• Home
  • /
  • Kvindeliv
  • /
  • Kære herrelandshold: Så er det nu, I skal vise nosser!
Så er det nu, I skal vise nosser!

Kære herrelandshold: Så er det nu, I skal vise nosser!

Jeg er sgu’ lidt rystet. DBU har netop scoret verdens største selvmål. Og dansk kvindefodbold er med beslutningen om at trække Danmark fra VM-kvalifikationskampen mod Sverige sendt tilbage til røven af 4.division med en tåhyler af rang. Og undskyld mit danske. Men kære herrelandshold: Så er det nu, I skal vise nosser!

Jeg har oplevet meget i min tid som kvindelig sportsjournalist og kvindelig ishockeyspiller, men det skal jeg ikke trætte Jer med her. Jeg må bare sige, at denne afgørelse overgår alt. Og jeg synes, at alle kvinder skal bakke om de danske forboldkvinder.

For kunne vi på nogen måde forestille os, at det var sket, hvis det havde drejet sig om mændene – NEJ. Hvis jeg var dansk fodboldkvinde, ville jeg sidde med følelsen af, at en mastodontstor plæneklipper netop havde kappet mine fodboldben af. Og jeg ville klæde mig på til kamp: Kvindekamp.

Jeg skal på ingen måde gøre mig klog på, hvem der har skylden i denne konflikt. Om synderen er et stædigt DBU eller en Spillerforening, der spiller alt for højt spil. Jeg kan bare konstatere, at fodboldkvinderne er blevet vejet og fundet for lette på forhandlingsbordet. Så hellere sylte dem.

Jeg fatter simpelthen ikke, at DBU først bruger millioner af kroner i ligestillingens og sportens hellige navn på at skabe et kvindelandshold, der kan præstere. For så at at sende de samme kvinder direkte ud i fodboldkulden med verdens største knoldespark. For det,  er hvad jeg synes DBU og Spillerforeningen er : Knoldesparkere, der spiller hasard med titusindvis af piger og unge kvinders forbilleder.

En sportsredaktør sagde det meget klart  forleden i radioen: “Vi kommer ikke til at skrive om kvinderne, hvis de ikke er med i en VM-turnering”. Og sådan vil alle medier ressonere: Bye-bye fodboldkvinder! Og uden medier ingen interesse og ingen penge. Så enkelt er det.

Dansk pige- og kvindefodbold har ellers haft vokseværk de sidste mange år. DBU har satset bigtime for at få danske piger til at spille fodbold. Vores tidligere statsminister Helle Thorning er sågar kørt  i stilling som ambassadør. Og missionen er lykkedes.  Man har oven i købet skabt et landshold fuld af rollemodeller, der skaffede Danmark sølv ved EM, og som små og store danske fodboldpiger kan spejle sig i. Set i det lys giver beslutningen om at trække kvindelandsholdet fra VM-kvalifikationskampen i aften ingen mening overhovedet.

Så hvad handler det mon om bag strategier og forhandlinger?

Kan det koges ned til en maskulin magtdemonstration, hvor DBU vil vise, at man ”tør” spille med musklerne overfor Spillerforeningen ?

Har DBU ligefrem spekuleret i det og tænkt: Det skider vi på, det er jo bare kvinderne, det er glemt om en uge?

Og har Spillerforeningen tænkt det samme?

Har DBU fortrudt, at man satsede så stort på kvinderne, og blev kvindernes succes bare for dyr?

Jeg kender ikke svaret, men jeg ved, at det som idrætskvinde ikke er den nemmeste sag i verden at få penge, opmærksomhed, publikum og popularitet. Jeg har prøvet det selv for mange år siden. Og som journalist har jeg set flere kvinder komme i klemme i forbund styret af mænd. Fodboldkvinderne var godt på vej, og derfor er beslutningen ikke til at bære.

Jeg ville ønske, at de danske fodboldherrer ville sympati strejke med kvinderne. Sammen er man stærke, og det er bare så unfair, at dansk kvindefodbold skal slagtes på et forhandlingsbord. Så kære fodboldmænd – hvor er I? Hvor er solidariteten i dansk fodbold?

DBU’s ageren efter sølvmedaljen i Holland viser med al tydelighed, at mænd og kvinder ikke har lige vilkår i sport. Det ville være utænkeligt, at et herrelandshold pludselig først stod uden fast træner og siden blev trukket fra en VM-kvalifikationskamp, sådan som det er sket med fodboldkvinderne.

Og ja, mange vil nok sige – hold nu kæft med det feministiske bavl, det er mændene der tjener pengene i dansk fodbold… Og hvad så ? Det sagde man også engang om håndboldkvinderne, dengang da Anja Andersen & co skabte et nyt brand : Danmarks jernhårde ladies.  De reddede  dengang dansk håndbold fra glemsel, da herrerne havde en sportslig nedtur.

