Skal børn betale for at bo hjemme?

Skal børn betale for at bo hjemme?

Jeg har skrevet om det før. Men jeg gør det igen. For bølgerne gik højt forleden til et selskab, jeg var til. Diskussionen handlede om børn og penge. Og det store diskussions emne var: Skal børn betale for at bo hjemme? Og hvis ja, hvornår skal de begynde.

Skal børn betalt for at bo hjemme?

Min mor og jeg – 500 kr og jeg flyttede hjemmefra!

Jeg indrømmer, at jeg nok kan proppes i kassen ’lettere curling mor’ – også når det gælder økonomi. Og så længe mine børn går i skole/gymnasium, betaler jeg gerne togkort, ulykkesforsikring og sygeforsikringen Danmark. Men i selskabet var der nogen, der mente, at når vores unger fylder 18, så må de klare sig selv og betale ved kasse et. ’Det er en del af det at være voksen’, lød argumentet. ’Og vi betalte også for at bo hjemme’.

Det er jo altid nemt at trække, ’sådan-var-det-dengang-jeg-var-ung-kortet’. Jeg var selv 18 år, da jeg fløj fra reden – og min mor har fortalt en lille anekdote fra dengang. Hun boede alene med mig, og da jeg efter gymnasiet begyndte at arbejde, ville hun, at jeg skulle betale 500 kroner for at bo hjemme. Jeg meddelte min mor: Så kunne jeg jo ligeså godt flytte hjemmefra. Så det gjorde jeg (det var heller ikke så dyrt dengang som i dag). Og jeg kom aldrig tilbage på teenageværelset. Det har hverken hun eller jeg taget skade af. Eller fortrudt. Jeg lærte at betale mine regninger og vaske mit tøj. Og heldigvis var døren altid åben til både min mor og far, når jeg var sulten og der skulle vaskes tøj!.

Skal børn betale for at bo hjemme?

Med drengene på tur – mor betaler!!

Her i det velbjærgede Gentofte, hvor mange unge får biler, lejligheder og andre forbrugsgoder af mor og far, er det ikke normalt at betale hjemme. Og indrømmet jeg får dårlig samvittighed, når mine unger fortæller om alt det, de andre får, som jeg ikke kan eller vil give.

Min ældste søn betalte også et beløb for at bo hjemme, som et tilskud til husholdningen. Men han betalte hverken sine egne forsikringer, mobil eller togkort. Og jeg synes, det er lidt et tveægget sværd: For ja, de skal lære, at det koster at leve. Men jeg synes også, at vi skal passe på med at tage gulerodden fra de entreprenante unge ved at ’flænse’ dem, så snart de tjener deres egen .

Så hvornår stopper egentlig forældres forsørgerpligt ?

Når ungerne tjener deres egne penge? får SU? Er fyldt 18 ? Eller færdig med skolen?

Hvor meget er rimeligt at betale hjemme?

Straffer vi de unge, der gerne vil arbejde og spare op til fx lejlighed eller kørekort ved at kræve de skal betale selv ?

Hvad mener du, og hvad gør I hos jer?

 

 

 

 

 

 

 

 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

21 kommentarer

  • Tina Møller

    27/09/2019 at 07:44

    Et af vores vigtigste opgaver som forældre er at gøre vores unge mennesker til ansvarlige voksne – ikke mindst økonomisk ansvarlige, så de ikke ender i bundløs gæld. Da min datter fyldte 18 år tog jeg en snak med hende om hvilke økonomiske forpligtigelser der juridisk følger med ved at blive myndig. Jeg kunne godt have betalt forsikringer abonnementer etc. for hende, men jeg valgte at hun selv skulle betale disse (jeg holdt dog skarpt øje med at især forsikringer blev betalt). Ydermere valgte jeg at sige til hende hun enten skulle betale 1000 kr. Om måneden for at bo hjemme eller sætte dem ind på en boligopsparingskonto. Det skal siges at hun havde mere til forbrug end jeg havde. Jeg er sikker på at hun syntes at jeg var urimelig i situationen, men da hun skulle flytte hjemmefra og havde til indskud etc. Var det vist helt ok.

