Er du også omgivet af idioter?

Er du også omgivet af idioter?

Jeg sad i min bil her til morgen kl 7.10 på vej til træning. Kender I det, når man synes, at cyklisten, der ikke viser af, er en idiot? Når fodgængeren partout skal trykke for grønt, selvom der er fri bane om 2 sekunder. Eller når enkelte morgenbilister har alt for god tid, mens vi andre bare vil frem. Er du også omgivet af idioter?

Er du også omgivet af idoter?

Det står på min tavle – men jeg glemmer at kigge!

Jeg hænger i en klokkestreng for tiden. Nogle gange føles det nærmest som en tynd tråd, og jeg synes ikke, jeg orker ret meget. Med en mor på hospitalet på nu 4.uge, begynder hverdagen at være en smule anstrengt, og mit overskud til at se positivt på tingene skrumper som en vindrue i solen. Jeg sover dårligt om natten, får ikke gjort mit arbejde. Og her til morgen gik det op for mig, at jeg er nødt til at justere min kurs.

For nogen tid siden var jeg ordstyrer til en konference om trivsel. Her var der en interessant foredragsholder, der sagde: “Trivsel er, når du ikke kan finde en idiot i miles omkreds”! Hans budskab var også, at vi får mere af det, vi ser. Så hvis vi fokuserer på alt det sure, på idioterne – så er verden fuld af idioter.

Når vi er presset – som jeg synes, jeg er lige nu – kan det være utrolig svært at finde det gode fokus og have en positiv tilgang til verden. Og jeg synes også, at man har lov til at have lidt ondt af sig selv og være hængemule en gang imellem. Vi skal bare huske, at det er vores eget ansvar at finde tilbage til det positive mindset.

Som jeg skrev for nogen tid siden i et indlæg om brok, så kan man faktisk lære at tænke positivt og være glad. Og det er ikke særlig besværligt. Det var foredragsholderen Louise Opprud Jacobsen, der fortalte om et amerikansk mentalt værktøj:  HAPPINESSSTRATEGIER.

Sådan skruer du og for glæden og ned for brokkeriet!

Min blok og pen!

Det er små, nemme øvelser, der hjælper med at  ændre vores automatpilot fra at tænke negativt til positivt på kun 21 dage. Lige nu synes jeg ikke, jeg har 21 dage – det måtte gerne skifte i morgen, men jeg vil genindføre Louises 4-trins happinesstrategi straks. Her får du de 4 trin:

Trin 1:

Det starter med noget så enkelt som, EN BLOK og KUGLEPEN før sengetid. Hver aften før du går i seng, skriver du 3 ting ned, der har gjort dig glad. Alene det få 3 positive ting ned på papir, virker positivt på din tankegang og på dit humør. Og så falder du i søvn med et smil på læben.

Trin 2:

BROK dig lidt mindre. Brok kan være en dårlig vane. Så brok dig ku over det, der virkelig er grund til at brokke sig over.

Trin 3:

Start med de 3 www : WHAT WENT WELL, når du holder møde med familien eller på jobbet.

Er du også omgivet af idioter?

Motion hjælper faktisk!

Trin 4:

MOTION – vi er 60% mere kreative, når vi bevæger os.

Og så fortalte den kvindelige foredragsholder også, hvordan vores evne til at opleve GLÆDE egentlig er skruet sammen. 50% er GENTISK – det vil sige arv hjemmefra.

10% er OMSTÆNDIGHEDERNE – altså det der tilfældigvis sker omkring os.

Og hele 40% er det vi selv kan gøre noget ved – hun kalder det LYKKEFRIVÆRDI !

Jeg finder straks min blok og pen frem. Det er forår, forhåbentlig bliver min mor snart rask, og så er der ishockey VM lige om lidt.

