St have en mening.

      I denne sag mener jeg, det er prisen værd.

      Svar
  • Søren Nielsen

    20/12/2021 at 03:40

    Glimrende skrevet, Line Baum. Ofte kan det ene køn (oftest kvinder) slippe afsted med handlinger, som det andet køn vil blive hængt for. Det er lige som om at kønsrollerne nogle gange overtrumfer juraen.

    Svar
    • Erik Bech

      20/12/2021 at 16:59

      Godt Line ..
      Dejligt at læse at bla Cecilie Beck har fået travlt med at hænge sine egne trusser til tørre efter at have fået ung sex .. Arh arh nu må det vel snart også være rimeligt med en vis lighed i betragtningen … helt uden skyld i en tydelig udnyttelse af sin egen position har hun vist ikke været ..

      Svar
  • Tommy Petersen

    19/12/2021 at 23:15

    Endelig en rationel tilgang til emnet og noget af det mest ligestillings-orienterede jeg har læst længe.
    Husk at ignorere nyfeministerne, der med alle midler forsøger at tvinge kvinden i offerrollen og som fortsætter med at hælde benzin på bålet.

    Mvh. Tommy

    Svar
  • Lotte

    19/12/2021 at 22:16

    Hold da helt op en pickme girl du er! Du sidder simpelthen og forsvare en overgrebsmand. Er det fordi du selv ønsker et stykke med Dorph? Eller måske har du selv været der ligefrem.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      19/12/2021 at 23:43

      Kære Lotte.

      Sikke en kommentar.Hvad er dit budskab? Mit er, at alle m/k skal vurderes på deres handlinger og ikke på deres holdning. Du er, hvad du gør, ikke hvad du siger.

      Jeg forsvarer ikke krænkelser. Men jeg siger, at TV2 har mistet grebet om sin egen Metoo håndtering. Og de kvinder, der går forrest i dokumentaren burde selv have ‘rent mel i posen’. Direktøren går tilsyneladende fri, selvom hun både har været en del af og opfordret til en syg kultur, og fremtrædende kvindelige værter og frontløbere i sagen har selv været på ‘rov’…. Det skader på alle måder sagen og stationen.

      Og ja, Jes er en meget gammel ven ligesom Jens g. Det har jeg aldrig lagt skjul på. Men jeg skriver ikke som deres ven, men som en indigneret TV2 medarbejder og kvinde, som synes at håndteringen af metoo på TV2 har efterladt et meget uskønt billede af kanalen.

      DBh Line

      Svar
  • Rasmus Hjortshøj

    19/12/2021 at 21:20

    Kvinde er kvinde værst, og du, Line, sætter en fed streg under, at du intet begreb har om MeToo. Du har en voldsom blind vinkel i forhold til Jes Dorph, der udsatte praktikanter for seksuelle krænkelser.

    Svar
    • Rasmus Ulslev Pedersen

      19/12/2021 at 21:41

      Det er da forfriskende at der endelig kommer bare noget lighed ind i #metoo “debatten”.

      Svar
    • Line Baun Danielsen

      19/12/2021 at 22:06

      Kære Rasmus

      Hvad er det, du mener, jeg ikke forstår ved #metoo?

      At et ulige magtforhold kun gælder mellem magtfuld mand og mindre magtfulde kvinder?

      For Mig handler metoo helt overordnet om spillereglerne mellem kvinder og mænd på en arbejdsplads. At ingen hverken kan skal eller må misbruge deres position til at opnå fx seksuelle ‘goder’ eller få ansatte til at føle, de skal underkaste sig lederen.

      Korreks mig gerne, hvis jeg har misforstået noget.