Ligestilling handler om lige muligheder for kønnene, det har DBU nu vist, at fodboldpiger og kvinder ikke har.

Operation ”dansk kvindefodbold fremad” lykkedes, men patienten døde.

Skam Jer.

 

 

 

 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

62 kommentarer

  • kamma begtrup hansen

    04/11/2017 at 05:10

    Tak for bloggen ikke fordi jeg er specielt interesseret i fodbold, men fordi jeg har fået en forståelse for, hvad der er gået galt. Mændene tåler ikke kvindernes succes.

    Svar
  • Carina Rask Vernersen

    26/10/2017 at 00:37

    Hej Line
    Super fedt skrevet og giver dig ret, hvorfor ødelægge det kæmpe arbejde der er lagt i at fremme kvindefodbold. Hvorfor ødelægge fremtiden for alle de unge piger, der drømmer om at blive den næste Nadia Nadim.
    Som gammel fodboldspiller og mor til en pige på 13 år, der elsker fodbold og pt er med i DBUs udtagelses træninger, så gør alt det her ballade mig vred og dybt frustreret. Mange klubber, inkl vores egen Hobro IK, er begyndt at satse mere og mere på pige- og kvindefodbold.
    Meeeennn… vil de fortsætte med det, hvis man ved, at det i sidste ende ikke giver den store pote alligevel. Bliver der så nu lige så stille lukket ned for alle de nye muligheder pigerne lige er begyndt at nyde godt af… når ens egen datter kommer og spørg, om alt det her ballade med DBU og kvindelandsholdet også vil påvirke hende, hvis hun går hele vejen med udtagelsen. Og når hun bekymrende siger, at hun da stadig håber der vil være et kvindelandshold når hun bliver ældre…
    Når det pludselig påvirker en 13 årig pige og hendes fodbolddrømme, og måske inderst inde også motivationen, så vil jeg give dig helt ret…
    Skam jer 🙁

    Svar
  • Mads Gudik-Sørensen

    24/10/2017 at 21:51

    Hej Line.
    Jeg er helt enig i at man kaster alt hvad man har vundet med sølvmedaljen på gulvet. Men jeg deler ikke din analyse. Egentlig synes jeg Rasmus Bech’s klumme i Politiken er en god fortolkning af forløbet, læs http://politiken.dk/sport/art6169462/Den-store-forf%C3%B8rer-%C3%98land-tr%C3%A6kker-bukserne-p%C3%A5-og-lusker-hjem
    Men jeg er enig med dig i det er synd det skal gå ud over pigerne, bare ærgerligt de har gjort sig til lette ofre.

    Svar
  • Martin Sne

    24/10/2017 at 00:32

    Hej Line,
    – selv for en ikke-interesseret i sport (ikke ret meget i hvert fald) er dette en sag af betydning – af mange oplagte grunde. Men bare lige en lille venskabelig korrektion: Mænd skal ikke vise nosser (der findes dem som vil finde det usmageligt), de skal bare vise at de HAR dem. Og det skal man kunne se af det de gør – ikke af noget de viser frem.
    Kh. Martin.

    Svar
  • Gitte Runge

    23/10/2017 at 07:58

    Jeg er ikke fodbold interesseret, men når selv mændene i omgangskredsen, vil se kvindelandsholdet, så er de blevet gode og fortjener derfor al den opbakning de kan få. De gamle sure mænd i DBU , trænger måske til lidt nyt (kvinde)blod.

    Svar
  • john e

    23/10/2017 at 01:31

    Jeg syntes at vi alle skal stytte op om damerne og boykotte alt andet fra dbu ind til de har lært det

    Svar
  • Maria

    22/10/2017 at 13:38

    Hej Line,

    Jeg er umådelig ked af at du har så travlt med at hive ligestillings-kortet frem fra baglommen, og i samme omgang nedgøre kvinderne selv til mannequiner.
    Kvindelandsholdet har siddet med til forhandlingerne som en aktiv part, de har selv været med til at sætte rammerne for forhandlingerne, og de har selv meldt ud hvad der skulle til for at de ville spille.
    De har haft alle muligheder for at indgå delaftaler i god tid, og ikke efter en deadline var overskredet.
    De har selv kunnet slå i bordet og sige, vi vil spille fodbold – og hvis det kræver at vi skal give køb på A, B eller C – så gør vi det.

    Hvis de ikke har haft mulighed for det, ligger fejlen ikke hos DBU men internt i spillerforeningen. Hvilket kun får herrelandsholdets udmeldinger om at overføre penge fra herrelandsholdet til kvindelandsholdet til at lyde endnu mere hult og populistisk.
    Og så må medlemmerne (m/k) i spillerforeningen gøre op med sig selv, om de bliver repræsenteret på en ordentlig måde.

