Den perfekte venindetur

Reklame: Jeg har lige været et smut over Øresund på den perfekte venindetur med en af mine dejlige veninder. Turen gik til Helsingborg i bil med overnatning på lækkert hotel og udflugter til fine, hyggelige steder lige udenfor byen.

Med mor bag rattet

Så svensk som et svensk flag

Vi er gode til at rejse sammen, og vi plejer at være afsted en gang om året enten alene eller med vores unger. Vi har bl.a. været i Hamborg, Ystad, Århus – men denne gang var det bare os, og vi havde 2 dage. Så der skulle snakkes, grines og råhygges. Den perfekte venindetur behøver jo ikke gå så langt væk. Men på en eller anden måde føles det lidt mere eksotisk, når man tager færgen, krydser grænser og viser pas! Helsingborg kan alt det, og så er der ikke mere end 60 km her fra Gentofte, hvor jeg bor.

Det var mig, der fik lov at stå for turen. Og jeg havde besluttet at give den gas! Det blev derfor 2 dage proppet med oplevelser, shopping, udflugter, lækker mad og indkvartering på 4-stjernet hotel midt i Helsingborg. Total luksus og ikke engang ret dyrt. Priserne får du længere nede.

Vi tog afsted tidligt fredag morgen og nåede færgen i Helsingør klokken 9.20. Tyve minutter senere kørte vi i land i Helsingborg og satte kurs sydpå 15 km til landsbyen Vallåkra. Området her er utroligt smukt med bakker og dale, vidstrakte rapsmarker, små landsbyer og en udsigt over Øresund og Danmark, der nær havde taget pusten fra os.

Den perfekte venindeturDen perfekte venindetur

Vi lagde ud med et besøg på den historiske Wallåkra Stenkärlsfabrik . Det er en over 100 år gammel fabrik, som laver keramik efter de gamle forskrifter af ler, som stadig graves op i området. Stedet i sig selv er hele besøget værd. Det ligger vanvittigt smukt i naturreservatet Borgen, som er frodigt og stille med rislende åer og fuglefløjt. Lige præcis her boede der dinosaurer engang for 180 millioner år siden, og stedet er et af de få i Sverige, hvor undergrunden gemmer på stenkul.

Men vi kom for at se på keramikken. Og jeg kan ligeså godt advare jer: Man kan gå shop amok i de mange smukke krukker, kopper og kander. Man kan faktisk også komme på kursus og lære at dreje sine egne keramikting. Det kommer der både familier og mindre grupper og gør. Man følger hele processen fra leret der formes, laseres og til sidst brændes i den enorme ovn, der kun brænder 4 gange om året. Den er så stor, at der kan stå 20 mennesker i den, og det tager 4 dage at varme den op! Til sidst kan man spise i den lille hyggelig kro, der ligger i et gammelt magasin og har kig igennem glasgulvet til åen, der løber under.

Vi fik en rundvisning af Åsa, som købte stedet for 30 år siden. Hun er en ildsjæl, der brænder for at formidle og fortælle historien om den gamle Stenkärlsfabrik og måden, man laver keramik på, så metoden og kulturen ikke går i glemmebogen men bevares for kommende generationer. Vi blev så forelskede i både stedet og Åsa , at vi besluttede at vende tilbage senere på sommeren for at gå turen gennem landskabet og spise frokost på kroen. Vi forlod Wallåkra Stenkärlsfabrik med bilen proppet med keramik!

Den perfekte venindeturDen perfekte venindetur

Den lækre rejemad

Fra den fine tøj og interiør butik

Næste stop var Hillesdal Inredning & Cafe kun 10 minutters kørsel fra Vallåkra. Hillesdal er en 4-længet gård, der ligger smukt midt i et fredet og kuperet terræn, hvor heste og får græsser med Øresunds hvide bølgetoppe som baggrundstæppe. Detl er både cafe og butik med interiør, tøj og lidt planter og blomster. Vi var sultne, så vi gik direkte i cafeen og bestilte den vildeste rejemad – friskpillede selvfølgelig. Vi faldt i snak med Pelle, som ejer stedet med sin kone Maria. Han er tidligere landmand og hun tidligere special lærer. De købte stedet for 3 år siden for at realisere en fælles drøm om at arbejde sammen mand og kone. Pelle viste os rundt på gården efter frokost og kaffe med en lille hjemmelavet trøffelkugle. Alt er smagfuldt og ’mysigt’ (hyggeligt) som kun svenskere kan lave det. Og udsigten er så vild. Vi fik også tid til lidt shopping i gårdbutikken, som var fuld af kunder denne fredag, og vi talte om, hvordan folk VED, at stedet findes ! Cafeen er åben fra torsdag til søndag – og der er altid mennesker, fortalte Pelle og Maria.