      Svar
      • Rasmus Hjortshøj

        19/12/2021 at 23:07

        MeToo blev startet af kvinder med udgangspunkt i Weinsteinsagen. Det handler om krænkende. CB har ikke krænket nogle, og det har intet med MeToo at gøre. Jes Dorph har krænket, og er derfor relevant for MeToo. Essensen af MeToo er krænkelser.
        Sex på tværs af hierarkier er ikke nødvendigvis lig med krænkelser, men til gengæld problematisk grundet positioner. Det er vigtigt at lave den sondring.
        Derfor er et en eklatant afsporing at involvere CB i MeToo, for der var, i modsætning til Jes Dorph, ikke tale om en krænket part.

        Svar
        • Rasmus Hjortshøj

          19/12/2021 at 23:09

          Og du kan ikke lave MeToo om til, hvad det handler om for dig.
          Du kan heller lave racisme om til, hvad det handler om for dig.
          Du må sætte dig ind historien bag og tage udgangspunkt i den. Det, du gør her, er at afspore MeToo, og derfor skader du selvsamme sag.

          Svar
          • Tommy Petersen

            19/12/2021 at 23:18

            Så må du lige vente 14 år endnu, indtil fotografen har fået lige så lang tid som de kvindelige praktikanter til at mærke efter om det var en krænkelses eller blot sex med giraffen.

        • Line Baun Danielsen

          19/12/2021 at 23:59

          Kære Rasmus.

          En af de kvinder, der var bannerfører i Hollywood Asia Argento endte med at måtte betale sig fra en metoo sag mod sig selv, hvor en 16-årig dreng anklagede hende for overgreb. Det ødelægger metoo sagen, og svækker den al den stund, at vi skal kunne stole på de mennesker, der går i front. Jeg er helt med på, at CB og Karen Helene ikke er anmeldt som krænkere i TV2’s undersøgelse, selvom de nu må indrømme, at de også har haft seksuelle relationer med praktikanter.

          Jeg er ret sikker på, at Jes Dorph ikke anede, at han krænkede Therese Phillipsen for 20 år siden – al stund at de mødtes flere gange (som hun selv beskriver), at hun og hendes senere kæreste lånte Jes lejlighed, og han stillede op som hendes interviewer på bogmessen i 2007, da hun skulle promovere en af sine bøger. Hvordan kunne han vide, at hun 13 år senere ville stemple ham som krænker ? Jeg spørger bare, fordi det samme kunne ske om 13 år for CB eller KHH.

          Jeg ønsker sagen det bedste – men så skal det fanme være transparent og ens regelsæt gælde for alle.

          Go nat🙏🏻

          Svar
          • Rasmus Hjortshøj

            20/12/2021 at 08:07

            Du forsvarer sin ven, og antyder, at TP ikke taler sandt. TP har følt sig krænket. Det er essensen. Jes Dorph har krænket hende. Det er essensen. Du bruger Asia Argento, som løftestang for din kritik af MeToo. Det fortæller en del om dig. Vil opfordrer dig til at tage den på Twitter, hvor en masse berørte kvinder fortæller deres i historier. Men der er du forbavsende passiv af en kommunikationsekspert at være. Det her er jo primært dit ekkokammer.

          • Line Baun Danielsen

            20/12/2021 at 08:33

            Kære Rasmus

            Nej, jeg benytter ikke Twitter, det er vel ikke et krav for at mene noget eller for at beskæftige sig med kommunikation?

            Og jeg gentager lige: mit indlæg handler ikke om at forsvare gamle venner. Jeg påpeger, at håndteringen af krænkelsessagerne på TV2 har skadet kanalens omdømme på baggrund af de forhold, der er kommet frem, og som jeg omtaler.

            Jeg anerkender fuldt ud og føler med de kvinder, der har været udsat for krænkelser. I forhold til TP nævner jeg hende, som eksempel på, at vi måske først om 13 år ved, om de mandlige praktikanter, der har haft en seksuel relation de to kvindelige værter har følt sig krænket. Præcis som det er sket her.