    Ligestilling handler om lige pligter, rettigheder og muligheder for kønnene.
    Det gælder også retten til at overspille sine egne kort og efterfølgende tage konsekvensen som en kvinde.

    Svar
  • René

    22/10/2017 at 11:10

    Men kvinderne får da vasket tøjet og køres i bus som mændene samt får de mad og drikke samt bor på hotel og flyver nå de skal spille udenlandsk… LIGESTILLING tror jeg nok lige der er…. 😆😆

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      22/10/2017 at 11:17

      Og Rene… Du mener, at de skule tage med toget ? Vaske selv og tage egen drikkedunk med ? Og bo på lejrskole ?

      Mvh Line

      Svar
  • Erik Balk-Møller

    21/10/2017 at 19:28

    Der er her ikke tale om forhandling, men mishandling. Og Line, du har i hvert fald ret i, at en herrelandskamp var aldrig blevet aflyst. Det bør heller ikke kunne ske, hverken for kvinderne elle mændene. Det er bare for dumt. Der ingen vindere i denne konflikt, kun en masse tabere, ikke mindst dansk fodbold. Hvad pokker har de egentlig gang i?

    Svar
  • Herdis

    21/10/2017 at 17:26

    Flot, flot, Line. Vi mangler nogle i din generation til at tage over fra 70´ernes kvinder til at fortsætte ligestillingskampen, for vi HAR bare stadigikke ligestilling!

    Svar
  • Nils-Jørn Hyltoft

    21/10/2017 at 15:19

    Hej Line
    Hvis du kigger på TV’s meget uens udgifter til transmission af fodbold VM for kvinder og herrer, vil du forstå, at det ikke handler om mangel på ligestilling, men udelukkende om markedsværdi.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      21/10/2017 at 15:25

      Kære Nils-Jørn.

      Det behøver du ikke belære mig om efter 26 år som ishockeyspiller og 8 år på TV2 Sporten.

      Og det skriver jeg også på bloggen. Ligestilling er også ligebehandling. Og en herre VM-kval kamp var aldrig blevet aflyst.

      Mvh Line

      Svar
  • Claus Willen

    21/10/2017 at 12:42

    Vi skal ikke have ligestilling mht. landsholdsfodbold, før der bliver leveret samme kvalitet . Herrerne og kvinderne levere 2 forskellige produkter.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      21/10/2017 at 14:42

      Jeg er helt uenig. Hvem afgør iøvrigt kvalitet?

      Er kvinde tennis bedre eller dårligere end herretennis??

      Hvad med badminton ? Svømning? Håndbold??

      Kh Line

      Svar
  • Michael

    21/10/2017 at 12:01

    Det er kvinderne / spillerforeningen selv, der har sørget for selvmålet! Var det sket for herrerne? Muligvis ikke. Men DBU er jo nødvendigvis nødsaget til at aflyse en kamp, hvis spillerne nægter at spille, uanset køn. Der sidder mindst én skovl i spillerforeningen, der ikke har været sin opgave voksen, og sørget for en delaftale til kvinderne inden Sverigeskampen, som ironisk nok også spiller på en delaftale! Det skriger jo til himlen, at der kommer en delaftale i hus for næste kamp på selve dagen for Sverigeskampen.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      21/10/2017 at 14:43

      Jeg har ikke set noget sted, at kvinder e har nægtet at spille.

      De har været klar på et hotel i Dragør og trænet der i håb om, at der kom en aftale på plads.

      Mvh Line

      Svar
  • Steen Kjær

    21/10/2017 at 10:31

    Kære Line, du har ret, er 100% sikker på at hvis det var herrelandsholdet det var “galt” med, så var formanden for DBU IKKE taget på ferie, ligestilling behøver ikke kun at handle om penge men lige så meget om at respektere begge køn, samtidig mener jeg at Mads Øland desværre har samme holdning mænd i forhold til kvinder, er sikker på han ikke havde været så ensporet hvis det havde været herrerne, der er fejl hos begge parter og det har der altid været, det er der alle steder hvor “fagforening” og “arbejdsgiver” står over for hinanden, kan godt lide de svenske piger og det svenske fodboldforbund har skrevet til UEFA og bare vil have en ny dato til at spille kampen på, det er jo det alle vil.

