Er vi blevet en gang klynkere?

Er vi blevet en gang klynkere?

Krænkelse, krænkelse, krænkelse…. 2019 lægger ud hvor 2018 slap. Ordet ’krænkelse’ optræder her og der og alle vegne. Jeg føler mig snart krænket af alle dem, der føler sig krænket af et eller andet – slap nu af. Find rummeligheden og frisindet frem: Er vi blevet en gang klynkere?

Er vi blevet en gang klynkere?

Har vi udviklet en ond klynke- og krænkelsesspiral?

En tidligere ugebladsredaktør sagde engang om kendte mennesker, at de måtte finde sig i mere end andre. Jeg kan huske, jeg var rasende og tænkte: Ok…. Vi skal finde os meget, men vel ikke i alt!

Og nej, ingen skal finde sig i alt. Men ALLE må finde sig i noget. Så meget er jeg enig i. Menneskers grænser er forskellige afhængig af køn, alder, opdragelse. Men vi har vel et nogenlunde fælles moralsk og etisk kompas, som vi i dagligdagen navigerer efter. Nogle gang er vi på kurs, andre gange kommer vi ud af den. Og i andre tilfælde igen er vi så uenige om kursen. Og det er her balladen opstår.

Min gamle mor har lige været klædt ud som indianer med fjer i håret og maling på kinderne til karneval med sine venner og sendte mig stolt et billede af sig selv som ugh-ugh kvinde. En af mine veninder holdt engang en temafest, hvor hun selv var klædt ud som en afrikansk landsbyprinsesse med paryk, bast skørt, kokosskaller og flotte tænder. Hun griner selv højest, når hun fortæller historien – fordi det var sjovt. Havde hun gjort det i dag, var hun nok blevet meldt til de højere krænkelsesmagter. Selvom der intet ONDT er i det. Og jeg selv har i over 10 år måtte høre for, at jeg på live-tv tog fejl af en sort mand i en båd og … ja en abe. Ikke heldigt overhovedet, men en menneskelig fejl. Og hvis nogen kunne have ønsket at bide sin tunge af, var det nok mig!

Min pointe er: Hvis man ikke længere må pifte efter kvinder på gaden (som det er i Frankrig, og som jeg tidligere har skrevet om her). Hvis man ikke må synge ’Den danske sang er en ung blond pige’ eller holde udklædningsfester, hvor man er indianere, mexicanere, ludere eller lommetyve uden at nogen trækker krænke-kortet, så er diskussionen efter min bedste overbevisning kørt af sporet. Og så tåler vi altså bare for lidt.

Krænkelses-kulturen hænger snart som en tung dyne fyldt med halm og fortidsfjer over os – jeg synes vi skal smide den ad h til, inden vi bliver kvalt i den. Det betyder ikke, at chikane af nogen art er acceptabel. Det betyder heller ikke, at vi kan tillade os alt. Men at vi tænker os om, inden vi gør eller siger noget.

Forskellige mennesker har forskellige tærskler – det kan ingen ‘krænkelov’ ændre på, og hvem siger i øvrigt, at det er dem med den laveste grænse, der har ret ?

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

20 kommentarer

  • Gerhard Petersen

    06/01/2019 at 14:20

    Jeg er ny herinde, men jeg ser, at der er mange meninger om hvad man må og kan sige eller skrive.
    Sproget udvikler sig hele tiden. Prøv bare at høre hvordan 2 drenge på 10 år taler og så sammenlign det med en samtale mellem 2 ældre på 75 år. Det er samme sprog, men det er forskellige ord, de bruger.
    Er der noget der er mere rigtigt eller forkert? Nej, de er lige rigtige, men der er bare ord, man ikke bruger længere og så er der kommet nye ord til.
    Det er både en naturlig udvikling af det danske sprog, men også en påvirkning fra udlandet og fra den teknologiske udvikling. Tænk, hvis jeg kunne afspille et bånd fra i dag overfor mine bedsteforældre! De ville ikke forstå ret meget af det sprog. Det er nok specielt inden for den elektroniske verden, der kommer ord, som ikke kan oversættes til dansk – eller som i bedste fald ville lyde helt uforståeligt. Så er det lettere at bruge den engelske betegnelse.
    Det er meget godt alt sammen, men vi skal alligevel passe på ikke at ødelægge eller glemme det gode danske sprog. Jeg vil opfordre til, at vi bruger danske ord, hvor det er muligt.
    Og her er det så, at vi skal passe på ikke at falde ned i den grøft, der hedder krænkelse.
    Skal det nu være forkert at synge om en ung blond pige, som vi har gjort det i mange år. Nej. Det er ikke forkert. Vi er i Danmark og skal da ikke lave om på vor kultur, sange eller vaner, fordi nogle udenlandske gæster synes, at det er forkert.
    Vi bruger mange ord, som nogle ville kunne kalde krænkende. Et almindeligt ord som bondefangeri er der mig bekendt endnu ingen landmand, der har ønsket fjernet fordi han føler sig krænket.
    Lad os tale pænt til og om hinanden, men jeg vil føle mig krænket, hvis man laver om på vort sprog fordi nogle tilflyttere synes, at det skal vi gøre.
    Gerhard Petersen