    Svar
  • Thorkild Ipsen

    28/08/2019 at 17:46

    Om ens børn skal betale for at bo hjemme eller ej, er nok meget individuelt fra familie til familie, og måske ofte knyttet til den samlede økonomi. Personligt har min søn ikke betalt for at bo hjemme, men han besluttede sig også for at flytte i dele lejlighed med nogle venner da han blev 19. Jeg har valgt at støtte denne beslutning ved at betale et månedligt “studie tilskud” så længe han studere (pt på CBS), som gør at han kan leve med SU og et relevant studiejob.

    Jeg mener dog at vi som forældre skal gøre vores bedste for at lære de unge om økonomi og det at klare sig selv. Jeg husker stadig første gang knægten skulle vælge el-selskab, forsikring mv. Det var lidt af en “aha” oplevelse for ham, men nu er han 100% selvkørende, selvom han stadig fra tid til anden ”lige” skal have et råd fra “den gamle”.

    Svar
  • PiaBL

    25/08/2019 at 16:12

    Vores søn (ældste barn) betalte kr. 1.100/mdr, som Nordea i sin tid anbefalede på deres hjemmeside. Derud over betalte han selv togkort, imens vi betalte forsikringer og mobilen (indtil han flyttede hjemmefra). Da han blev færdiguddannet lærer, overtog han forsikringer og mobiludgiften.
    – han syntes det har været fair, fordi han godt vidste at han spiste for mere … plus strøm, varme og gratis husly.
    Skulle han bruge bilen, blev det afregnet med kr. 1 pr. kørt km
    Vores datter fulgte samme mønster, indtil hun ret hurtigt fik lejlighed …

    Svar
  • Kathrine

    24/08/2019 at 12:13

    Under spørgsmål: Hvad hvis barnets forældre er skilt og den unge bor hos begge. Er det så fair at en af forældrene tager husleje?

    Svar
    • Karina Leonora

      24/08/2019 at 17:54

      Nej. Forældrenes skilsmisse er hårdt nok. Hvorfor skal man tage sit barns penge. Det er jo ikke børn som vælger at blive skilt det er deres forældre.

      Svar
    • Berit

      13/03/2023 at 09:17

      Ja, det er da helt fair, udgifterne til skilsmissebørn er de samme, man kan så evt. forlange det halve af, hvad man ellers ville have opkrævet eks. 500 kr, hvilket i øvrigt er et meget symbolsk beløb at betale for kost og logi mm.

      Svar
  • Trine

    24/08/2019 at 12:11

    Jeg “mistede” 3000 kr om måneden da min søn fyldte 18- vi gjorde sådan at han betale sin su til mig og så fik han samme beløb af sin far for at arbejde for ham. Det var økonomisk nødvendigt og han lærte at intet er gratis- samtidig skulle han ikke arbejde mere end at det ikke gik ud over hans skolearbejde. Hvis jeg havde haft flere penge til rådighed ville jeg stadig mene han skulle betale for at bo hjemme- så ville jeg bare sætte beløbet på en opsparing og give ham senere, men den mulighed har jeg ikke haft.

    Svar
  • Trine

    24/08/2019 at 07:04

    Min søn, som læser til ingeniør, bor stadig hjemme. Han har været på udveksling i udlandet og boet på fremlejet kollegieværelse i en periode. Da han for nogle år siden fik sin egen økonomi begyndte han også at bidrage til husholdningen. Først med et mindre beløb, nu med 2000kr om måneden. Han har prøvet at bo for sig selv og ved at det er billigt. Han har et stort ønske om at flytte, men det er meget svært at få et kollegieværelse, når man har et godt værelse hos mor på Frederiksberg. Vi bor os to i et slags bofælles skab. Jeg blander mig ikke i hans økonomi, betaler intet til forsikring eller telefon. Vi spiser sammen, hvis vi tilfældigvis er hjemme på samme tid, men ellers ikke. Han køber sin egen mad osv. Jeg synes selv det er en ok ordning sålænge han studerer. Det er min måde at hjælpe ham på. Jeg er alene og min indtægt har aldrig været så høj at jeg har råd til at købe en lejlighed til ham. Han har ret godt styr på sin økonomi, sparer op, og har også råd til et liv med rejser, venner og kæreste.