    Svar
  • Lasse

    21/10/2017 at 08:31

    Hej Line. Af en gammel sportsjournalist forstår jeg ikke at du skriver som du gør. Jeg læser det meget tydeligt som om du giver DBU skylden, men i min verden er det mere Spillerforeningen der har lavet et selvmål af dimensioner. Først, DBU har accepteret det økonomiske. Pigerne har fået det meste af den lønstigning de ønskede. De skal ikke tjene det samme som mændene når de ikke skaber de samme indtægter. Der er fair. Spillerne på et landshold skal heller ikke ansættes? De er ansat i klubberne, men det har altid været sådan på landsholdet at man kan skifte ud i truppen, hvis nogle bare ikke er gode nok mere. Det skal man stadig kunne uden at tænke på sygedagpenge, barsel mv. Der er ingen i dansk idræt der er ansat på et landsholds. Hvis DBU bøjer sig, hvad tror du så der sker i resten af dansk idræt? DIF må da ryste i bukserne ved tanken om at DBU overgiver sig. Angående forsikringerne, har DBU tilbud at betale. Endnu et punkt er hvorvidt Spillerforeningen skal være i landsholdslejren. Hvad skal de der? Der skal spilles fodbold. Jeg har heller ikke fagforeningsfolk siddende på mit arbejde. Den sidste punkt er betaling for OL. Hvorfor skal de som de eneste betales for deltagelse i OL.? Og så af DBU som ingen indtægter har. Alt går til DIF.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      21/10/2017 at 09:46

      Kære Lasse.

      Mange af Jer læser, det I ønsker at læse.

      Jeg skriver præcis sådan her:
      “Jeg skal på ingen måde gøre mig klog på, hvem der har skylden i denne konflikt. Om synderen er et stædigt DBU eller en Spillerforening, der spiller alt for højt spil. Jeg kan bare konstatere, at fodboldkvinderne er blevet vejet og fundet for lette på forhandlingsbordet. Så hellere sylte dem.”

      Og da det kun er DBU, der kan aflyse kvindernes VM kval kamp, må de bære den del af skylden.

      Og iøvrigt, hvorfor skal kvinderne betale for, at der i årtier har været dårligt forhandlingsklima mellem DBU og Spillerforeningen ? De har INTET haft med det at gøre. Jeg mener at både DBU og Spillerforeningen har skudt sig selv i benet – og så har begge parter brugt fodboldkvinderne som gidsler.

      Lad os holde pengene helt uden for. For en VM-kvalkamp var IKKE blevet aflyst, hvis det var herrerne.

      Mvh
      Line

      Svar
  • Trine Henriksen

    20/10/2017 at 23:47

    Line du har så ret. Hvis der var ligestilling var det aldrig sket. Ligestilling behøver ikke nødvendigvis handle om penge. Vi kunne starte med respekt…..her ses det meget tydeligt at kvinder kan ofres i mændenes magtkamp.

    Svar
  • Mogens

    20/10/2017 at 20:24

    Indtægt herre: 34 mill
    Udgift herre: 26 mill
    Indtægt kvinder: 0 mill
    Udgift kvinder: 3 mill
    Afvist lønforhøjelse (spillerforening): 84%

    Fagforeningskamp eller ligestillingskamp??

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/10/2017 at 20:47

      Begge dele.

      Ligestillingen kommer ind der, hvor spørgsmålet : ville man have aflyst en herrelandskamp? Skal besvares.

      Mvh Line

      Svar
      • Mogens

        20/10/2017 at 22:00

        DBU og spillerforeningen har en historik for hårde forhandlinger.

        Ville DBU aflyse en herre landskamp: nej
        Ville DBU aflyse en herre pokalkamp: ja

        Det er at forsimple det kun at kalde det en ligestillingskamp.

        Fortuna Hjørring har opfordret dem til at spille og tage kampen om løn og vilkår bagefter. Kvinderne er blevet brugt af en spillerforening der har et andet langsigtet mål og som netop udnytter kvalifikationskampene – tror ikke de skeler til kønnet i denne kamp

        Svar
        • Line Baun Danielsen

          21/10/2017 at 09:51

          Kære Mogens.

          Nu taler vi ikke om en pokalkamp. Vi taler om noget helt andet : En VM-kvalifkationskamp med endnu mere på spil.

          Mvh
          Line

          Svar
          • Knud

            21/10/2017 at 13:54

            Sagen er også det, at DBU vil VÆK fta at være arbejdsgiver…
            Dette er først indført for U21holdene, dernæst kvindeholdet og til foråret skal mændene så afskediges. DBU vil IKKE være arbejdsgiver – og trumfes det igennem med kvinderne får mændene samme tur til foråret. Så kan det voise sig life meget med playoff-kampe – for måskevskal mændene til også at strejke…. hvis de og DBU tør.