            Når man som leder går ud med en så vigtig sag, som oprydningen og kulturoogøret er på TV2, så skal man havde orden på sit eget inden. Man skal ransage og spørge sig selv: hvor kan jeg/organisationen angribes? Har jeg selv trådt ved siden af?
            Det samme bør Man gøre, inden man stiller sig op som kritiker eller case i en så alvorlig dokumentar, som Impactdokumentaren er.

            Hvis man havde gjort det på TV2, havde stationen og dens metoo sag bibeholdt sin troværdighed.

            Vi blir ikke enige – og det skal vi heller ikke. Jeg anerkender, din holdning og forventer at du anerkender min.

            Mvh Line

  • Ellen Ditlev Johansen

    19/12/2021 at 20:22

    Hej Line
    Jeg ved ikke om du har set dokumentaren. Hvis du har så ville du også vide at Therese Philipsen lige som alle os andre pludselig blev ordentlig bevidst om hvad det egentlig var for en kultur hun havde været en del af. Hun havde nemlig, som det var forventet af hende vendt alt det hun var udsat for indad. “Jeg ville jo selv”, “ Jeg sagde jo ikke nej” “Jeg var jo også på bogmesse med ham” etc. etc.
    Jeg stoler på det hun siger. Jeg har ikke hørt nogen der har set den dokumentar sige eller skrive at de ikke gjorde. Der er nemlig også for hende gået 20 år og hun er forlænget videre. Hvorfor skulle hun træde frem, om ikke for at hjælpe med at rydde op?
    Hun fortjener efter min mening den største respekt for at træde frem og fortælle om de oplevelser hun havde den gang.
    Jeg respekterer dit standpunkt, men jeg forstår det ikke. Det jeg godt forstår er at det må være smertefuldt at gamle venner bliver ramt at fortiden.
    Vi må jo se om den praktikant som CB har været sammen med henad vejen finder ud af at han blev krænket. Jeg tror det ikke. Men hvis han gør så er det i kraft af de modige kvinder der stod frem, at han vil have et sted at gå hen med sine oplevelser og blive mødt med respekt.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      19/12/2021 at 20:55

      Kære Ellen

      Jeg har naturligvis set dokumentaren, som påvirkede mig som alle andre. Nu har jeg tilfældigvis adgang til viden, som ikke kommer frem i dokumentaren, som er et partsindlæg.

      Jeg føler på alle måder med kvinderne, men jeg føler ligeså meget med mændene, som på det givne tidspunkt hverken havde regler eller indikationer på, at de havde forbrudt sig mod nogen eller noget. Var det dårlig dømmekraft – JA ligeså dårlig som når direktøren udleverer kondomer eller de kvindelige værter knalder foroelever. Det skal femtiden rette op på. Men allerhelst med mennesker i front, som ikke selv har gjort sig skyldige i dårlig dømmekraft, krænkende adfærd bevidst eller ubevidst.

      Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/12/2021 at 00:28

      Kære Ellen

      Det her handler ikke om gamle venner. Det handler heller ikke om, at jeg ikke har set dokumentaren. For det har jeg. Med samme ubehag som alle andre.

      Nu er der gået nogen tid. Nye oplysninger er kommet frem – og respekt for at Therese Phillipsen efter 20 år, lån af Jes D’s lejlighed, kæmpe eksponering gennem ham på bogmessen er kommet frem til: Hov, jeg blev krænket engang i starten af år 2000!!! Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at det ikke klinger mærkeligt. Men jeg vil selvfølgelig ikke anfægte hendes fortælling, som iøvrigt står uimodsagt hen i dokumentaren – ligesom alle de andre fortællinger. Det betyder ikke, det ikke er sket – men vi har kun EEN udlægning af sagen.

      Hvem ved hvad den mandlige fotoelev føler om 20 år? Pointen er, mændene ikke anede de krænkede – for alle gjorde sådsn, inklusiv kvinderne.