    Svar
  • Joan

    23/08/2019 at 23:48

    Min datter på 18 betaler 1000 om måneden for at bo hjemme. Jeg har mistet al min boligsikring, da hun får SU og tjener penge ved siden af. Til info, de 1000 dækker ikke det jeg har mistet i boligsikring. Jeg betaler tlf, Danmark, forsikringer og rejsekort (hun tager en del til Fyn og Jylland.) Hendes studiekort til transport til skolen betaler hun selv, da hun ikke gider at cykle de få km. der er til studiet.
    Men samtidigt har det også givet gode snakke om økonomi, hvad ting koster når man flytter hjemmefra, kvik lån osv. Hun er rigtig god til at spare op, så hun skal nok klare sig

    Svar
  • Anne Christensen

    23/08/2019 at 22:03

    Mine børn har ikke betalt da de ikke havde job.
    Mit barnebarn betaler hver måned efter aftale med mor et beløb ind til mig som en opsparing, som hun jo får igen, når hun skal flytte ( hun kalder det selv husleje, til sin kæreste)
    Denne løsning synes jeg er helt ok

    Svar
  • Jeanette

    23/08/2019 at 18:24

    Ja selvfølgelig skal unge mennesker lære at tag ansvar og klare sig uden fars og mors pengepung.
    Vi glæder os som forældre til 2 unge mennesker der er flyttet hjemme at se at, de klare sig, den ene for SU og studiejob og dem anden udlært med en god løn.
    Begge spare op og har kunne ligge et ansvarligt budget.
    De har begge betalt for at bo hjemme og har måtte tag ansvar for de udgifter der følger med når man bliver 18 år – og ingen af dem har taget skade tværtimod de er stolte unge mennesker der kan finde ud af at få deres voksne liv til fungere og sætter tæring efter næring.
    Vores opgave som forældre er lykkes

    Svar
  • Karina Leonora

    23/08/2019 at 16:54

    Har ikke boet hjemme siden jeg var 15 år. Flyttede ind på skolehjem under uddannelse. Da jeg var 20 flyttede jeg til Danmark. Så jeg ved det ikke.
    Gør som i synes det bedst for jeres børn. Tror ikke nogen har den gyldne opskrift hvordan og hvornår.

    Svar
  • Jane

    23/08/2019 at 16:49

    Jeg synes ikke de unge skal betale for at bo hjemme – det er helt skævt synes jeg. Det er deres hjem – der skal ikke være penge ml unge/forældre. Jeg medgiver at der kan være familie forhold hvor det kan være nødvendigt og her må man hjælpes ad. Mine betaler ikke – jeg betaler tandlæge ulykke og Danmark – telefon og togkort. Da den store havde sabbat år betalte hun selv togkort. Hun er netop flyttet hjemmefra med god og sund indstilling til økonomi og med en opsparing til at starte sit nye liv for. Det har været glæde for mig at kunne hjælpe mine to børn og jeg ville hade at bede dem om at skulle betale hjemme – synes det er et forkert signal med betaling

    Svar
    • Catarinja

      07/06/2020 at 19:04

      Det giver et utydeligt perspektiv når i kommer med jeres mening, uden at nævne alder. Det er afgørende om børn er 18-19 år eller 20-21…år

      Svar
  • Hanne

    23/08/2019 at 16:30

    Min søn på 18 betaler ikke for at vi hjemme men istedet skal han hjælpe til med diverse “pligter” herhjemme såsom at støvsuge min. 2 gange om ugen og være med til at vaske tøj (starte maskinen). Han betaler selv sin frisør, Spotify, tilskud til benzin når han låner bilen og hvad han ellers skal bruge penge til men min mand og jeg betaler hans forsikring og mobil osv. Til gengæld er han rigtig god til at sætte en stor del af sin løn ind på sin opsparing til bil og til når han flytter hjemmefra. Tror jeg ville “kræve” noget mere hvis han f.eks. brændte hele sin løn af med det samme.