          • Mogens

            09/09/2018 at 15:31

            Fagforenings eller ligestillingskamp?? Tror måske svaret kom i sidste uge 😀 – Spillerforeningen gamler både med kvinde og herrefodbold – og det har måske allerede kostet kvinderne videre deltagelse

    • jytte overgaard

      21/10/2017 at 23:25

      Det er jo først nu at kvindelandsholdet skal til at tjene penge.
      Der var udsolgt i Horsens hvor de skulle ha spillet mod Holland.
      Der var også solgt billetter til Sveriges kampen som blev aflyst.
      Hvis nu kvinderne havde haft mulighed for at kvalificere sig til VM så var der chance for indtjening.
      Det virker nærmest som om at DBU er bange for at kvinderne skal få succes.
      Og i øvrigt har jeg hørt mange sige i forbindelse med EM at det var mere spændende at følge kvinderne. Og en del af den danske befolkning der aldrig plejer at se fodbold, så kvinderne spille.
      Og så en sidste ting som er et bidrag på den lange bane: DGI og DIF (som DBU hører under) har en målsætning om at 75 pct. af danskerne skal i 2025 dyrke idræt og 50 pct. skal dyrke idræt i en forening – her kunne kvinderne bidrage.

      Svar
  • Mattias Friis

    20/10/2017 at 18:50

    Når politikerne fejler må kvinderne i gang med det hårde benarbejde. Begynde at lægge flere penge i sporten. Købe landsholdstrøjer, tage til fodboldkampe i kvindeligaen osv. I lige så høj grad som det sker indenfor herrefodbold. Så skal pengene nok begynde at flyde jvf mekanismerne bag udbud og efterspørgsel 🙂

    Svar
  • Thomas

    20/10/2017 at 18:46

    Ja Line Baun som du selv skriver….. hold nu kæft med det feministiske bavl ….helt enig 👍🏻 jeg syntes det er super ærgeligt at de er så uenige, men det er en konflikt imellem 2 parter så lad nu vær med at forplumre det med kønskonflikt oveni hatten

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/10/2017 at 19:23

      Jeg er ikke sikker på, at det er en fair kamp mellem 2 parter. Og selvom det er mit postulat er jeg ter overbevist om, at DBU aldrig havde aflyst en herre VM kval kamp.

      Mvh Line

      Svar
  • Allan Hoffmann

    20/10/2017 at 17:52

    Kære Line
    Det er efter min mening Spillerforeningen, der også i denne sag er uden for fornuftens rækkevidde. Man UDTAGES til et landshold; man ansættes ikke!
    Det vil være uartigt at fastlåse DBUs betaling til den nuværende trup. Hvad med de spillere, som står på tærskelen til at blive udtaget?
    Den lette og populistiske tilgang til hele sagen blot at tage de ‘stakkels’ spilleres parti er for nem!

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/10/2017 at 19:24

      Jamen så skal herrerne heller ikke aflønnes…. tjek medierne og se hvad de får for at spille for Danmark. 🇩🇰

      Svar
      • Lars

        20/10/2017 at 23:46

        Line hvad med selv at checke hvad mændene får for at spille. De er aflønnet efter entré indtægter (afhængig af om det er venskab eller kvalifikationskampe). Så hvis kvinder skal aflønnes på samme måde, er jeg sikker på at DBU gerne skrev under.
        Kvinderne fik 25% af indtægterne fra EM, ganske som mændene gør. For indtil nu har det været gratis at komme ind at se dem spille. Og jeg tror helt ærligt at billetindtægterne bliver begrænset hvis de tager det samme i entré som til herrerne.

        Det undrer mig at du som tidligere eliteudøver i et af de idrætsforbund under DIF ikke kan se hvilke konsekvenser det får hvis de krav om ansætte kommer igennem. Der er ikke nogen af de forbund der kan bære det økonomisk.
        Og her idag har Andreas Kraul fra DR beskrevet det meget godt.
        DBU var ved at være trætte af Spillerforeningens forgandlingstaktik med tavshed lige indtil sidste øjeblik inden en kvalkamp. De gjorde det samme med herrerne i 2015,som kostede DBU mange penge i en voldgift. Så DBU sagde sikkert, nu er nok nok og vi laver ikke den samme fejl igen, og så tager vi slagsmålet nu (de mister ingen penge hvis kvinderne ikke kvalificerer sig, tværtimod). Så beklageligvis er kvinderne brugt at spillerforeningens forhandler som optakt til herrernes forhandlinger senere på året. Bare ærgerligt at kvinderne ikke kunne se det i tide.

        Svar
        • Line Baun Danielsen

          21/10/2017 at 09:50

          Kære Lars.

          Jeg forholder mig ikke til indholdet af forhandlingerne. Men resultatet af de strandende forhandlinger. Ligestilling er når man behandler og betaler ens for same arbejde. Hvis DBU vil satse på kvinderne (hvilket de har gjort), så koster det naturligvis noget. Og investeringen kommer retur, det ved man først senere.