Den perfekte venindetur

Pelle viser rundt på fantastiske Hillesdal

Udsigt fra en af de mange terrasser

Pelle ville gerne vise os helt ned til kysten, så han hoppede ind i bilen og tog os ad en hemmelig markvej gennem istidslandskabet ned til vandet. Her kørte vi langs vandet og de høje skrænter gennem små fiskelejer med smuk udsigt til Hveen og Danmark. Man kan faktisk cykle turen fra Landskrona længere sydpå til Helsingborg ad smukke cykelstier. Men det må blive en anden gang.

Den perfekte venindetur

Alt godt for urte- og tomatelskere

Tomater i alle afskygninger

Vi tog et lille hvil i Åleboda ved vandet, inden vi forsatte til Tomatens Hus  i landsbyen Glumslöv 5 km væk. Det var en ren sanseoplevelse i smag og duft med hjemmedyrkede tomater og urter i alle afskygninger. Jeg købte et halv kg tomater og hjemmelavet tomat marmelade med hjem. Dankortet skulle jo nødig kede sig for længe i tasken, som min veninde konstaterede!

Den perfekte venindeturDen perfekte venindeturDen perfekte venindetur

Den perfekte venindetur

Sidste stop før hotellet i Helsingborg var butikken Enkla Ting  midt ude på landet forenden af en lang markvej. Der midt i ingenting finder man tjekket og lækker indretning til hus og have, tøj og tilbehør – og den hyggeligste cafe og gårdhave. Sanserne var virkelig på arbejde. Og som indehaveren Kajsa forklarede, så sælger hun ikke kun ting og tøj. Hun sælger en følelse og en oplevelse. Og det må vi altså give hende ret i.

Min veninde og jeg var helt høje af alle de indtryk: At køre rundt mellem små landsbyer indenfor en radius af 5 km og opleve alt dette var ret unikt. Jeg købte i øvrigt nogle håndklæder og et peace-skilt til min have i Enkla Ting!

30 minutter senere checkede vi ind på Hotel Mollberg i Helsingborg. Jeg havde set det sammen med min mor i november, hvor vi var på tur til Helsingborg. Dengang stak vi lige hovedet ind i det nyrenoverede hotel. Mollberg er lækkert og smagfuldt indrettet uden at være ’fise-fornemt’. Vi fik hvert vores værelse med udsigt til kirken og kirketorvet. Normalt ville vi nok bo sammen. Både fordi det er hyggeligt og billigere, men vi fik altså hver vores værelse.

Den perfekte venindeturDen perfekte venindeturDen perfekte venindetur

Den perfekte venindetur

Vi nåede lige at gå en lille tur I Helsingborg – 19 etager op på Kärnan med flot udsigt over byen og helt over til Helsingør og Kronborg. Klokken 19.30 var vi omklædte og klar til drinks og middag på hotellets lækre restaurant At Mollbergs. Vi fik først crabcake og calamaris efterfulgt af den lækreste slethvar med ristede kartofler, edemamebønner og en velsmagende hummerflødesauce. Tre svenske herrer ville have os med ud i nattelivet – men vi takkede pænt nej, vi havde jo store planer om lørdagen.

Jeg sov som en sten og vågnede til kirkeklokkerne fra Mariakyrkan på den anden side af gaden tidligt næste morgen, og glædede mig til morgenbuffeen. Jeg kigger altid efter laks og Kalles caviar, når jeg er i Sverige. Og jeg blev ikke skuffet! God kaffe, lækkert brød og masser af frugt og grønt. Lige til to tøser på tur. Vi nåede lige at svinge Dankortet et par gange i shoppinggaden Kullagatan. Helsingborg er ikke så stor, men der er mange gode butikker og cafeer. Mine 2 yndlings er Ebbas Fik på Mariatorget  og Fahlmanns Konditori på hjørnet af Kullagatan. Det nåede vi ikke denne gang, for vi skulle til Vår Fest på Sofiero Slott. Det er kongens tidligere sommerslot, som ligger i udkanten af byen.

Sofiero Slott

Den perfekte venindetur

Selv på en kold dag var det smukt

Slottet er kendt for sin smukke rhododendron park, tulipanerne, rosenhaven og orangerierne. Og så kan man faktisk også se Dronning Ingrids prydhave! Jeg har altid drømt om at se Sofiero, og nu skulle det være. Det var hundekoldt – og da kun enkelte rhododendrons var sprunget ud, var det tulipanerne, der i den grad kegler. Nøj, hvor var det flot! Vi spiste en lækker frokost i slottes cafe, som ligger med skøn udsigt over trætoppene, Øresund og Kronborg. Danmark ser altså meget pæn ud, fra den anden side!  Vi gik parken rundt på et par timer, og så var vi ellers klar til sædevarme og turen hjem til Danmark.

Vi regnede på, at turen havde kostet rundt regnet 4.000 svenske kroner med færge, hotel, 2xfrokost, middag og slotsindgang. Og kursen på den svenske kroner er lige nu historisk lav, så det blev altså 2.788 danske kroner for 2 personer. Små 1400,- per person for 2 dage pakket med oplevelser og venindesjov.

Vi skal snart tilbage – det har vi allerede aftalt!