      DBh Line

      Svar
      • Lotte

        20/12/2021 at 22:45

        Jeg har nu også omgåedes mænd der har krænket mig efterfølgende. For det er sådan man har gjort indtil for få år siden. Bebrejdet sig selv at man lod situationen glide sig af hænde og ellers holdt gode miner. For de fleste af os vil så nødigt ødelægge den gode stemning uanset om det er på jobbet eller i omgangskredsen.
        Jeg tror bestemt mange krænkere slet ikke ved at det er det de har gjort. Det er i hvert fald det der kendetegner de sager jeg har håndteret i HR. Og det er faktisk led til at gøre det mere svært at sige fra. Men at man ikke selv er klar over det er ingen fribillet uanset hvem man er eller hvilket køn.

        Svar
  • Jette Kristensen

    19/12/2021 at 20:21

    Så spot on og fremragende belyst og beskrevet Line. Tak for det – det er så befriende. Spændende hvordan TV2 kommer ud af dette dobbeltmoralske cirkus. Rigtig god jul.
    Med venlig hilsen
    Jette Kristensen

    Svar
  • Janne

    19/12/2021 at 20:15

    Kære Line

    Du har tydeligvis helt misforstået, hvad det hele handler om. Det er ikke voldsomt overraskende, men det er en lille smule trist…
    Glædelig jul, trods alt.

    Janne

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      19/12/2021 at 20:59

      Kære Janne

      Det kan du tro jeg har. Og netop på baggrund af denne og den viden jeg har bagom skriver jeg dette indlæg.

      Dokumentaren er et partsindlæg og ikke et billede af den samlede virkelighed. Desværre

      Svar
    • Gert Medom Madsen

      19/12/2021 at 22:38

      Kære Janne.

      Det ville være interessant at høre, hvad du så synes, det handler om? Synes Line rammer noget rigtigt i opslaget.

      Bedste hilsner Gert

      Svar
  • Poul

    19/12/2021 at 20:14

    Det Line siger!💪
    Dejligt vi endelig får lidt nuancer ind i den hysteriske MeToo-debat, super Line kan bidrage til at afsløre visse kvinders hykleri her!👍

    Svar
  • Hanne Køhlert

    19/12/2021 at 19:49

    Kære Line
    Du skriver så fantastisk og jeg kan ikke være mere enig med dig
    TV2 havde gjort sig bedre ved at opstille nogle regler for fremtiden og ladet fortiden hvile. De kunne have bevaret troværdigheden og ikke mindst værdigheden, ligenu er det de troede ville være et scoop blevet til et flop og tilbage står nogle direktører, der er total til grin.
    Jeg ser aldrig TV2 mere – jeg er så skuffet over alt det der er foregået. Vi har altid set meget TV2 her i huset, det er slut
    De er gået over gevind og det tager nok også de næste år at rette op på
    God jul

    Svar
  • Jette Kristensen

    19/12/2021 at 19:48

    Respekt til dig Line det er så befriende og spot on skrevet. Lige hvad vi mangler lige nu i debatten. Tak og god jul.
    Med venlig hilsen
    Jette Kristensen

    Svar
  • Charlotte Lindhardt

    19/12/2021 at 19:44

    Velskrevet og velargumenteret! Jeg er helt på linje med dig, for med ugens afsløringer lader det til, at Lex TV2 er:
    1) Når en mand bliver chef, mister han sin dømmekraft, og når en kvinde bliver chef, får hun bedre dømmekraft.
    2) Når en mand er underordnet, er han ikke undertrykt, når en kvinde er underordnet, er hun automatisk undertrykt.
    Sådan skal det ikke være. Lige regler for begge køn – kun dermed er der reel ligestilling.

    Svar
  • Anne

    19/12/2021 at 19:42

    Kære Line husker tydeligt da du blev fyret fra tv 2 , for at være for gammel . Jeg må sige at venter på hvornår det kom frem at kvinder også gjorde var fremme i skoene ved at havde forhold med mandelige praktikanter. Kh

    Svar

Skriv et svar