          Mht skyldsspørgsmålet så lad mig citere mig selv i indlægget:

          “Jeg skal på ingen måde gøre mig klog på, hvem der har skylden i denne konflikt. Om synderen er et stædigt DBU eller en Spillerforening, der spiller alt for højt spil. Jeg kan bare konstatere, at fodboldkvinderne er blevet vejet og fundet for lette på forhandlingsbordet. Så hellere sylte dem.”

          Og da det kun er DBU, der kan aflyse kvindernes VM kval kamp, må de bære den del af skylden.

          Og iøvrigt, hvorfor skal kvinderne betale for, at der i årtier har været dårligt forhandlingsklima mellem DBU og Spillerforeningen ? De har INTET haft med det at gøre.

          Mvh
          Line

          Svar
          • Frederik Gregersen

            21/10/2017 at 14:19

            Hen Line.
            Som du selv så flot beskriver at ligestilling er at man behandles og betales for samme stykke arbejde. Men eftersom kvinderne ikke generere samme værdi som herrerne i form af billet og sponsor indtægter formår de vel heller ikke at gøre deres “arbejde” lige så godt som herrene og belønnes efter deres value. Det er vel kun fair at lønnen ikke er lige så høj? Man skal vel ikke belønnes med mere end man er værd bare fordi man er kvinde – det er jo ikke ligestilling 😉

          • Line Baun Danielsen

            21/10/2017 at 14:40

            Hej Frederik.

            Jeg har egentlig Holst mig fra lønsnakken og skrevet om ligestilling bredt set.

            Du taler jo ikke om lige arbejde – men værdi af arbejdet.

            Jeg er ret sikker på, at de træner lige meget m/K landsholdsspillerne. Og bruger lige meget tid på landsholdet.

            Norge har netop indført ligeløn på deres landshold.

            Kh Line

  • Leif Jeberg

    20/10/2017 at 15:30

    “…Kan det koges ned til en maskulin magtdemonstration, hvor DBU vil vise, at man ”tør” spille med musklerne overfor Spillerforeningen?…”,

    skriver Line: Og hun har været sportsjournalist, og så ved hun så lidt om kontruktionen. Men det bekræfter såmænd blot min forforståelse om “sportsjournalister”.

    Sagen er, at kvinderne faktisk er ansat af deres respektive klubber (hvis de ikke lige er amatører). Det er lige præcis klubberne, der er arbejdsgiverne i denne konstruktion.

    Spillernes deltagelse på landsholdet er et bijob, som de honoreres for. DBU er ikke og skal ikke være en arbejdsgiverforening. DBUs opgave er at sammensætte et landshold, og det har ikke en pind at gøre med ligeløn eller søstersolidaritet.

    Det handler alene om, at DBU skal vælge de spillere, som har de rette skills og honorere dem derefter. Og honorarets størrelse fastlægges som ved enhver anden forretning afhængig af spillerens skills og den indtjening til forretningen, de kan bidrage med.

    De piger er rene krukker, der bliver brugt af fagbevægelsen, og pressen er så ubegavet, at den tror, det handler om knap en halv mio kr.

    Det er det rene følelsesporno der for tiden oprulles for åbne kameraer, selv journalisterne har svært ved at bevare deres objektivitet, når de skal dække de stakkels undertrykte piger i mærkelige knopsko.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/10/2017 at 19:25

      Kære Leif.

      Du bekræfter ligeledes alke mine fordomme om ignorante mænd.

      God weekend

      Svar
    • Ulrich O

      21/10/2017 at 16:23

      Yes! – så behøver jeg ikke skrive et længere indlæg her. LBD, du bør snarest læse denne kommentar. Det vil potentielt kunne øge din indsigt med flere hundrede procent. Tak Leif…

      Svar
      • Line Baun Danielsen

        21/10/2017 at 17:59

        Jeg tror min indsigt er ligeså fod som din og Leifs.

        Jeg mener blot noget andet.

        Mvh Line

        Svar
  • Stig Bindner

    20/10/2017 at 14:31

    Hej Line – hvor har du dog ret. DBU – er en stor flok amatører. Tænk at være til grin i hele fodbold Europa. Uanset hvad det er de er uenige om, skulle DBU være professionelle nok til at have forhandlet færdigt – som aftalt. Pludselig vil de ikke forhandle op til en kamp, det er deres egen fejl at det er nødvendigt. Med det kvindesyn DBU lægger for dagen, skal man som kvinde være glad for at man ikke er tvunget til at skaffe smør på brødet i deres organisation. En kæmpe flok impotente, nosseløse & løgnagtige mandschauvinister.