 

 

Få nye indlæg på mail. Tilmeld dig her →

13 kommentarer

  • Hanne Rask / Raskeriet.dk

    02/05/2018 at 21:49

    Haha, “Trivsel er, når du ikke kan finde en idiot i miles omkreds”, den tager jeg altså lige med over i mit univers, hvor det jo handler rigtig meget om altid at holde humøret oppe. Og når humøret så bare IKKE er oppe, ja, så er det bedste faktisk bare at acceptere følelsen. Derfra er det nemmere at komme op igen. Pøj pøj med det hele. Jeg håber virkelig, snart din mor er frisk igen. Kh Hanne

    Svar
  • Susanne Steffensen

    02/05/2018 at 23:40

    Uha, det indlæg ramte plet. Havde bl.a. sådan en dag i går. Ikke mange, som jeg møder på min vej sådanne dage, slipper for at blive stemplet “IDIOT”. Og afløb for vreden kan føles yderst tilfredsstillende, men også lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen.
    Fornøjelsen er kortvarig.
    Bevidstheden og lysten til at ændre kurs er der, men af og til mangler evnen. Så tak for de gode råd. De er hermed noteret på blokken sammen med dagens 3 positive oplevelser😊👍

    Svar
  • Inge Rohde

    03/05/2018 at 11:35

    Dejligt indlæg, det forklarer jo i virkeligheden også hvorfor jeg bliver stiktosset hver gang jeg kommer i en situation, hvor jeg selv føler mi
    g som en idiot:)

    Svar
  • Rike Jørgensen

    03/05/2018 at 12:45

    En rigtig god remsemed ikke en idiot i nærheden! Jeg er IRRITERENDE altid glad og positiv ☺. MEN det er jeg ikke kommet sovende til! Jeg øvet mig grundigt i det, også når det ser sort ud! Jeg har en overbevisning om at folk vil mig det bedste! Naivt måske, men det virker! Jeg får mange smil hver dag, måske fordi jeg ikke ser surt og utilnærmelig ud! Vi er pattedyr og hele vores udstråling viser rictid meget ☺ men når det er sagt, kan jeg godt forstå du lige nu er presset når din mor er syg! Du har jo en fantastisk udstråling Line, og der er nu en gang nogle der ER idioter! Jeg håber at din mor snart må blive frisk igen!
    Mange kærlige hilsner fra Rikke

    Svar
  • Mette Jørgensen

    04/05/2018 at 19:16

    Kære Line. Siden jeg hørte dit foredrag på Marienlyst har jeg læst på din blog. Det har virkelig været super dejligt på mange måder for mig. Du kan bare lide få “sagt” hvad som helst på en så elegant og fremragende måde. God bedring med din mor.

    Svar
    • Line Baun Danielsen

      06/05/2018 at 11:57

      Hej Maria.

      Nej, det er jeg faktisk enig med dig i. Men jeg tror, der skal være overvægt af trivsel IG glæde for at kunne håndtere det modsatte.

      Det værste der sker med os er, når vi fokusere mere på elendighed og smerte end på glæde og det positive, vi har i vores del af verden.

      Og der må vi gribe i egen barm, tror jeg.

      Kh Line

      Svar
  • Kenneth Kronborg

    06/05/2018 at 21:19

    Hej Line
    Jeg er bare så enig med dine betragtninger og fine råd. Trin nr 1 har jeg ikke prøvet før men det skal da klart prøves.
    Selvfølgelig er der udefra kommende begivenheder der er svære at styre men i det store hele er det vores eget mindset der styrer vores handlinger.
    Idioterne er jo også bare folk som ikke har haft god vejledning eller mulighed for at få udviklet sit mindset.
    Trivsel kan findes på så mange niveauer og selv med et sygt familiemedlem kan man finde gode stunder og dybe samtaler og dermed trivsel.
    God bedring med din mor.
    Mvh Kenneth

    Svar
  • Henrik V Blunck

    09/05/2018 at 13:34

    Først og fremmest god bedring med din mor – og stor tommel-op for, du melder klart ud. Det er en kæmpe inspiration for alle læsere, at du sætter ord på opskriften til bedre trivsel.
    Er også selv vild med definitionen “Trivsel er, når du ikke kan finde en idiot i miles omkreds”, for den er helt rigtig. Jeg har selv via brugen af det japanske Kaizen-princip, hvor man tager bittesmå skridt ad gangen skabt større ændringer i mit mindset – og jeg anbefaler alle at bruge det, for vi snubler alt for ofte, når vi forsøger at spise hele elefanten på én gang, hvor det naturligvis handler om at lave små forandringer, så vi ikke vækker krybdyr-hjernen, som ikke kan fordrage store ændringer.
    Håber du giver dig selv lov til at nyde alle de små gode ting, og sender i hvert fald en stor spand god karma din vej. 🙂

    Svar

Skriv et svar

Få nye indlæg på mail:



Tilmeld dig her