    Svar
  • Heidi Møller Jensen

    23/08/2019 at 16:24

    Mine drenge har aldrig betalt for, at bo hjemme – jeg ville hellere at de kunne sætte lidt ind på deres opsparing.

    Svar
    • Knud Larsen

      24/08/2019 at 18:56

      Da jeg kom i lære som 15 årig fik jeg 250 kr. I løn hver 14. Dag og skulle aflevere 100,00 kr. Om måneden hjemme 🙄 men jeg fik det hele tilbage da jeg flyttede hjemmefra som 20 årig.
      Jeg lærte undervejs at ting koster.
      PS.
      Betalte også selv min knallert og benzin så jeg kunne komme på arbejde.
      Knud

      Svar
  • Sanne

    23/08/2019 at 14:20

    Da søn kom lære som brolægger (og åd os ud af huset), skulle han betale 1.500 kr. Det syntes han også var vildt dyrt, så han flyttede da han var 20. Han har senere sagt at det er det dummeste han nogensinde har gjort, for han havde det jo fantastisk. 🙂

    Ægtemanden skulle betale 10% af udbetalt løn, da han boede hjemme. Det syntes han naturligvis også var helt urimeligt dyrt, selvom forplejningen var i top. En procentdel af lønnen synes jeg egentligt er en meget go’ løsning.

    Rigtig go’ weekend, smukke. 🙂

    Svar
  • Per Kenneth Rystrand

    23/08/2019 at 13:57

    Nej for pokker, så flytter de jo bare hjemmefra alt for tidligt. Du kan jo spørge dig selv, om du betalte til far og mor, hvis du ikke gjorde, hvorfor skal ungerne så punge ud af deres måske surt tjente penge efter, at de oven i købet er blevet flået i skat. Jeg betalte ikke der hjemme i sin tid, til gengæld gav min far is til hele opgangen, da jeg flyttede 😉

    Svar
  • Marianne

    23/08/2019 at 11:55

    For min mand og jeg er det vigtigste at de ikke vænner sig til et kæmpe forbrug som de ikke kan fortsætte, når de flytter hjemmefra. Så de betaler 100% af “hjemmeboende SU” i husleje (jeg er ikke fan af at de får disse penge ind af døren uden at yde); dog sætter vi pengene til side til dem til de flytter hjemmefra, til indskud mv.
    Vi blander os ikke i løn fra fritidsarbejde, men coacher dem til at spare op.
    Vi har ikke haft nogen boende hjemme med fuldtidsarbejde, men her ville jeg igen kigge på deres forbrug – hvis det var højt og den opsparing, så ville jeg sikkert opkræve husleje.

    Svar
  • Susanne Andersen

    23/08/2019 at 11:27

    Da mine drenge havde sabbatår og dermed indtægt, betalte de 1200kr om måneden. Et symbolsk beløb som ikke dækker udgifterne for en storspisende, strømforbrugende teenager, men indikerer at “ting koster”. Jeg har betalt deres ukykkesforsikring, mens de læste, for at være sikker på, at de havde en. Det er sundt at være med til at bidrage, og hvis man er alene med teenagere yderst rimeligt. Begge mine er blevet gode til at passe på deres penge og spare op. Det tror jeg ikke, man nødvendigvis man bliver, hvis det bare er “ingen kvaler, mor betaler”.

    Svar

Skriv et svar