    Svar
  • Klaus

    20/10/2017 at 14:06

    Dette er en reel kvindekamp – fy for satan for DBU. Her er et eklatant eksempel på at man bruger en tilsyneladende ligegyldig problemstilling som lakmusprøve på hvad man kan tillade sig. Skaden er begrænset og se hvad vi Djøfer kan. Spille med musklerne og ikke have reel kærlighed til spillet og være med til at være lokomotiv til kvindelandsholdet. Skønt de stod sammen.

    Svar
  • Erik Olsen

    20/10/2017 at 13:48

    DBU opfører sig som en flok Pampere der ikke er kommet længere end til år 1900, de er uduelige til deres job, og burde erstattes af nogle rigtige mennesker

    Svar
  • Ole Østergaard

    20/10/2017 at 13:34

    Kære Line,
    Hvorfor skal dette gøres til en ligestillingskamp?
    Det er jo ikke det det drejer sig, og med stor respekt for dig og dit arbejde, synes jeg det er skudt ved siden af.
    Vi har mødt hinanden et par gange, i regi af Ishockey sporten, hvor du jo selv har slået dine folder.
    Det som det her drejer sig om, er at fodboldspillere generelt, uanset om det er kvinder eller mænd, er de i særklasse mest forkælede og arrogante idrætsudøvere i dansk idræt.
    Fodboldspillere tjener store summer på at repræsentere Danmark, langt mere end hovedparten af Danmarks idrætsudøvere. Mange får ikke en gang dækket deres udgifter ved at repræsentere Danmark, men de er stolte af det. Og de gør det med glæde, for at markere sig, og for at give noget at se op til for de mange små talenter der dermed selv går og drømmer om en karriere. Min egen datter har selv spillet på det danske kvindelandshold i ishockey i 12 år. Og her har forbundet jo ganske enkelt ikke penge i kassen til at “aflønne” dem. De skal selv betale deres rejseudgifter sov. når de er til samlinger eksempelvis, og det gør de med glæde. Med det formål at spille med løven på brystet.
    Kvindelandsholdet i fodbold har fået stillet en meget stor lønstigning i udsigt, og de før dermed mange penge for at spille for DANMARK. Og herrerne endnu mere. Det ville klæde dem at lidt mere ydmyge omkring sig selv, og sørge for at kanalisere disse – for mig at se – store summer ud talentarbejdet, og de børn og unge der ser op til dem.
    Og skal herrelandsholdet i fodbold vise nosser nu, så skal det være ved at sige at den aftale de fik i 2015, er for meget af det gode, vi går ned på det samme som kvinderne, og lader så resten af pengene gå til talenterne. De tjener jo deres enorme løn i de klubber de reelt arbejder i.
    Jeg har kæmpet mange kampe for kvinde idrætten, og vil fortsat gerne gøre det, men her har du skudt forbi med en “tåhyler”.
    Med venlig hilsen
    Ole Østergaard

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      20/10/2017 at 19:28

      Kære Ole.

      Danske top ishockeyspillere tjener heldigvis også kassen idag ikke mindst i NHL.

      Og jo det ER kvindekamp. Fir det er mændene der sidder for bordenden i langt de fleste forbund og bestemmer, hvordan midler skal fordeles. Hvis man vil udvikle kvindeisræt må man satse penge. Det er en investering ikke en udgift.

      Mvh Line

      Svar
      • Ole Østergaard

        20/10/2017 at 20:25

        Kære Line,
        Jeg forstår dig ikke helt, når jeg læser nogle af dine andre svar.
        Ja, NHL spillerne tjener kassen i deres klubber, men NHL’erne udgør altså kun en lille del af de danskere der spiller professionel ishockey. Og på lige fod med de fleste andre idrætsgrene jeg kender til, modtager de en brøkdel af det en fodboldspiller får på A-Landsholdet, og som du så mener at kvinderne også skal have. Og det er jo det jeg skriver i mit indlæg, hvis A-Landsholdsspillerne i fodbold vil vise nosser, så gør det ved at gå ned i løn, for som du selv skriver i et andet svar, så skal de have det samme som kvinderne. Men hvorfor skal MANGE millioner tages fra DBU’s kasse, og gå til en skare på 50 spillere (A-landshold + Kvindelandsholdet), i stedet for at gå til talentpleje for de små drenge og piger ?
        Og der hvor man kan lange ud efter DBU, og de mænd du langer ud efter, det er at de har fejlet totalt ved at indgå den aftale de gjorde i 2015, men det er dumt at lave en fejl, men at lave den samme fejl to gange i træk, det vil være skandaløst.
        Jeg kan ikke forstå at du kan stå på mål for at der skal trækkes så store million beløb ud til nogle få, i stedet for at pengene kunne gøre gavn ude i talentarbejdet. Og her kan jeg så skrive til dig – Læs medierne, se hvad Fortuna Hjørrings formand skriver, i en direkte opfordring til landsholdspigerne.
        Så ja til ligestilling, Fodbold herrer GÅ NED I LØN, og del den kage der er ligeligt med pigerne.
        Der skal være fornuft i alt.