    Svar
  • lise vølund

    05/01/2019 at 21:10

    Den danske sang er en multietnisk pige lalala lala -altså det rimer overhovedet ikke, og er umulig at synge. Danskere er også mørkhårede, rødhårede, leverpostejsfarvede, grå, hvid osv. hvorfor hører vi ikke et pip fra dem? Fordi de er danskere, de er rummelige, de forstår sangen, som er ærkedansk. Hvornår bliver der klaget over salmen ´I Danmark er jeg født´? For det er der jo mange i Danmark, der ikke er og de føler sig måske også udenfor……….
    Jeg forudser at den danske befolkning meget snart er i mindretal, sådan er udviklingen og så kan vi synes om det eller ej, det ændrer ikke noget.
    Er der ikke noget om at i butikkerne i København skal man tale engelsk for overhovedet at kunne blive ekspederet .. det har jeg hørt om, jeg har ikke selv oplevet det, men nu bor jeg også i Nordjylland og her kommer udviklingen lidt senere. Jeg ville grine min røv i laser, hvis en ekspedient i Nykøbing Mors krævede at jeg skulle tale engelsk og det ville alle andre morsingboere også – endnu..
    Godt du råber op Line og at andre kendte gør det, for det hjælper jo ikke rigtig noget at vi andre ukendte pipper og hvor skulle vi også gøre det henne??

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      05/01/2019 at 18:21

      Nu kan mannikke åbne det link du har vedhæftet Calle – men jeg antager, at det har noget med Se og Hør sagen at gøre. Netssagen hvor 5 er dømt og Aller fik en bøde på 10 millioner, som er havnet i statskassen – dvs også i dine lommer. Sagen handlede om uretmæssigt og ulovligt at tilegne sig adgang til kendte menneskers kontooplysninger og derefter bruge disse oplysninger til historier, bladet ellers ikke havde fået adgang til.

      De eneste der IKKE har fået en undskyldning eller en erstatning er de mange mennesker, det gik ud over.dem er jeg en af. Mindst 39 gange modtog ugebladet konto oplysninger og mine konti. Det synes jeg ikke er klynk eller dobbeltmoral. Det er mangel på retfærdighed. Der er lovgivning for dette .. det er der ikke for sangbøger, festhatte og udklædning (endnu).

      God lørdag

      Mvh Line

      Svar
  • søren christiansen

    05/01/2019 at 17:44

    Hej Line jeg er enig med dig det er en fandens jammer at høre på
    mange af dem som føler sig krænget gør det nok kun for at få opmærksomhed
    og mange tænker nok ikke over hvor godt de har det i lille Danmark

    Svar
  • Helle Bakke Sørensen

    04/01/2019 at 21:09

    SÅ enig. Som det allerede er blevet nævnt, så var Pippis far negerkongen 😱 og da jeg var barn hed det negerboller og lakridserne hed negerhoveder og senere endnu en lakrids, der hed negerpenge. Det kalder jeg det stadig, men tør jo ikke sige det højt 😜😂

    Svar
  • Ken Jacobsen

    04/01/2019 at 19:51

    Naturligvis kan det være vanskeligt at sortere i, hvad der er rimeligt og urimeligt, da det er levende mennesker vi taler om. Alt er forskelligt og vurderes over for den læring vi alle har haft i opvækst. Meget er konstant i forandring og grænser flyttes, og sådan skal det jo være. Da jeg var dreng cyklede jeg langt, for at se en rigtig “negermand”. Men opfatter andre det som krænkende, må jeg flytte mit sprog. Det er jo ikke ok at kalde en kvinde en KÆLLing, trods det betyder en kærling, -en sød lille en. Vi behøver bare heller ikke at adoptere FUCK i hver sætning. Lad os bruge hele det danske sprog, det ville være vidunderligt, skønt, pragtfuldt, eller bare rart.

    Svar
  • Roth Carsten

    04/01/2019 at 13:43

    Dejligt at du tager dette emne op. Jeg har i lang tid følt mig dårlig tilpas med alle de usaglige såkaldte krænkelser. Hvad må de mennesker ikke tænke, som virkelig bliver alvorligt krænket både verbalt og sexsulet.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      04/01/2019 at 13:47

      Du har så ret Carsten…. Begrebet og vores forståelse for, hvad der er krænkeri bliver devalueret… Det er lidt lige som ‘Ulven komme, ulven kommer’…
      Dbh Line

      Svar
  • Tine Ottosen

    04/01/2019 at 12:47

    Helt enig! Jeg savner ogsaa Pippi Langstroempes Negerkonge-far… Det er synd, at vi visker fortidens udtryk og udsagn vaek for at vaere 100% politisk korrekte. Godt skrevet, Line!

    Svar

Skriv et svar