• Home
  • /
  • Livsstil
  • /
  • Vi ved, hvad vi skal gøre, men kun få gør det!
Vi ve hvad vi skal gøre, men kun få gør det!,

Vi ved, hvad vi skal gøre, men kun få gør det!

Reklame for TENA: Jeg har i over et år været ambassadør for tusinder af danske kvinder, som lider af inkontinens: Kvinder, der har problemer med at holde helt tæt, når vi fx hopper, griner, nyser eller løber. En undersøgelse fra i sommer viser desværre, at overraskende mange HAR problemet. Vi ved, hvad vi skal gøre, men kun få gør det!

Jeg har netop været på gaden for at interviewe, kvinder her hvor jeg selv bor, om, hvad ved om inkontinens. Hvem der bliver ramt af det og ikke mindst, hvad vi selv kan gøre ved det.

Vi ved, hvad vi skal gøre, men kun få gør det!Den gode nyhed er, at ALLE gerne ville svare. Så tabu-delen er blevet lidt bedre. Den næstbedste nyhed er, at mange vidste, hvad der skal til for at forebygge og lindre problemet. Og den dårlige nyhed er, at kun få af dem, jeg spurgte, aktivt gjorde noget for at undgå inkontinens.

De fleste af kvinderne vidste, at knibeøvelser er vejen frem, hvis man vil undgå inkontinens. Men kun én af de 10 kvinder, jeg talte med, lavede regelmæssige knibeøvelser. Så vi ved, hvad vi skal gøre, men kun få gør det!

Nogle af kvinderne havde ok styr på, hvorfor kvinder får inkontinens. Men de fleste troede fejlagtigt, at det var aldersbetinget – og altså mest noget, som rammer ældre kvinder. Sandheden er – ifølge TENA’s undersøgelse fra i sommer, at næsten hver 4.kvinde over 18 år vil opleve inkontinens i større eller mindre grad i løbet af livet. Typisk i forbindelse med fødsler eller overgangsalderen. For det er lige præcis her, vi er mest udsatte.

Ved fødsler, fordi bækkenbunden bliver udsat for en meget stor belastning, som kræver genoptræning bagefter. Og kender du yngre kvinder, som er gravide eller lige har født – så HUSK at sig det til dem. Det kan også være i relation til overgangsalderen, hvor der sker rigtig mange forandringer i vores kroppe. Det skyldes, at østrogenproduktionen falder  til NUL, når vi ikke har flere æg og ikke længere er fødedygtige.

Vi ved, hvad vi skal gøre, men kun få gør det!Hvad har det med inkontinens at gøre, tænker du måske … Svaret er ALT! For det påvirker alt det forneden – musklerne, vævet og tykkelsen på det. Og som en gynækolog fortalte mig for nylig, så bliver urinvejen som en stor, bred motorvej – ikke et nice billede.

Hvad er så missionen? Missionen er, at vi alle forstår, hvor vigtigt det er, at vi laver knibeøvelser, ligegyldigt hvor gamle vi er. De unge skal forbygge – os, der er ældre skal begrænse risikoen og problemet.

Jeg bliver ked af, at kun én ud af de kvinder, jeg talte med kniber HVER dag. De andre ved godt, hvad der skal til… De gør det bare ikke. Og sådan er det med langt de fleste

Hvis jeg med mine indlæg og videoer kan få bare hver 3.kvinde til at gøre en aktiv indsats for sig selv, så er jeg glad. Jeg var for nylig i Marbella med 20 kvinder 45+ på en fitnesscamp. Der indførte jeg daglige knibeøvelser i 5 minutter. Jeg er ret sikker på, at de fleste af kvinderne er fortsat med øvelserne efter campen. En strammere bækkenbund giver nemlig også et bedre sex-liv. So what’s not to like?

Om et par uger får du et gratis 3 ugers program af mig og TENA med knibeøvelser, der virkelig batter.

Og husk 5 minutter hver dag er nok, hvis du vil have en stærk bækkenbund.

Du kan se  hele YouTube videoen her, læse mine øvrige indlæg om inkontinens og knibe øvelser ved at klikke på ordene. Og så kan du finde mere om Tenas #knibforlivet kampagne på knibforlivet.dk  

Tænk hvis det blev sådan, at hver gang mit ansigt dukker op, så kniber kvinderne !

Knib med mig – og knib med TENA.

 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

En kommentar

  • Lotte

    14/10/2018 at 20:28

    Du er lidt i mål. Jeg tror mere eller minde jeg kniber hver gang jeg ser et af dine blogindlæg😊
    Så nu må du bare skrive hver dag og så nogen lange indlæg😜

    Svar

Skriv et svar

Få nye indlæg på mail:



Tilmeld dig her