        Mvh
        Ole.

        Svar
      • John

        21/10/2017 at 09:02

        Lidt ensidigt at du mener at det er DBU’s skyld fordi de ikke indgår en aftale. Der er jo to parter i sagen, og vi ved jo ikke hvad hver især har forlangt. Men med din udlægning Line, ville spillerforeningen jo kunne sætte ret urealistiske krav, hvorefter man kunne klantre DBU for ikke at acceptere, sådan foregår forhandlinger jo ikke. Vi kan jo ikke udtale os ret meget før vi kender historien. Så jeg betragter dig som at føre en kvindekamp, som i realiteten ikke er en kvindekamp, men er gjort til det, fordi du er kvinde. Vh. John

        Svar
        • Line Baun Danielsen

          21/10/2017 at 09:43

          Kære John.

          Mange af Jer læser, det I ønsker at læse.

          Jeg skriver præcis sådan her:
          “Jeg skal på ingen måde gøre mig klog på, hvem der har skylden i denne konflikt. Om synderen er et stædigt DBU eller en Spillerforening, der spiller alt for højt spil. Jeg kan bare konstatere, at fodboldkvinderne er blevet vejet og fundet for lette på forhandlingsbordet. Så hellere sylte dem.”

          Og da det kun er DBU, der kan aflyse kvindernes VM kval kamp, må de bære den del af skylden.

          Og iøvrigt, hvorfor skal kvinderne betale for, at der i årtier har været dårligt forhandlingsklima mellem DBU og Spillerforeningen ? De har INTET haft med det at gøre.

          Mvh
          Line

          Svar
          • Ole Storm

            23/10/2017 at 09:30

            Hej Line – hvis kvindelandsholdet består af de danske elitespillere, så har kvinderne vel også noget med Spillerforeningen at gøre – i Solidaritetets princip? 🙂
            Om den kamp overordnet så er god, med fremtidsperspektiver, vil jeg nok drage i tvivl. Men det er også fordi jeg ikke helt forstår dagsorden for deres sag (Spillerforeningens).
            Jeg giver dig ret i, at det er utrolig ærgerligt at den mulighed alle parter har (havde?) for at bruge det momentum kvindefodbolden var inde i til noget stort, måske/sandsynligvis er spildt nu. Man skulle kunne drage bedre nytte af et godt kvindelandshold, også i den store pakke sammen med de øvrige danske fodboldlandshold og Spillerforeningen.
            MEN – det er ikke kønnenes kamp der skal kæmpes, og det skulle heller ikke være en kamp om økonomisk gevinst: Det skulle være en kamp om at blive og være ‘en del af noget større’. – det budskab skulle sælges til sponsorer, vel at mærke ved at bruge folk der har forstand på at arbejde med sponsorater. Ligesom nogle virksomheder kan have brug for rådgivning i deres kommunikation, viser DBU at de godt kunne bruge lidt hjælp, udefra, til at udnytte det brand de har på hånden. Jeg ved godt at Hummel, Carlsberg og Oddset støtter – men det virkede lidt tilfældigt inden EM, at Oddset kom på pigernes trøje. Sammenspillet virker præget af antydning af forsigtighed og tilfældigheder..- og jeg tænker, det er netop måske er fordi at nogle ser ‘kønnenes kamp’, inden de ser ‘En del af noget Større’. At ALLE de fodboldlandshold er ét og samme brand…- det vil give dybere mening for mig. Så skal investeringen nok give udbytte i bedre økonomi som gevinst..fx, at billetterne til en kvindelandshold-kamp koster det samme som en herrelandshold-kamp. Simpelhen fordi kvaliteten er ens.

  • Helle Mortensen

    20/10/2017 at 12:01

    2017 og Danmark, og uligheden hersker fortsat mellem kønnene. Kvindelandsholdet og kvindetegnet må i front på siden, de kæmper lige nu en kamp som ikke kun handler om penge, men derimod om en grundlæggende anerkendelse af kvindens ret og rettigheder som fuldgyldigt medmenneske i en patriakalsk styret verden. Lige nu er agendaen at de udelukkes, lige om lidt er historien, at de jo bare kunne have ladet være med at være urimelige i deres krav. Det er vist en meget almindelig anskuelse i forhold til at legitimere ulighed.

    Svar

Skriv et svar